Preocupações pedagógicas do fisioterapeuta professor e suas percepções sobre a pandemia de COVID-19

Autores

DOI:

https://doi.org/10.1590/1809-2950/e23003623pt

Palavras-chave:

Educação Profissionalizante em Fisioterapia, Preocupações Pedagógicas, Educação Online, Pandemia, COVID-19

Resumo

Na formação dos profissionais de saúde, os professores geralmente vivenciam algumas dificuldades e preocupações. A pandemia de COVID-19 amplificou ainda mais esses desafios, acarretando mudanças nos métodos de ensino e gerando novas preocupações. O objetivo deste estudo foi investigar quais são as preocupações dos professores (PPs) dos cursos de graduação em Fisioterapia com relação ao ambiente de aprendizagem durante a pandemia de COVID-19. Fisioterapeutas que atuavam como docentes em cursos de graduação em Fisioterapia no Brasil foram convidados a responder a um questionário de sobre
as PPs (Teacher Concerns Questionnaire – TCQ), sobre perfil sociodemográfico e sobre a percepção de mudanças nas PPs devido à pandemia. Participaram 187 fisioterapeutas professores que apresentaram PP moderada (TCQ: 49,6±10,5), sem associação com a fase da carreira docente, a idade ou o tempo de formação. Aqueles que participam de atividades de formação continuada em docência apresentaram maior PP. Alterações nas PPs decorrentes da pandemia foram relatadas por 94,1% dos participantes. Conclui-se que os professores que participam de atividades de formação continuada se preocupam mais com o impacto de sua prática do que os que não participam. Ao mesmo tempo, essas preocupações parecem ter mudado durante a pandemia.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

Steinert Y, Macdonald ME. Why physicians teach: giving back by paying it forward. Med Educ. 2015;49(8):773-82. doi: 10.1111/medu.12782.

van Lankveld T, Thampy H, Cantillon P, Horsburgh J, Kluijtmans M. Supporting a teacher identity in health professions education: AMEE Guide No. 132. Med Teach. 2021;43(2):124-36. doi: 10.1080/0142159X.2020.1838463.

de Cossart L, Fish D. Cultivating a thinking surgeon: new perspectives on clinical teaching, learning and assessment. Shrewsbury: TFm Publications; 2005.

Budden CR, Svechnikova K, White J. Why do surgeons teach? A qualitative analysis of motivation in excellent surgical educators. Med Teach. 2017;39(2):188-94. doi: 10.1080/0142159X.2016.1248384.

van der Vleuten CPM, Dolmans DHJM, Scherpbier AJJA. The need for evidence in education. Med Teach. 2000;22(3):246-50. doi: 10.1080/01421590050006205.

van der Vleuten CPM, Driessen EW. What would happen to education if we take education evidence seriously? Perspect Med Educ. 2014;3(3):222-32. doi: 10.1007/s40037-014-0129-9.

Costa JA. Formação profissional do fisioterapeuta e os desafios da docência. Movimenta. 2010;3(4):195-202.

O’Neill G, McMahon T. Student-centred learning: what does it mean for students and lecturers? In: O’Neill G, Moore S, McMullin B, editors. Emerging issues in the practice of university learning and teaching. Dublin: AISHE; 2005. p. 27-36.

McCabe A, O’Connor U. Student-centred learning: the role and responsibility of the lecturer. Teaching in Higher Education. 2014;19(4):350-9. doi: 10.1080/13562517.2013.860111.

Ernstzen DV, Bitzer E, Grimmer-Somers K. Physiotherapy students’ and clinical teachers’ perceptions of clinical learning opportunities: a case study. Med Teach. 2009;31(3):e102-15. doi: 10.1080/01421590802512870.

Chinelatto LA, Costa TR, Medeiros VMB, Boog GHP, Hojaij FC, et al. What you gain and what you lose in COVID-19: perception of medical students on their education. Clinics (Sao Paulo). 2020;75:e2133. doi: 10.6061/clinics/2020/e2133.

Clune A. Using technology to cope with Covid-19 on (or off) campus. Wonkhe [Internet]. 2020 Mar 13 [cited 2023 Aug 7]. Available from: https://wonkhe.com/blogs/using-technology-to-cope-with-covid-19-on-or-off-campus/.

Núñez-Canal M, de Obesso MM, Pérez-Rivero CA. New challenges in higher education: a study of the digital competence of educators in Covid times. Technol Forecast Soc Change. 2022;174:121270. doi: 10.1016/j.techfore.2021.121270.

Marcelo C, Yot-Domínguez C. From chalk to keyboard in higher education classrooms: changes and coherence when integrating technological knowledge into pedagogical content knowledge. J Furth High Educ. 2019;43(7):975-88. doi: 10.1080/0309877X.2018.1429584.

Bonfield CA, Salter M, Longmuir A, Benson M, Adachi C. Transformation or evolution?: Education 4.0, teaching and learning in the digital age. High Educ Pedagog. 2020;5(1):223-46. doi: 10.1080/23752696.2020.1816847.

Ministério da Educação (BR). Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior: Cadastro e-MEC [Internet].

Brasília (DF): MEC; 2020 [cited 2023 Aug 8]. Available from: https://emec.mec.gov.br/.

Dean AG, Sullivan KM, Soe MM. OpenEpi: Open Source Statistics for Public Health, Version 3.01 [Internet]. [place unknown: publisher unknown]; 2013 [cited 2023 Aug 8]. Available from: www.OpenEpi.com

George AA. Measuring self, task, and impact concerns: a manual for the use of the teacher concerns questionnaire. Austin: University of Texas; 1978.

Huberman M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: Nóvoa A, editor. Vidas de professores. 2nd ed. Porto: Porto Editora; 2000. p. 31-61.

Anthony L. AntConc (Version 3.5.9). Tokyo: Waseda University; 2020.

Fuller FF. Personalized education for teachers: an introduction for teacher educators. Austin: University of Texas; 1970.

Fuller FF, Parsons JS, Watkins JE. Concerns of teachers: research and reconceptualization. Austin: University of Texas; 1974.

McBride RE. Perceived teaching and program concerns among preservice teachers, university supervisors, and cooperating teachers. J Teach Phys Educ. 1984;3(3):36-43. doi: 10.1123/jtpe.3.3.36.

McBride RE, Boggess TE, Griffey DC. Concerns of inservice physical education teachers as compared with Fuller’s concern

model. J Teach Phys Educ. 1986;5(3):149-56. doi: 10.1123/jtpe.5.3.149.

Folle A, Nascimento JV. Preocupações ao longo da carreira docente: estudos de caso com professores de educação física do magistério público estadual. Rev Bras Cienc Esporte. 2011;33(4):841-56. doi: 10.1590/S0101-32892011000400004.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional [Internet]. Brasília (DF): MEC; 2001 [cited 2023 Aug 8]. Available from: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pces1210_01.pdf

Tempski P, Danila AH, Arantes-Costa FM, Siqueira MAM, Torsani MB, et al. The COVID-19 pandemic: time for medical teachers and students to overcome grief. Clinics (Sao Paulo). 2020;75:e2206. doi: 10.6061/clinics/2020/e2206.

Hord SM, Rutherford WL, Huling L, Hall GE. Taking charge of change. 2nd ed. Austin: SEDL; 2008.

Hunt HD, Davies K, Richardson D, Hammock G, Akins M, et al. It is (more) about the students: faculty motivations and concerns regarding teaching online. Online Journal of Distance Learning Admnistration. 2014;17(2):1-13.

Hiltz SR, Shea P, Kim E. Using focus groups to study ALN faculty motivation. Journal of Asynchronous Learning Networks. 2010;14(1):21-38.

Shea P. Bridges and barriers to teaching online college courses: a study of experienced online faculty in thirty-six colleges. Online Learn. 2007;11(2):73-128. doi: 10.24059/olj.v11i2.1728.

Publicado

2023-12-07

Edição

Seção

Pesquisa Original

Como Citar

Preocupações pedagógicas do fisioterapeuta professor e suas percepções sobre a pandemia de COVID-19. (2023). Fisioterapia E Pesquisa, 30(3), e23003623pt. https://doi.org/10.1590/1809-2950/e23003623pt