Desenvolvimento psicomotor em crianças pré-termo e a termo na idade escolar
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.20009Palavras-chave:
prematuridade, desvantagem social, desenvolvimento humano, desempenho psicomotor, coordenação visomotoraResumo
Fatores biológicos, como prematuridade e baixo peso ao nascimento, e fatores ambientais, como nível sócioeconômico, podem influenciar o desenvolvimento infantil. O objetivo deste estudo foi comparar o desenvolvimento psicomotor de três grupos de crianças em idade escolar: (1) pré-termo de famílias de baixa renda, (2) a termo de famílias de baixa renda, e (3) a termo de classe média. Participaram do estudo 120 crianças de 5 a 7 anos de idade, 40 em cada grupo. As crianças foram submetidas a avaliação de equilíbrio estático, tônus postural, habilidades perceptuais e viso-motoras. Foi observada diferença significativa de desempenho entre os grupos na maioria dos testes. Ao analisar o efeito isolado do nível sócioeconômico, observou-se efeito favorável à classe média nos itens de tônus postural e equilíbrio. Os resultados sugerem que o desenvolvimento de crianças prematuras deve ser acompanhado até pelo menos a idade escolar, principalmente daquelas em situação de desvantagem social, sendo importante incentivar a implantação de programas de acompanhamento longitudinal do desenvolvimento dentro do sistema público de saúde.Downloads
Referências
Moster D, Lie RT, Markestad T. Long-term medical and social consequences of preterm birth. N Engl J Med. 2008;359:262-73.
Fawke J. Neurological outcomes following preterm birth. Seminars in Fetal Neonatal Medicine. 2007; 12: 374-382.
Jongmans M, Mercuri E, De Vries L, Dubowitz L, Henderson S. Minor neurological signs and perceptual motor difficulties in prematurely born children. Arch Dis Child. 1997;76: F9-F14.
Jiménez Martín AM, Ginard CS, Jaume AR, Juan GF, Rodríguez JP. Seguimiento de recién nacidos de peso menor o igual a 1.000 g durante los tres primeros años devida. Anales de Pediatría (Barcelona). 2008; 68(4): 320-328.
Espírito Santo JL, Portuguez MW, Nunes ML. Cognitive and behavioral status oflow birth weight preterm children raised in a developing country at preschool age. Jornal de Pediatria. 2009; 35(1): 35-41.
Goyen T, Lui K, Woods R. Visual-motor, visual-perceptual, and fine motor outcomes in very-low-birth weight childrena t 5 years. Dev Med Child Neurol. 1998;40: 76-81.
Kleine M, den Ouden A, Kollée L, Nijhuisvan der Sanden M, Sondaar M, van Kessel-Fedema B, et al. Development and evaluation of a follow up assessment of preterm infants at 5 years of age. Arch Dis Child. 2003; 88: 870-875.
Fawer C, Besnier S, Forcada M, Buclin T, Calame A. Influence of perinatal, developmental and environmental factors on cognitive abilities of preterm children without major impairments at 5 years. Early Hum Devel. 1995; 43: 151-164.
Roth S, Baudin J, Pezzani-Goldsmith M,Townsend J, Reynolds E, Stewart A. Relation between neuro developmental status of very preterm infants at one and eight years. Dev Med Child Neurol. 1994;36: 1049-1062.
Abreu LC, Souza AMB, Oliveira AG et al. Incidência de hemorragia peri-intraven-tricular em recém-nascidos pré-termo e a relação com o baixo peso ao nascer. Rev Bras Crescimento Desenvolv Hum. 2007;17(2): 24-30.
Oliveira AG, Siqueira PP, Abreu LC. Cuidados nutricionais no recém-nascido de muito baixo peso. Rev Bras Crescimento Desenvolv Hum. 2008; 18(2): 148-154.
Hall A, Mckeod A, Counsell C, ThomsonL, Mutch L. School attainment, cognitive ability and motor function in a total scottish very-low-birth weight population at eight years: a controlled study. Dev Med Child Neurol. 1995; 37: 1037-1050.
Cooke RWI. Perinatal and postnatal factors in very preterm infants and subsequent cognitive and motor abilities. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed. 2005; 90: 60-63.
