Weaving the network of cultural and science capitals in science museums in Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.11606/1982-02672024v32e16Keywords:
Science Museums, Cultural Capital, Science Capital, Cultural Leisure, Interest in ScienceAbstract
Museums are places for potentially promoting emotions and creating memories from the experiences they provide. In this regard, this article investigates why people visit science museums, intending to unveil the public’s diversity and facilitate the understanding of their interests and motivations for this cultural practice. Data were collected by means of a printed and self-applied questionnaire filled out by adult visitors over 30 years old during visits to five science museums located in the metropolitan region of Rio de Janeiro, Brazil. Based on the concepts of cultural capital, science, interest and motivation, the applied analytical approach was qualitative and quantitative aided by the Collective Subject Discourse method. The findings bring contributions to the field of public and cultural leisure studies. Processes of acquiring, expanding and transmitting these forms of capital to children, family, and friends emerge from the discourses during interaction with exhibitions and educational and
dissemination activities offered by science museums. This understanding can help to develop museum strategies to attract and retain their spontaneous visiting public.
Downloads
References
ARCHER, Louise; DEWITT, Jennifer; WILLIS, Beatrice. Adolescent boys’ science aspirations: masculinity, capital, and power. Journal of Research in Science Teaching, Chapel Hill, v. 51, n. 1, p. 1-30, 2014. DOI: 10.1002/tea.21122.
ARCHER, Louise et al. Science aspirations, Capital and family habitus: how families shape children’s engagement and identification with science. American Educational Research Journal,Washington, DC, v. 49, n. 5, p. 881-908, 2012. DOI: 10.3102/0002831211433290.
ARCHER, Louise et al. “Science capital”: a conceptual, methodological, and empirical argument for extending bourdieusian notions of capital beyond the arts. Journal of Research in Science Teaching, Chapel Hill, v. 52, n. 7, p. 922-948, 2015. DOI: 10.1002/tea.21227.
BENNETT, Tony et al. Culture, class, distinction. Abingdon: Routledge, 2009.
BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. 2. ed. Porto Alegre: Zouk, 2015.
BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (org.). Escritos de educação. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2007a. p. 39-64.
BOURDIEU, Pierre. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (org.). Escritos de educação. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2007b. p. 71-79.
BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Unesp, 2004.
CAMARERO-IZQUIERDO, Carmen; GARRIDO-SAMANIEGO, María José; SILVA-GARCÍA, Rebeca. Generating emotions through cultural activities in museums. International Review on Public and Nonprofit Marketing, London, v. 6, p. 151-165, 2009. DOI: 10.1007/s12208-009-0032-y.
CATANI, Afrânio et al. (org.). Vocabulário Bourdieu. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
CAZELLI, Sibele et al. Conhecer para contar: o público de museus de ciência do Rio de Janeiro. Museologia e Patrimônio, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 379-408, 2022. DOI: 10.52192/1984-3917.2022v15n2p379-408.
CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS. Percepção pública da C&T no Brasil – 2019. Resumo executivo. Brasília: Centro de Gestão e Estudos Estratégicos, 2019.
COSTA, Andréa Fernandes et al. Memórias dos visitantes do Museu Nacional: lembranças que não se apagam. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 31, p. 1-43, 2023. DOI: 10.11606/1982-02672023v31e18.
DAHMOUCHE, Mônica Santos et al. Agora são elas: a presença das mulheres no público de museus de ciência do Rio de Janeiro. Em Questão, Porto Alegre, v. 29, p. 1-25, 2023. DOI: 10.19132/1808-5245.29.125255.
DAHMOUCHE, Mônica Santos; PIRES, Andrea Maia Gonçalves; CAZELLI, Sibele. O Museu Ciência e Vida investiga seu público: professores. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, p. 1-22, 2020. DOI: 10.1590/1983-21172020210115.
FALK, John Howard. The role of emotions in museum-going. In: MAZZANTI, Paolo; SANI, Margherita (ed.). Emotions and learning in museums. Berlin: NEMO, 2021. p. 55-60.
GOMES, Christiane Luce (org.). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
LEFÈVRE, Fernando. Discurso do sujeito coletivo: nossos modos de pensar, nosso eu coletivo. São Paulo: Andreoli, 2017.
LEIVA, João; MEIRELLES, Ricardo (org.). Cultura nas capitais: como 33 milhões de brasileiros consomem diversão e arte. Rio de Janeiro: 17Street, 2018.
LOPES, Romilda Aparecida. Vamos ao museu hoje? Lazer e educação em visitas mediadas. 2014. Dissertação (Mestrado em Estudos do Lazer) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.
MANO, Sonia Maria Figueira et al. Interesses e discursos sobre a ciência: a expectativa da população que não frequenta museus de ciência. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 4, p. 413-437, 2021. DOI: 10.19132/1808-5245274.413-437.
MANO, Sonia Maria Figueira et al. Museus de ciência e seus visitantes no início do século XXI: estudo longitudinal da visitação espontânea de cinco instituições da cidade do Rio de Janeiro. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 30, p. 1-48, 2022. DOI: 10.1590/1982-02672021v30e3.
MASSARANI, Luísa et al. O papel das emoções na visita de adolescentes ao Aquário Marinho do Rio de Janeiro. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología Y Sociedad – CTS, Buenos Aires, v. 17, n. 49, p. 39-67, 2022. Disponível em: https://tinyurl.com/2ycbwk6y. Acesso em: 22 set. 2023.
MAZZANTI, Paolo. Emotions inside/out museums. In: MAZZANTI, Paolo; SANI, Margherita (ed.). Emotions and learning in museums. Berlin: NEMO, 2021. p. 6-23.
MORETTONI, Marina Marins. Museus, lazer e turismo cidadão: um diálogo interdisciplinar. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 80-94, 2018. Disponível em: https://tinyurl.com/3j9v49ru. Acesso em: 27 set. 2023.
ZIMMERMAN, Heather; PERIN, Suzanne; BELL, Felipe. Parents, science, and interest. Museums & Social Issues, Abingdon, v. 5, n. 1, p. 67-86, 2010. DOI: 10.1179/msi.2010.5.1.67.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mônica Santos Dahmouche , José Sergio Damico, Sonia Mano, Sibele Cazelli, Andréa Fernandes Costa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Funding data
-
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Grant numbers Bolsa Produtividade em Pesquisa 2