(Auto) biographical research, education and teacher health: writings of formation and identity refiguration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v32i1p99-126

Keywords:

(Auto)biographical research, Education, Teaching health, Refiguration

Abstract

The text systematizes issues related to (auto)biographical research in the field of education, focusing on the discussion of diary writing as a device for research-training and its implications for working conditions and teacher illness. The aim is to broaden the debate on the possibilities of using the (auto)biographical method and challenges in contemporary times, especially with regard to the phenomenon of teacher illness and its interfaces with the world of work. We used as corpus of analysis the diaries of five teachers, analyzing them from an interpretative-comprehensive perspective. The teachers' narratives, constructed in the diaries, show experiences of getting sick and its interfaces with objective and subjective conditions of work, inscribed in a project of refiguration of life-profession, mediated by the writing of the self as a device of resistance, of learning with the disease and dispositions of self-care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Elizeu Clementino de Souza, Universidade do Estado da Bahia

    Pesquisador 1B do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Professor titular do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade (PPGEduC) da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Coordenador do Grupo de Pesquisa (Auto)biografia, Formação e História Oral (GRAFHO) da UNEB.

  • Rosiane Costa de Sousa, Universidade do Estado da Bahia

    Professora da Rede Municipal de Valença (BA). Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade (PPGEduC) da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Membro do Grupo de Pesquisa (Auto)biografia, Formação e História Oral (GRAFHO) da UNEB.

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Pesquisa (auto)biográfica – tempo, memória e narrativas. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). A aventura(auto)biográfica: teoria & empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS,2004.p. 201-224.

AMORIM-JUNIOR, Cléber Nilson. Segurança e saúde no trabalho: princípios norteadores. São Paulo: LTr, 2017.

APPLE, M. W. Poder, significado e identidade: ensaios de estudos educacionais críticos. Tradução de Ana Paula Barros e Cecília Mendes. Porto: Porto Editora, 2003.

ARAÚJO, Tânia Maria de.; PINHO, Paloma de Sousa; MASSON, Maria Lucia Vaz. Trabalho e saúde de professoras e professores no Brasil: reflexões sobre trajetórias das investigações, avanços e desafios. Cad. Saúde Pública, Rio de janeiro, 35, Suplemento 1, 2019, p.1-14. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/csp/v35s1/1678-4464-csp-35-s1-e00087318.pdf. Acesso em: 26 set. 2020.

ARAÚJO, TâniaMaria de.; CARVALHO, Fernando Martins. Condições de trabalho docente e saúde na Bahia: estudos epidemiológicos. Educ. Soc., Campinas, V. 30, n. 107, p. 427-449, maio/ago. 2009. Disponível em: https://www.cedes.unicamp.br/publicacoes/edicao/83. Acesso em: 17 set. 2020.

ASSUNÇÃO, Ada Ávila.; OLIVEIRA, Dalila Andrade. Intensificação do trabalho e saúde dos professores. Educ. Soc., Campinas, vol. 30, n. 107, p. 349-372, maio/ago. 2009. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 12 maio 2020.

BARROS, Maria Elizabeth Barros de; HECKERT, Ana Lúcia Coelho; MARGOTO, Lilian. Trabalho e saúde do professor: cartografias no percurso. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

CANDAU, Joël. Memória e identidade. Tradução de Maria Letícia Ferreira. 1ª edição. 5ª reimpressão. São Paulo: contexto, 2019.

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2015.

CUNHA, Maria Teresa Santos. Do baú ao arquivo: escritas de si, escritas do outro. Revista Patrimônio e Memória. UNESP – FCLAs – CEDAP, v.3, n.1, 2007, p. 45-62. Disponível em: http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/8/455. Acesso em: 17 maio 2021.

DEJOURS, Christophe. A loucura do trabalho: estudo de psicopatologia do trabalho. São Paulo: Cortez – Oboré, 2002.

DELORY-MOMBERGER, Christine. A condição biográfica: ensaios sobre a narrativa de si na modernidade avançada. Natal, RN: EDUFRN, 2012.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal, RN: EDUFRN, 2014.

DELORY-MOMBERGER, Christine. A experiência da doença: um tocar do existir. Revista da FAEEBA–Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 25, n. 46, maio/ago. 2016, p. 25-31.

Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/2698 Acesso em: 15 set. 2020.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 3: o cuidado de si. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque. 15ª edição. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.

GAULEJAC, Vicent de. Gestão como doença social: ideologia, poder gerencialista e fragmentação social. Tradução de Ivo Storniolo – Aparecida, SP: Ideias & Letras, 2020.

GAULEJAC, Vicent de. La historia que heredamos: novela familiar y trayectoria social. Buenos Aires: Del Nuevo Extremo, 2018. Libro digital, EPUB.

HELMAN, Cecil G. Cultura, Saúde e Doença. Porto Alegre: Artmed, 2009.

HESS, Remi. Momento do diário e diário dos momentos. In: SOUZA, Elizeu Clementino; ABRAHÂO, Maria Helena Menna (orgs). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegra: EDIPUCRS: EDUNEB, 2006. p. 89-103.

HYPÓLITO, Álvaro Moreira. Trabalho docente na educação básica no Brasil: as condições de trabalho. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade. VIEIRA, Lívia Fraga. Trabalho na Educação

Básica: a condição docente em sete estados Brasileiros. Belo Horizonte, MG: Fino Traço, 2012. p. 211-229.

HOLLY, Mary Louise. Investigando a vida profissional dos professores: diários biográficos. In: NÓVOA, António. Vidas de professores. 2ª edição. Porto, Portugal: Porto Editora, 2007. p. 79-110.

JOSSO, Marie Christine. As narrações do corpo nos relatos de vida e suas articulações com os vários níveis de profundidade do cuidado de si. In: VICENTINI, Paula Perin; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (orgs.). Sentidos, potencialidades e usos da (auto)biografia. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010a. p. 171-192.

JOSSO, Marie Christine. Experiências de Vida e Formação. Tradução de José Cláudio, Júlia Ferreira; revisão científica Maria da Conceição Passeggi, Marie-Christine Josso– 2.ed.rev. e ampl. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010b.

JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista narrativa. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George (orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução de Pedrinho A. Guareschi. 13 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015. p. 90-113.

LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Tradução de Jovita Maria Gerheim Noronha e Maria Inês Coimbra Guedes. 2ª edição. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

MARCHESI, Álvaro; MARTÍN, Elena. Qualidade do ensino em tempos de mudança. Tradução de Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2003.

NÓVOA, António. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, António (org.). Vidas de Professores. 2ª edição. Porto, Portugal: Porto Editora, 2007. p. 11-30.

OLINDA, E. M. B.; PINTO, E. C. B. O círculo reflexivo biográfico na pesquisa com jovens da periferia de Maracanaú-CE. Revista @mbienteeducação. São Paulo: Universidade Cidade de São Paulo, v. 12, n. 2, p. 263-286 mai/ago 2019. Disponível em: http://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/viewFile/718/675 Acesso em: 17 set. 2020.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; VIEIRA, Lívia Fraga. (Orgs). Trabalho docente na educação básica: a condição docente em sete estados brasileiros. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Dia Mundial da Saúde Mental 2017 - Saúde mental

no local de trabalho. Disponível em: https://www.who.int/mental_health/world-mental-health-

day/2017/es/. Acesso em: 10 jan. 2019.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Mediação biográfica: figuras antropológicas do narrador e do formador. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre (orgs.). Memórias, memoriais e formação docente. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008. p. 43-59.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisaformação:1 do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, jan./abr. 2016. Disponível em: Acesso em:< https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/9267/pdf>. Acesso em: 22 maio 2020.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de; VICENTINI, Paula Perin. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto)biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista. Belo Horizonte. v.27, n.01, p. 369-386, abr. 2011. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/382 : Acesso em: 26 set. 2020.

PINEAU, Gaston. Temporalidades na formação: rumo a novos sincronizadores. São Paulo: TRIOM, 2004.

RAGO, Margareth. A aventura de contar-se: feminismos, escrita de si e invenções da subjetividade. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2018.

RICOEUR, Paul. Narrative Identity. Philosophy Today, 35:1,p. 73-81, 1991. Disponível em:<https://pt.scribd.com/doc/24868946/Paul-Ricoeur-Narrative-Identity>. Acesso em: 27 out. 2017.

RICOUER, Paul. Identidade frágil: respeito pelo outro e identidade cultural. Disponível em:

https://www.uc.pt/fluc/uidief/textos_ricoeur/identidade_fragil?web=1&wdLOR=c5C22EB32-67C7-47F4-9831-7CC1D8FE817D. Acesso em: 17 maio 2021.

RICOUER, Paul. Compreensão de si e história. Disponível em: https://www.uc.pt/fluc/uidief/textos_ricoeur/autocomprehensio_et_histoire?web=1&wdLOR=cE2C0DAAA-925B-495E-9D63-

F1B84E6346A1. Acesso em: 17 maio 2021.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa 1: a intriga e a narrativa histórica. Tradução de Claudia Berliner. 2ª tiragem. São Paulo: Editora WMF; Martins Fontes, 2012a.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa 3: o tempo narrado. Tradução de Claudia Berliner. 2ª tiragem. São Paulo: Editora WMF; MartinsFontes, 2012b.

RICOEUR, Paul. Percurso do reconhecimento. Tradução de Nicolás Nyimi Campanário. 2ª reimpressão. São Paulo: Edições Loyola, 2017.

RICOEUR, Paul. O si-mesmo como outro. Tradução de Ivone C. Benedetti. 2ª tiragem. São Paulo: Editora WMF; Martins Fontes, 2019.

SOUSA, Rosiane Costa de. Refigurar a vida-profissão: (auto)biografia, condições de trabalho e adoecimento. 2021. 297f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade, Departamento de Educação, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2021.

SOUZA, Elizeu Clementino de. Histórias de vida, narrativas, conhecimento de si, representações da docência. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). A aventura (auto)biográfica: teoria & empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004. p. 387-417.

SOUZA, Elizeu Clementino de. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A; Salvador: UNEB, 2006.

SOUZA, Elizeu Clementino de; CORDEIRO, Verbena Maria Rocha. Histórias a contrapelo: escritas de si, (auto)biografia e formação de leitores. Anais. Colloque international (1986-2007): Le biographique, la réflexivité et les temporalités-Articuler langues, cultures et formation,Tours/França, 2007. Disponível em: http://alb.org.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais16/sem07pdf/sm07ss07_04.pdf. Acesso em: 17 maio 2021.

SOUZA, Elizeu Clementino de. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Educação. Santa Maria | v. 39 | n. 1 | p. 39-50 | jan./abr. 2014 | educação. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5902/1984644411344. Acesso em: 17 maio 2021.

SOUZA, Elizeu Clementino de. Existir para resistir: (auto)biografia, narrativas e aprendizagens com a doença. Revista da FAEEBA–Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 25, n. 46, p. 25-31, mai./ago, 2016. Disponível em: <https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/download/2698/1827>. Acesso em: 15 mar. 2017.

SOUZA, Elizeu Clementino de. O que será que será? Estigmas, refiguração identitária e narrativas biográficas. In: SOUZA, Elizeu Clementino de; VICENTINI, Paula Perin; LOPES, Celi Espasadin. Vida, narrativa e resistência: biografização e empoderamento. Curitiba: CRV, 2018. p. 43-62.

Published

2021-08-07

How to Cite

Souza, E. C. de ., & Sousa, R. C. de . (2021). (Auto) biographical research, education and teacher health: writings of formation and identity refiguration. Cadernos CERU, 32(1), 99-126. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v32i1p99-126