Historian territories: records and practices of academic life

Authors

  • Yvone Dias Avelino Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v32i1p157-171

Keywords:

História, Cultura, Mudança, Temáticas, Abordagens Interdisciplinares

Abstract

The article presented here seeks to recover the paths taken by famous researchers, since the true “revolution” caused by the participating historians of the French Annales School, in their different generations, and as historiography incorporated such ideas, objects and subjects, not only the great facts and political characters, but ideas, customs, images and mentalities in each of their periods. From 1929, with Lucien Febvre and Marc Bloch, to the present day with Roger Chartier and others, moving, at each stage, towards new approaches to understanding the interpretation of History in its varied themes. With specific examples of research, this narrative intends to collaborate with the proper discussion of these smooth, and sometimes abrupt changes, generating new interdisciplinary dialogues and the enhancement of the researcher's subjectivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Yvone Dias Avelino, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Professora Titular do Departamento de História da PUC/SP. Coordenadora do Núcleo de Estudos de História Social da Cidade – NEHSC – da PUC-SP. Editora da Revista Cordis – Revista Eletrônica de História Social da Cidade – www.pucsp.br/revistacordis.

References

BOSI, Alfredo. A dialética da colonização. São Paulo: Cia. das Letras, 1992.

BURKE, Peter. A escola dos Annales, a revolução francesa da historiografia (1929-1989). São Paulo: Unesp, 1991.

BURKE, Peter. O que é História Cultural. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BOURDIEU, Pierre; CHARTIER, Roger. O sociólogo e o historiador. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

CALCLINI, Néstor Garcia. Culturas Híbridas: Estratégias para entrar e sair da Modernidade. São Paulo: EDUSP, 2003.

CARDOSO, Ciro Flamarion;VAINFAS, Ronaldo(Orgs.). Domínios da História, ensaios de teoria e metodologia. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

CASTRO, Celso (Org.). Antropologia cultural. BOAS, Franz. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

CERTEAU, Michel de. A escrita da História. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.

CHARTIER, Roger. A história cultural entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand. 1990.

CHARTIER, Roger. Entre práticas e representações. Lisboa, Difel, 1988.

CUCHE, Denys. A noção de cultura nas ciências sociais. Bauru: EDUSC, 1999.

DARNTON, Roberto. O beijo de Lamourette, mídia, cultura e revolução. São Paulo: Cia. das Letras, 1990.

DARNTON, Roberto. O grande massacre dos gatos. São Paulo, Paz e Terra, 2014.

DUBY, G. et alii. História e nova história. Lisboa: Teorema, 1986.

ELIADE, Mircea. O mito do eterno retorno. Lisboa: Edições 70, 1999.

FREYRE, Gilberto. Casa Grande & Senzala. Rio de Janeiro: José Olympio, 1961.

GINZBURG, Carlo. O Queijo e os Vermes. O cotidiano e as ideias de um moleiro perseguido pela inquisição. São Paulo: Cia. das Letras, 1987.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: PUC/Rio: 2016.

HUNT, Lynn. A Nova História Cultural. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

LE GOFF, Jacques;NORA Pierre. História: Novos Problemas.Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1987.

PINSKY, Carla B. (Org.). O historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, 2010.

PINSKY, Carla B.;LUCA, Tânia Regina (Orgs.). O historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, 2009.

PATRIOTA, Rosangela; RAMOS, Alcides Freire (Orgs.). Escritos da História: ver, sentir, narrar. São Paulo: Hucitec, 2014.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História e História Cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

REIS, José Carlos. Escola dos Annales, a inovação em História. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

ROIZ, Diogo da Silva. A nova história cultural: questões e debates. In: Pensamento plural. Pelotas, jan/jun. 2008. p. 181.

VIEIRA, Vera Lucia. Conhecimento história e realidade social: ampliando o debate. Departamento de História, XII Semana de História. São Paulo: 2005.

Published

2021-08-07

How to Cite

Avelino, Y. D. (2021). Historian territories: records and practices of academic life. Cadernos CERU, 32(1), 157-171. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v32i1p157-171