Saigal S. Cognitives abilities and school performance of extremely low birth weight children and matched term control children at age 8 years : a regional study. J Pediatrics. 1991; 118(5): 751-760.
Carvalho A, Linhares M, Martinez F. His-tória de desenvolvimento e comportamen-to de crianças nascidas pré-termo e baixo peso (< 1500 g). Psicologia: Reflexão e Crítica. 2001; 14(1): 1-33.
Mancini MC, Megale L, Brandão MB, Melo APP, Sampaio, RF. Estudo do desenvolvimento da função motora aos 8 e 12meses de idade em crianças nascidas pré-termo e a termo. Arq. Neuropsiquiatria.2002; 60(4): 974-980, 2002.
Rugolo L. Crescimento e desenvolvimento a longo prazo do prematuro extremo. Jornal de Pediatria. 2005; 81(supl 1):S101-S110.
Méio M, Lopes C, Morsch D, Monteiro A, Rocha S, Borges R, et al. Desenvolvimento cognitivo de crianças prematuras de muito baixo peso na idade pré-escolar. Jornal de Pediatria. 2004; 80: 495-502.
Linhares M, Chimello J, Bordin M, Car-valho A, Martinez F. Desenvolvimento psicológico na fase escolar de crianças nascidas pré-termo em comparação com crianças nascidas a termo. Psicologia: Reflexão e Crítica. 2005; 18[1]: 109-117.
Magalhães L, Barbosa V, Lopes K, Paixão M. Estudo longitudinal do desenvolvimento de recém-nascidos pré-termo: avaliação na idade pré-escolar. Rev Bras Neurol.1999; 35: 87-93.
Ayres A. Southern California Sensory Integration Tests - Revised. 1980. Los Angeles, WPS.
Koppitz E. Teste Gestáltico de Bender para Crianças. 1989. Porto Alegre, Artes Médicas. 23. Ross G, Lipper E, Auld P. Social competence and behavior problems in premature children at school age. Pediatrics 1991; 86: 391-397.
Magalhães L, Catarina P, Barbosa V, Mancini M, Paixão M. Estudo comparativo sobre o desempenho perceptual e mo-tor na idade pré-escolar em crianças nascidas pré-termo e a termo. Arq Neuropsiquiatr. 2003; 61: 250-255.
Herrgard E, Luoma L, Tuppurainen K, Karjalainen S, Martikainen A. Neurodevelopmental profile at five years of children born at < 32 weeks gestation. Dev Med Child Neurol. 1993; 35: 1083-1096.
Carvalho DJ, Magalhães LC. A relação entre o Desenho da Figura Humana e a coordenação visomotora em crianças pré-termo aos 6 anos de idade. Rev Terapia Ocupacional da USP. 2005. 16: 10-17.
Seitz J, Jenni O, Molinari L, Caflisch J, Lar-go R, Latal Hajnal B. Correlations between motor performance and cognitive functions in children born < 1250g at school age. Neuropediatrics. 2006; 37: 6-12.
Daly CJ, Kelley GT, Krauss A. Relationship between visual motor integration and handwriting skills of children in kindergarten: A modified replication study. American Journal of Occupational Therapy, v.57, p.459-462,2003.
Fallang B, Oien I, Hellem E, Saugstad O, Hadders-Algra M. Quality of reaching and postural control in young preterm infants is related to neuromotor outcome at 6years. Pediatric Research. 2005. 58(2),347-353.
Foulder-Hughes L, Cooke R. Motor, cognitive, and behavioural disorders in children born very preterm. Dev Med Child Neurol. 2003; 45: 97-103.
Nobre FSS, Costa CLA, Oliveira DL,Cabral DA, Nobre GC, Caçola P. Análise das oportunidades para o desenvolvimento motor (affordances) em ambientes domésticos no Ceará - Brasil. Rev Bras Crescimento Desenvolv Hum. 2009; 19(1):9-18.
Goyen T-A, Lui K. Developmental coordination disorder in “apparently nor-mal” school children born extremely preterm. Arch Dis Child. 2009; 94: 298-302.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis