Evaluation of the behavioral repertoire of babies in the first four months of life: an analysis proposal
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.19793Keywords:
Inventário Portage Operacionalizado, Development of babies, Evaluation of developmentAbstract
The present project intended to evaluate the development of 40 babies, using Inventário Portage Operacionalizado (IPO), during the first four months of life. In this period the project evaluated the occurrence, in each month, of 45 behaviors listed in the protocol of Infant Stimulation. This evaluation intended to identify frequency differences of these behaviors in each month. The monthly evaluations occurred in a date close to each baby's month anniversary. The babies came from a maternity hospital that attends on users of the SUS (Brazil's National Health System). The obtained results pointed to the existence of typical (stabilized) behaviors and probable (normalized) behaviors for each month. For this analysis the criteria were: conditions of stabilization (if the behavior occurred in more than 75% of the sample), normalization (if 25% to 75% of the sample presented it) and appearance (less than 25% of the babies presented it) in each month. In the first month, the babies presented 25% (stabilization) of the 45 evaluated behaviors. Of the remaining ones, the babies presented 26% in the second month. In the third month, of the behaviors that were still not stabilized the babies presented 36% and, in the fourth month, they presented 44% of the remaining ones. Such results allow us to conclude that a lower number of evaluated behaviors would facilitate the process of evaluation of babies and the orientation given to parents, resulting in economy of time and less stress for parents and caregivers. Studies conducted with bigger populations can validate these results.Downloads
References
Linhares MBM. Estresse, resiliência e cuidado no desenvolvimento de neonatos de alto risco. In: Temas em educação especial: avanços recentes. São Carlos: EDUFSCar; 2004. p. 315-24.
Sanseverino MTV, Spritzer DT, Schüler-FacciniL, organizadores. Manual de teratogênese. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 2001.
Nunes LRDP. Educação precoce para bebês de risco. In: Rangé B, organizador. Psicoterapia comportamental e cognitiva: pesquisa, prática, aplicações e problemas. Campinas: Editorial PsyII; 1998.
Schüler-Faccini L, Schvartzman L, Cecchin CR. Teratogênese humana e o SIAT. In: Sanseverino MTV, Spritzer DT, Schüler-FacciniL, organizadores. Manual de teratogênese. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 2001.
Pedromônico MRM. Instrumentos de triagem e a vigilância do desenvolvimento da criança de 0a 6 anos. In: Temas em educação especial: avanços recentes. São Carlos: EDUFSCar; 2004.p. 325-30.
Guralnick MJ, editor. The effective ness of early intervention. Baltimore: P. H. Brookes Publishing; 1997.
Assumpção TM. Influência das condições ambientais no desenvolvimento precoce infantil. Infanto Rev Neuropsiquiatr Infânc Adolesc. 2002;10(2):72-8.
Franco M, Ardore M. Estimulação precoce. Integração (Brasília). 1996;7(16):15-8.
Martins DC, Mello DF, Scochi CGS. Crianças prematuras e de baixo peso ao nascer em famílias de baixo nível socioeconômico: uma revisão de literatura. Pediatr Mod. 2001:37(9)2001:37(9):452-9.
Souza KZ, Gomes IMM, Cambraia DS, Semião FP, Alves MP, Brasileiro ON. A incidência de recém nascidos de risco no serviço de saúde pública de Pouso Alegre - MG. Pediatr Mod. 2001;37(3):61-74.
Alves PP, Ferreira MFR, Nunes LRDP, OliveiraMCB, Kaoru J, Epelboim S. O desenvolvimento cognitivo de bebês prematuros e alguns aspectos neuromotores associados. Pediatr Mod. 1997;33(7):511-34.
Negri EMP, Tanaka EDO. Orientação de mães adolescentes como mediadoras do processo de desenvolvimento de seus bebês de risco. In: Marquezine MC, Almeida MA, Tanaka EDO, organizadores. Perspectivas multidisciplinares em educação especial. Londrina: UEL; 2001.
Rodrigues OMPR. Bebês de risco e sua família: o trabalho preventivo. Temas Psicol. 2003;11(2):37-55.
Carelli C. Métodos de avaliação do desenvolvimento. [ S.I.]: Sociedade Brasileira de Pediatria. Disponível em: http://www.sbp.com.br/show_item2.cfm?id_categoria=24&id_detalhe=322&tipo_detalhe=s. Acesso em 10 jul 2005.
Hassano AYS. Métodos de avaliação do desenvolvimento. [ S.I.]: Sociedade Brasileira de Pediatria. Disponível em: http://www.sbp.com.brshow_item2.cfm?id_categoria=24&id_detalhe=322&tipo_detalhe=s.Acesso em: 10 jul. 2005, 13:27:40.
Magalhães LC, Barbosa VM, Araújo AR, Paixão ML, Figueiredo EM, Gontijo APB. Análise do desempenho de crianças pré-termo no teste de desenvolvimento de Denver nas idades de 12,18 e 24 meses. Pediatria. 1999;21(4):330-9.
Carvalho AM, Machado MGM, Suyama E. Afetividade, cultura e cuidado: possibilidades para o desenvolvimento da criança. In: Leite SAS, organizador. Cultura, cognição e afetividade: a sociedade em movimento. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2002. p. 38-67.
Morsch D. Métodos de avaliação do desenvolvimento. [ S.I.]: Sociedade Brasileira de Pediatria. Disponível em: http://www.sbp.com.br/show_item2.cfm?id_categoria=24&id_detalhe=322&tipo_detalhe=s. Acesso em: 10 jul. 2005,13:27:40.
Goto MMF, Gonçalves VMG, Netto AA, Morcillo AM, Moura-Ribeiro MVL. Neurodesenvolvimento de lactentes nascidos atermo pequenos para a idade gestacional no segundo mês de vida. Arq Neuropsiquiatr [periódico na internet]. 2005[acesso em 11 jul 2005];63(1):75-82. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/anp/v63n1/23602.pdf.
Oliveira MCB, Nunes LROP. Métodos de avaliação do desenvolvimento. [ S.I.]: Sociedade Brasileira de Pediatria. Disponível em: http://www.sbp.com.br/show_item2.cfm?id_categoria=24&id_detalhe=322&tipo_detalhe=s. Acesso em: 10 jul. 2005,13:27:40.
Pinto EB, Vilanova LCP, Vieira RM. O desenvolvimento da criança no primeiro ano de vida. São Paulo: Casa do Psicólogo; 1997.
Francisco LC, Farias MO, Freitas RMC, Pacini BA, Rodrigues OMPR. O desempenho de bebês de risco no primeiro mês de vida. In: Anais da 6ª Jornada de Educação Especial; 2002 Jun 3-6. Marília, Brasil. Marília: Fundepe;2002. p. 100.
Rodrigues OMPR, Melchiori LE, Lemos AAP, Ferreira DGC, Paccini BA, Freitas RC, et al. Acompanhamento do desenvolvimento de bebês de risco: avaliação e orientação aos cuidadores. In: Anais do 2º Congresso de Extensão Universitária da Unesp; 2002 nov 7-10. Bauru, Brasil. Bauru: Unesp; 2002. p. 103.
Rodriguez S, Arancibia V, Undurraga C. Escala de evaluaciom del desarrollo psicomotor de 0-24 meses. 7ª ed. Santiago: Editorial Galdoc; 1992.
Melchiori LE, Rodrigues OMPR, Alves CO, Andrieto E, Amaral JN. Há diferenças de gênero em relação ao desenvolvimento de bebês que freqüentam creches? In: Resumos da 33ª Reunião Anual de Psicologia da Sociedade Brasileira de Psicologia; 2003 out 22-26; Belo Horizonte, Brasil. Belo Horizonte: SBP; 2003. p. 163.
Willians LA, Aiello ALR. Inventário Portage operacionalizado. São Paulo: Mennon; 2001.
Rodrigues OMPR, Lemos AAP, Taques DCSR, Gigliotti CM, Mastine IL. Avaliação do repertório comportamental de bebês no primeiro mês de vida: uma proposta de análise. In: Caderno de resumos da 5ª Jornada de Psicossomática e Psicologia Hospitalar e I Encontro de Psicologia da Saúde; 2003 set 19-20; Bauru, Brasil. Bauru: Unesp; 2003. p. 35.
Garret HE. Estatística en psicología y education. Buenos Aires: Paidós; 1974.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis