Socio-environmental educommunication in quilombo Mata Cavalo: narratives and resistances of a traditional Mato Grosso community
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i1p61-72Keywords:
Climate emergency, Socio-environmental educommunication, Audiovisual, Quilombo Mata Cavalo, PhenomenologyAbstract
This article presents and discusses results obtained in an educommunicative dynamic with elementary and high school students from the State School Professora Tereza Conceição de Arruda, located in the Quilombo Mata Cavalo (state of Mato Grosso). The qualitative research methodology is supported by Gaston Bachelard’s dream phenomenology and Michele Sato’s imaginary cartography. As a resource for obtaining data, we use observation and in-depth interview. We identified that the climate emergency phenomenon affects the quilombo and that its effects are more severe in a population in a situation of vulnerability. We conclude that socio-environmental educommunication, in audiovisual arguments, communicates the climate crisis that affects the community and poses itself as a resistance manifestation by quilombola students.
Downloads
References
BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. Tradução de Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BACHELARD, Gaston. A psicanálise do fogo. Tradução de Paulo Neves. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
BACHELARD, Gaston. A terra e os devaneios da vontade: ensaio sobre a imaginação das forças. Tradução de Maria Ermantina de Almeida Prado Galvão. 4. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.
BACHELARD, Gaston. O ar e os sonhos: ensaio sobre a imaginação do movimento. Tradução de Antonio de Pádua Danesi. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
BEZERRA, Graziele. Morre aos 113 anos Antônio Mulato, o quilombola mais velho do país. Rádio Agência Nacional, Brasília, DF, 16 set. 2018. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/radioagencia-nacional/geral/audio/2018-09/morre-aos-113-anos-antonio-mulato-o-quilombola-mais-velho. Acesso em: 4 jun. 2021.
CARVALHO, Sonia Aparecida de. A justiça ambiental como instrumento de garantia dos Direitos Fundamentais Sociais e Ambientais no Estado Transnacional. Revista Eletrônica Direito e Política, Itajaí, v. 8, n. 2, p. 981-1004, 2013.
DUARTE, Jorge. Entrevista em profundidade. In: BARROS, Antonio; DUARTE, Jorge. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2009. p. 62-83.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 48. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 58. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014. INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE. Chapter 2: Land-climate interactions. Geneva: IPCC, 2019. Disponível em: https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2019/08/2c.-Chapter-2_FINAL.pdf. Acesso em: 4 jun. 2021.
INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE. Climate change 2014: synthesis report. Geneva: IPCC, 2014. Disponível em: https://ar5-syr.ipcc.ch/ipcc/ipcc/resources/pdf/IPCC_SynthesisReport.pdf. Acesso em: 4 jun. 2021.
LEROY, Jean P. Justiça climática, um direito humano negado. Democracia Viva, Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: https://issuu.com/ibase/docs/democracia-viva-43. Acesso em: 2 maio 2022.
LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva. Tradução de Luiz Paulo Rouanet. 10. ed. São Paulo: Loyola, 2015.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. A comunicação na educação. Tradução de Maria Immacolata Vassalo de Lopes e Dafne Melo. São Paulo: Contexto, 2014.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Desafios culturais da comunicação à educação. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 18, p. 51-61, 2000.
MERCURI, Isabela; PACHECO, Ronaldo. Antônio Mulato comemora 113 anos de luta vivendo no quilombo de Mata Cavalo. Olhar Conceito, Cuiabá, 13 jun. 2018. Disponível em: https://www.olharconceito.com.br/noticias/exibir.asp?id=15576¬icia=antonio-mulato-comemora-113-anos-de-luta-vivendo-no-quilombo-de-mata-cavalo. Acesso em: 4 jun. 2021.
MILANEZ, Bruno; FONSECA, Igor Ferraz. Justiça climática e eventos climáticos extremos: uma análise da percepção social no Brasil. Terceiro Incluído, Goiânia, v. 1, n. 2, p. 82-100, 2011.
OROZCO GÓMEZ, Guillermo. Educomunicação: recepção midiática, aprendizagens e cidadania. Tradução de Paulo F. Valério. São Paulo: Paulinas, 2014.
PASSOS, Luiz Augusto; SATO, Michèle. Notas desafinadas do poder e do saber: qual a rima necessária à educação ambiental? Contrapontos, Itajaí, v. 3, n. 1, p. 9-26, 2003.
RAMMÊ, Rogério S. A política da justiça climática: conjugando riscos, vulnerabilidades e injustiças decorrentes das mudanças climáticas. Revista de Direito Ambiental, São Paulo, v. 65, 2012.
RAMOS, Marina C. Políticas públicas de adaptação às mudanças climáticas em face das populações vulneráveis e da justiça climática. 2015. Dissertação (Mestrado em Direito Econômico e Político) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2015.
SANTAELLA, Lúcia. A aprendizagem ubíqua na educação aberta. Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 7, n. 14, p. 15-22, 2014.
SANTAELLA, Lúcia. Desafios da ubiquidade para a educação. Revista Ensino Superior Unicamp, Campinas, n. 9, p. 19-28, 2013.
SATO, Michèle. Cartografia do imaginário no mundo da pesquisa. In: ABÍLIO, Francisco J. P. (org.). Educação ambiental para o semiárido. João Pessoa: Editora da UFPB, 2011. p. 539-569.
SENRA, Ronaldo E. F. Por uma contrapedagogia libertadora no ambiente do quilombo Mata Cavalo. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2009.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação. 3. ed. São Paulo: Paulinas, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Thiago Cury Luiz, Michèle Sato

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.