Evaluation of fans on audiovisual portals: a semi-specialized critique?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2024.226096

Keywords:

Television critique, Fandom, Digital platforms

Abstract

This study aims to reflect on the notion that fans, as they are engaged consumers with in-depth knowledge about the works and artists they admire, can constitute an instance of television critique. Following the classifications of Wolton and Greco of specialized critique and popular critique, we propose a third category: that of the fan as a semi-specialized critic. This theoretical-argumentative reflection aims to discuss concepts in the field of critique focused on television narratives and lists portals that grant autonomy and a certain power to members of fandoms so they can quantitatively and qualitatively evaluate media products.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Clarice Greco, Universidade Paulista

    Professora do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Paulista (UNIP). Doutora e mestre em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Co-coordenadora do Grupo de Estudos de Análise de Produtos Audiovisuais (GRUPA). Email: claricegreco@gmail.com

  • Enoe Lopes Pontes, Universidade Federal da Bahia

    Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação e Cultura da UFBA e crítica de cinema.

References

ANDERSON, B. Imagined communities: reflexions on the origins and spread of nationalism. Londres: Verso, 1983.

BOSI, E. Opinião e estereótipo. Revista Contexto, [s. l.], v. 2, p. 97-104, 1997.

BUCCI, E.; MARTINS, M. H. A crítica de televisão. In: MARTINS, M. H. (ed.). Rumos da crítica. São Paulo: Senac: Itaú Cultural.

BUSSE, K. Fan labor and feminism: capitalizing on the fannish labor of love. Cinema Journal, [s. l.], v. 54, n. 3, p. 110-115, 2015.

COLI, J. O que é Arte? São Paulo: Brasiliense, 2000.

FERDINAND, P. The internet, democracy and democratization. Abingdon: Routledge, 2013.

FERREIRA, Taís. Professores/as de teatro e dança brasileiros/as como espectadores/as. 2017. Tese. (Doutorado em Teatro) –Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017.

FEUER, J. HBO and the concept of quality TV In: MCCABE, J.; AKASS, K.(eds.). Quality TV: contemporary American television and beyond. Londres: I. B. Tauris, 2007. pp. 145-157.

FISKE, J. The cultural economy of fandom. In: LEWIS, L. (ed.). The adoring audience. Abingdon: Routledge, 2002. p. 30-49.

FOX, N. J.; ALLDRED, P. Sociology and the new materialism. Thousand Oaks: Sage, 2016.

FREY, M. A nova democracia?: Rotten Tomatoes, Metacritic, Twitter e IMDb. Tradução: Wanderley de Mattos Teixeira Neto. REBECA: Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual. Ano 6, Vol. 2, Jul-Dez, 2017.

GRECO, C. Qualidade na TV: telenovela, crítica e público. São Paulo: Atlas: 2013.

HABERMAS, J. Discurso filosófico da modernidade. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

HILLS, M. Fan culture. Abingdon: Routledge, 2002

JENKINS, H. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

JENKINS, H. Textual poachers: television fans and participatory culture. Abingdon: Routledge, 1992.

KOZINETS, R. V. Netnography: the essential guide to qualitative social media research. Thousand Oaks: Third, 2019.

KANT, I. Crítica da faculdade do juízo. 2. ed. Tradução: Valério Rohden e Antônio Marques. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

KEATHLEY, C. La caméra-stylo: notes on video criticism and cinephilia. In: CLAYTON, A.; KLEVAN, A. (eds.). The language and style of film criticism. Abingdon: Routledge, 2011. p. 176-191.

LOTZ, A. Portals: a treatise on internet-distributed television. Michigan: University of Michigan, 2017.

MACHADO, A. A televisão levada a sério. 4a edição. São Paulo: Senac, 2005.

MARTINEZ, G. L. Intersubjetividad y gusto en la Crítica del Juicio. In: SOBREVILLA, D. Filosofía, política y estética en la Crítica del Juicio de Kant. Lima: Instituto Goethe de Lima, 1991.

MULGAN, G. Television`s Holy Grail: seven types of quality. In: MULGAN, G. (ed.). The question of quality. London: British Film Institute, 1990. pp. 4-32.

PUJADAS, E. C. Els discursos sobre la “televisió de qualitat”. Àmbits temàtics de referència i perspectives d’anàlisi. 2001. Tese (Doutorado) – Universidade Pompeu Fabra, Barcelona, 2001.

RIBEIRO, R. J. O afeto autoritário. Cotia: Ateliê Editorial, 2004.

SANDVOSS, C. Quando estrutura e agência se encontram: os fãs e o poder. Ciberlegenda, [s. l.], n. 28., p. 8-41, 2013.

STEPHENSON, R.; DEBRIX, J. R. O cinema como arte. Rio de Janeiro: Zahar, 1969.

TEIXEIRA NETO, W. M. A autoridade da crítica de cinema on-line e o caso do canal Entre Planos. Esferas, Brasília, DF, v. 1, n. 24, p. 404-425, 2002.

TONDATO, M. P. Apontamentos sobre a crítica de TV. Comunicação & Educação, São Paulo, n.o19, p. 32-38, 2000.

WOLTON, D. Elogio do grande público. Uma teoria crítica da televisão. São Paulo: Ática, 1996.

Published

2024-09-27

Issue

Section

Dossier

How to Cite

GRECO, Clarice; PONTES, Enoe Lopes. Evaluation of fans on audiovisual portals: a semi-specialized critique?. RuMoRes, [S. l.], v. 18, n. 35, p. 37–58, 2024. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2024.226096. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/226096.. Acesso em: 23 nov. 2024.