O cenário acadêmico brasileiro ao aplicar ciência cidadã em pesquisas ecológicas

Autores

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0103-4014.202539114.015

Palavras-chave:

Conservação biológica, Ensino, Transdisciplinaridade, Participação pública

Resumo

A ciência cidadã é uma forma promissora de estreitar relações entre academia e sociedade. Embora esteja se popularizando no mundo, pode não ser trivial praticá-la no modus operandi vigente dentro das instituições brasileiras de ensino e pesquisa em projetos voltados à conservação ambiental que são liderados por pesquisadores formais. Neste artigo, conceitualizamos “ciência cidadã” e “ciência aberta” e propomos reflexões sobre três cenários com os quais acadêmicos brasileiros estão se deparando ao tentar promover uma ciência inclusiva e acessível. Cada cenário tem seu ponto positivo e negativo para o pesquisador formal (e.g., produtividade científica), bem como para a sociedade (e.g., conhecimento aplicado). Com vistas a potencializar a ciência cidadã, sugerimos adequações dentro das instituições brasileiras em relação à avaliação dos pesquisadores e meios de otimizar projetos com essa abordagem.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Biografia do Autor

  • Eduardo Roberto Alexandrino, Universidade de São Paulo, Escola Superior de Agricultura “Luiz de Queiroz”, Piracicaba, São Paulo, Brasil.
    Eduardo Roberto Alexandrinoé pós-doutorando no Laboratório de Ecologia, Manejo e Conservação da Fauna Silvestre, localizado no Departamento de Ciências Florestais da Escola Superior de Agricultura “Luiz de Queiroz”, Universidade de São Paulo.
  • Natalia Pirani Ghilardi-Lopes, Universidade Federal do ABC, Centro de Ciências Naturais e Humanas, Santo André, São Paulo, Brasil.
    Natalia Pirani Ghilardi-Lopes é professora adjunta do Centro de Ciências Naturais e Humanas da Universidade Federal do ABC.
  • Katia Maria Paschoaletto Micchi de Barros Ferraz, Universidade de São Paulo, Escola Superior de Agricultura “Luiz de Queiroz”, Piracicaba, São Paulo, Brasil
    Katia Maria Paschoaletto Micchi de Barros Ferraz é professora doutora do Departamento de Ciências Florestais da Escola Superior de Agricultura “Luiz de Queiroz”, Universidade de São Paulo, onde também coordena o Laboratório de Ecologia, Manejo e Conservação da Fauna Silvestre.

Referências

ADLER, F. R.; GREEN, A. M.; ŞEKERCIOĞLU, Ç. H. Citizen science in ecology: a place for humans in nature. Annals of the New York Academy of Sciences, v.1469, n.1, p.52-64, 2020.

ALBAGLI, S. Ciência aberta em questão. In: ALBAGLI, S.; MACIEL, M. L.; ABDO, A. H. (Org.) Ciência aberta, questões abertas. Brasília: IBICT; Rio de Janeiro: Unirio, 2015. p.9-25.

ALBAGLI, S.; ROCHA, L. Ciência cidadã no Brasil: um estudo exploratório In: BORGES, M. M.; CASADO, E. S. (Ed.) Sob a lente da ciência aberta. Olhares de Portugal, Espanha e Brasil. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2021. p.489-511.

ALEXANDRINO, E. R. et al. Challenges in Engaging Birdwatchers in Bird Monitoring in a Forest Patch: Lessons for Future Citizen Science Projects in Agricultural Landscapes. Citizen Science: Theory and Practice, v.4, n.1, p.4. 2019a.

ALEXANDRINO, E. R. et al. Large Terrestrial Bird Adapting Behavior in an Urbanized Zone. Animals, v.9, n.6, p.351, 2019b.

ALEXANDRINO, E. R. et al. Which birds are Brazilians seeing on urban and non-urban feeders? An analysis based on a collective online birding. Ornithology Research, v.30, n.4, p. 104-17, 2022.

ALEXANDRINO, E. R. et al. Como a curiosidade humana norteou um projeto de ciência cidadã que monitora aves anilhadas? Lições aos futuros projetos brasileiros. Boletim do Museu de Biologia Professor Mello Leitão, v.1, n.2, p.87-95, 2024.

BARBIÉRI, C. et al. Evaluation of a Bee-Focused Citizen Science Training Process: Influence of Participants’ Profiles on Learning. Sustainability, v.15, n.18, p.13545, 2023.

BERTUOL-GARCIA, D. et al. A conceptual framework for understanding the perspectives on the causes of the science-practice gap in ecology and conservation. Biological Reviews, v.93, n. 2, p.1032-1055, 2018.

BEZERRA, J. A.; ROQUE, D. R. A aplicação nas escolas: Conheça projetos de ciência cidadã levados à realidade escolar por professoras-pesquisadoras. In: BRITISH COUNCIL BRASIL. STEM Education Hub: educação científica nas escolas: conexões entre Brasil e Reino Unido. 1. ed. São Paulo: British Council Brasil, 2022. 96p. p.16-25.

BIN, A. et al. What difference does it make? Impact of peer-reviewed scholarships on scientific production. Scientometrics, v.102, p.1167-88, 2015.

BIN, A. et al. The ‘added value’ of researchers: the impact of doctorate holders on economic development. In: AURIOL, L. et al. The Science and Technology Labor Force: The Value of Doctorate Holders and Development of Professional Careers. Springer. 2016.

BOAKES, E. H. et al. Patterns of contribution to citizen science biodiversity projects increase understanding of volunteers’ recording behaviour. Scientific Reports, v.6, n.33051, 2016.

BONNEY, R. Citizen science: A Lab Tradition. Living Bird, v.15, n.7, p.15, 1996.

BONNEY, R. et al. Public Participation in Scientific Research: Defining the Field and Assessing Its Potential for Informal Science Education. A CAISE Inquiry Group Report. Washington, D.C.: Center for Advancement of Informal Science Education (Caise). 2009.

BONNEY, R. et al. Can citizen science enhance public understanding of science? Public Understanding of Science, v.25, n.1, p.2-16, 2016.

BURGESS, H. K. et al. The science of citizen science: Exploring barriers to use as a primary research tool. Biological Conservation, v.208, p.113-120, 2017.

CECCARONI, L.; BOWSER, A.; BRENTON, P. Civic Education and Citizen Science: Definitions, Categories, Knowledge Representation. In: CECCARONI, L.; PIERA, J. (Ed.) Analyzing the Role of Citizen Science in Modern Research. Hershey, PA: IGI Global, 2017. p.1-23.

CHAN, L.; KIRSOP, B.; ARUNACHALAM, S. Towards open and equitable access to research and knowledge for development. PLoS medicine, v.8, n.3, p.e1001016, 2011.

CHAN, L.; OKUNE, A.; SAMBULI, N. O que é ciência aberta e colaborativa, e que papéis ela poderia desempenhar no desenvolvimento? In: ALBAGLI, S.; MACIEL, M. L.; ABDO, A. H. (Org.) Ciência aberta, questões abertas. Brasília: IBICT; Rio de Janeiro: Unirio, 2015. p.91-120.

COX, J. et al. Defining and Measuring Success in Online Citizen Science: A Case Study of Zooniverse Projects. Computing in Science & Engineering, v.17, n.4, p.28-41, 2015.

CUNHA, D. G. et al. Citizen science participation in research in the environmental sciences: key factors related to projects’ success and longevity. Anais da Academia Brasileira de Ciências, v.89, n.3, p.2229-45, 2017.

DEGROOTE, L. W. et al. Citizen science data reveals the cryptic migration of the Common Potoo Nyctibius griseus in Brazil. Ibis, v.163, n.2, p.380-9, 2021.

DRUMOND, M. A.; GUIMARAES, A. Q.; SILVA, R. H. P. The role of local knowledge and traditional extraction practices in the management of giant earthworms in Brazil. PLoS One, v.10, n.4, p.e0123913, 2015.

DRUSCHKE, C. G.; SELTZER, C. E. Failures of engagement: Lessons learned from a citizen science pilot study. Applied Environmental Education & Communication, v.11, n.3-4, p.178-88, 2012.

EATON, D. P. et al. Citizen scientists help unravel the nature of cattle impacts on native mammals and birds visiting fruiting trees in Brazil’s southern Pantanal. Biological Conservation, v.208, p.29-39, 2017.

EITZEL, M. V. et al. Citizen Science Terminology Matters: Exploring Key Terms. Citizen Science: Theory and Practice, v.2, n.1, p.1-20, 2017.

ELLIOTT, K. C.; ROSENBERG, J. Philosophical Foundations for Citizen Science. Citizen Science: Theory and Practice, v.4, n.1, p.1-9, 2019.

FAPESP. Bolsas de Iniciação científica, mestrado e doutorado. 2019. Disponível em: http://fapesp.br/avaliacao/relatorios/bolsas2019.pdf Acesso em: 1 set. 2023.

FARIAS, A. A. Por Que Publicar em Periódicos Científicos? Id on Line Revista Multidisciplinar e Psicologia, v.12, n.42, p.245-8, 2018.

F

ERRAZ, K. M. P. M. B. et al. Best of both worlds: combining ecological and social research to inform conservation decisions in a Neotropical biodiversity hotspot. Journal for Nature Conservation, v.66, p.126146, 2022.

FRANÇA, J. S. et al. Student monitoring of the ecological quality of neotropical urban streams. Ambio, v.48, n.8, p.867-78, 2019.

FRITZ. S. et al. Citizen science and the United Nations sustainable development goals. Nature Sustainability, v.2, n.10, p.922-30, 2019.

GHILARDI-LOPES, N. P. Citizen Science Combined with Environmental Education can be a Powerful Tool for Coastal-Marine Management. Journal of Coastal Zone Management, v.18, n.3, p.407, 2015.

GHILARDI-LOPES, N. P. Ciência feita em parceria: conceito de ciência cidadã aposta em dimensão participativa do aprendizado, na sociedade e nas escolas. In: BRITISH COUNCIL BRASIL. STEM Education Hub: educação científica nas escolas: conexões entre Brasil e Reino Unido. São Paulo: British Council Brasil, 2022. 96p. p.8-15.

GHILARDI-LOPES, N. P.; KAWABE, L. A.; VENANCIO, R. Relato de experiência do curso de extensão “Ciência Cidadã nas Escolas” (PROEC-UFABC). Revista da SBEnBIO, v.9, p.345-56, 2016.

GHILARDI-LOPES, N. P. et al. Ciência cidadã proporcionando a educação científica em escolas. PesquisABC, n.35, p.20-4, 2023. Disponível em: https://propes.ufabc.edu.br/images/ProPes/pesquisabc/pesquisabc_n35.pdf

GUIMARÃES, M. C. S. Ciência aberta e inovação (responsável?): uma agenda oportuna. In: ALBAGLI, S.; MACIEL, M. L.; ABDO, A. H. (Org.) Ciência aberta, questões abertas. Brasília: IBICT; Rio de Janeiro: Unirio, 2021. p.465-88.

GONZALEZ, J. D.; GHILARDI-LOPES, N. P. Conhecendo a biodiversidade da escola por meio de um projeto de ciência cidadã cocriado. In: GHILARDI-LOPES, N. P. (Org.) Série Sequências de Ensino-Aprendizagem com Ciência Cidadã. Santo André: Ed. dos Autores, 2024. Livro eletrônico. DOI: http://doi.org/10.5281/zenodo.8132943 Acesso em: 17 maio 2024.

GREENWOOD, J. J. Citizens, science and bird conservation. Journal of Ornithology, v.148, n.1, p.77-124, 2007.

HAKLAY, M. M. Citizen Science and Volunteered Geographic Information - overview and typology of participation. In: SUI, D. Z.; ELWOOD, S.; GOODCHILD, M. F. (Ed.) Crowdsourcing Geographic Knowledge: Volunteered Geographic Information (VGI) in Theory and Practice. Berlin: Springer, 2013. p.105-22.

HAKLAY, M. M. et al. Contours of citizen science: a vignette study. Royal Society Open Science, v.8, n.8, p.202108, 2021a.

HAKLAY, M. M. et al. What Is Citizen Science? The Challenges of Definition. In: VOHLAND, K. et al. (Ed.) The Science of Citizen Science. Switzerland: Springer: 2021b. p.13-34.

HECKER, S. et al. Innovation in open science, society and policy - setting the agenda for citizen science. In:

HECKER, S. et al. Citizen Science: Innovation in Open Science, Society and Policy. London: UCL Press, 2018. p.1-23.

IRWIN, A. Citizen science: A Study of People, Expertise, and Sustainable Development. London; New York: Routledge, 1995.

JØRGENSEN, F. A.; JØRGENSEN, D. Citizen science for environmental citizenship. Conservation Biology, v.35, n.4, p.1344, 2021.

JOPPA, L. N. Technology for nature conservation: An industry perspective. Ambio, v.44, n.4, p.522-6, 2015.

JORDAN, R. et al. Studying citizen science through adaptive management and learning feedbacks as mechanisms for improving conservation. Conservation Biology, v.30, n.3, p.487-95, 2016.

JORGE, V. A. et al. Indicadores de Avaliação e Apoio à Ciência Cidadã, Arca Dados, v.2, 2022. DOI https://doi.org/10.35078/DP2DGZ Acesso em: 10 out. 2023.

KELEMEN-FINAN, J.; SCHEUCH, M.; WINTER, S. Contributions from citizen science to science education: an examination of a biodiversity citizen science project with schools in Central Europe. International Journal of Science Education, v.40, n.17, p.2078-98, 2018.

KLEMANN-JUNIOR, L. et al. Traditional scientific data vs. uncoordinated citizen science effort: A review of the current status and comparison of data on avifauna in Southern Brazil. PLoS one, v.12, n.12, p.e0188819, 2017.

KLOETZER, L. et al. Learning in Citizen Science. In: VOHLAND, K. et al. (Ed.) The Science of Citizen Science. Switzerland: Springer, 2021. p.283-308.

KNOBEL, M.; LEAL, F. Higher education and science in Brazil: a walk toward the cliff? International Higher Education, n.99, p.2-4, 2019.

KOFFLER, S. et al. A buzz for sustainability: the growing potential of Citizen Science studies on bees. Sustainability, v.13, n.2, p.959, 2021. https://doi.org/10.3390/su13020959

LACERDA, J. V. A. et al. Many possibilities for students as citizen scientists: a supplement to Forti (2023), Biodiversity, 2023. https://doi.org/10.1080/14888386.2023.2256712 Acesso em: 25 out. 2023.

LEES, A. C.; MARTIN, R. W. Exposing hidden endemism in a Neotropical forest raptor using citizen science. Ibis, v.157, n.1, p.103-14, 2015.

LEMOS, M. C. et al. The closer, the better? Untangling scientist-practitioner engagement, interaction, and knowledge use. Weather, Climate, and Society, v.11, n.3, p.535-48, 2019.

LYNCH, L. I. et al. In their own words: The significance of participant perceptions in assessing entomology citizen science learning outcomes using a mixed methods approach. Insects, v.9, n.1, p.16, 2018.

MADY, R. P. et al. Engagement in the Data Collection Phase of the Scientific Process is Key for Enhancing Learning Gains. Citizen Science: Theory and Practice, v.8, n.1, p.14, 2023.

MARCHINI, S. Multidisciplinary team highlights the importance of Indigenous and local communities for jaguar conservation. Oryx, v.56, n.2, p.173-74, 2022.

MACPHAIL, V. J.; COLLA, S. R. Power of the people: A review of citizen science programs for conservation. Biological Conservation, v.249, p.108739, 2020.

NEFF, M. W. Publication incentives undermine the utility of science: ecological research in Mexico. Science and Public Policy, v.45, n.2, p.191-201, 2018.

NUGENT, J. iNaturalist. Science Scope, v.41, n.7, p.12-13, 2018.

PACHECO, J. et al. Ciência Cidadã e a Educação Básica: Uma revisão bibliográfica sobre a Ciência Cidadã, suas tipologias e relações com o Ensino de Ciências. Boletim do Museu Integrado de Roraima (Online), v.15, n.1, p.70-95, 2023.

PARDINI, R. et al. Challenges and opportunities for bridging the research-implementation gap in ecological science and management in Brazil. In: SODHI, N. S.; GIBSON, L.; RAVEN, P. H. (Ed.) Conservation biology: voices from the tropics. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2013.

PARRISH, J. K. et al. Hoping for optimality or designing for inclusion: Persistence, learning, and the social network of citizen science. Proceedings of the National Academy of Sciences, v.116, n.6, p.1894-1901, 2019.

PENFIELD, T. et al. Assessment, evaluations, and definitions of research impact: A review. Research Evaluation, v.23, n.1, p.21-32, 2014.

PEREIRA, F. W.; ZAMONER, M.; GONÇALVES, R. B. The potential of iNaturalist for bee conservation research-a study case in a southern Brazilian metropolis. Insect Conservation and Diversity, v.17, n.2, p.386-95, 2024.

PETER, M.; DIEKÖTTER, T.; KREMER, K. Participant outcomes of biodiversity citizen science projects: A systematic literature review. Sustainability, v.11, n.10, p.2780, 2019.

PHILLIPS, T. B. et al. User’s Guide for Evaluating Learning Outcomes in Citizen Science. Ithaca: Cornell Lab of Ornithology, 2014. 53p.

PINTO, L. C. L. et al. Traditional knowledge and uses of the Caryocar brasiliense Cambess. (Pequi) by “quilombolas” of Minas Gerais, Brazil: subsidies for sustainable management. Brazilian Journal of Biology, v.76, n.2, p.511-19, 2016.

QUEIROZ-SOUZA, C. et al. Opportunities and Barriers for Citizen Science Growth in Brazil: Reflections from the First Workshop of the Brazilian Citizen Science Network. Citizen Science: Theory and Practice, v.8, n.1, p.13, 2023.

RBCC. Carta aberta da Rede Brasileira de Ciência cidadã. 2021. Disponível em: https://rbcc.ong.br/images/documentos de gestao/CARTA-ABERTA-DA-RBCC_assinada.pdf Acesso em: 17 maio 2024.

ROBINSON, L. D. et al. Ten principles of citizen science. In: HECKER., S. et al. Citizen Science: Innovation in Open Science, Society and Policy. London: UCL Press. 2018. p.27-40.

ROCHA, P. L. B. et al. Fostering inter- and transdisciplinarity in discipline-oriented universities to improve sustainability science and practice. Sustainability Science, v.15, n.3, p.717-28, 2020.

RÜFENACHT, S. et al. Communication and Dissemination in Citizen Science. In: VOHLAND, K. et al. (Ed.) The Science of Citizen Science. Switzerland: Springer, 2021. p.475-94.

SANDRONI, L. T. et al. Stakeholder mapping as a transdisciplinary exercise for jaguar conservation in the Brazilian Atlantic Forest. Conservation Science and Practice, v.4, n.5, p.e12651, 2022.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em ensino de ciências, v.16, n.1, p.59-77, 2011.

SAUERMANN, H.; FRANZONI, C. Crowd science user contribution patterns and their implications. Proceedings of the national academy of sciences, v.112, n.3, p.679-84, 2015.

SCHUBERT, S. C.; MANICA, L. T.; GUARALDO, A. C. Revealing the potential of a huge citizen-science platform to study bird migration. Emu - Austral Ornithology, 119, n.4, p.364-73, 2019.

SHIRK, J. L. et al. Public participation in scientific. research: a framework for deliberate design. Ecology and Society, v.17, n.2, p.29, 2012.

SPAZZIANI, M. L.; RUMENOS, N. N. Ciência cidadã em ambientes naturais. In: SPAZZIANI, M. L. et al. (Org.) Ciência Cidadã em ambientes naturais. Botucatu: Unesp-IBB. Itapoty. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2021. p.19-29.

STRASSER, B. et al. “Citizen Science”? Rethinking Science and Public Participation. Science & Technology Studies, v.32, p.52-76, 2019.

SULLIVAN, B. L. The eBird enterprise: An integrated approach to development and application of citizen science. Biological Conservation, v.169, p.31-40, 2014.

THOMAZ, S. M. et al. Opinion: The future of nature conservation in Brazil. Inland Waters, v.10, n.2, p.295-303, 2020.

UNGER, S. et al. iNaturalist as an engaging tool for identifying organisms in outdoor activities. Journal of Biological Education, v.55, n.5, p.537-47, 2021.

VASCONCELOS, M. F. et al. Bird-termite interactions in Brazil: A review with perspectives for future studies. Biota Neotropica, v.15, n.1, p.e20140035, 2015.

VIANA, B. F.; SOUZA, C. Q.; MOREIRA, E. F. Why the views of Latin American Scientists on Citizen Science as a Tool for Pollinator Monitoring and Conservation Matter? Neotropical Entomology, v.49, n.4, p.604-13, 2020.

WOOLLEY, J. P. et al. Citizen science or scientific citizenship? Disentangling the uses of public engagement rhetoric in national research initiatives. BMC Medical Ethics, v.17, n.1, p.33, 2016.

Downloads

Publicado

2025-09-09

Como Citar

Alexandrino, E. R., Ghilardi-Lopes, N. P., & Ferraz, K. M. P. M. de B. (2025). O cenário acadêmico brasileiro ao aplicar ciência cidadã em pesquisas ecológicas. Estudos Avançados, 39(114), e39114247. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.202539114.015