Avaliação de programas de intervenção com adolescentes: limites, avanços e perspectivas
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.20041Palavras-chave:
avaliação, programas, adolescentes, literatura de revisãoResumo
O objetivo é descrever o estado da arte da avaliação de programas de intervenção junto a adolescentes. Por meio de uma revisão da literatura, foram recuperados seis artigos publicados entre 2008 e 2010. Destes, quatro são de caráter empírico, um teórico e uma revisão, sendo que a maioria das publicações é de autores norte-americanos. Os estudos abordam instrumentos e métodos utilizados na avaliação de programas e buscam uma articulação entre pesquisa e prática. Quanto à abordagem metodológica, predominam pesquisas qualitativas. Os estudos indicam um interesse vinculado ao desenvolvimento e aperfeiçoamento de intervenções junto aos adolescentes e uma sofisticação da discussão crítica das pesquisas de descrição de indicadores de eficácia. Entre as contribuições, destaca-se a consideração do contexto para pesquisas de avaliação e sua potencial relação com a melhoria dos programas de intervenção. Os resultados podem ser vistos como norteadores para profissionais da área, fomentando a construção de práticas e conhecimentos sobre o papel do avaliador.Downloads
Referências
Aberastury A, Knobel M. Adolescência normal. Porto Alegre: Artes Médicas; 1981.
Brêtas JRS, Moreno RS, Eugenio DS, Sala SCP, Vieira TF, Bruno PR. Os rituais de passagem segundo adolescentes. Acta Paulista de Enfermagem2008; 21(3): 404-11.
Zagury T. O adolescente por ele mesmo. 10ª ed. Rio de Janeiro: Record; 1999.
Sapienza G, Pedromônico MR. Risco, proteção e resiliência no desenvolvimento da criança e do adolescente. Psicologia em Estudo 2005;10(2): 209-16.
Mun EY, Windle M, Schainker LS. Amodel-based cluster analysis approach to adolescent problem behaviors and young adult outcomes. Dev Psychopathol. 2008; 20:291-318.
Lacharité C. La dimension formative bilan d’implantation: des suitesd’un programme à l’état des acquis subjectivement perçus par les intervenants au programme. Dans Alain,M. et al., org. Élaborer et évaluer lesprogrammes d’intervention psycho-sociale: une perspective transdisci-plinaire. Québec: PUQ; 2009: 87-102.
Muza GM, Costa MP. Elementos para a elaboração de um projeto de promoção à saúde e desenvolvimento dos adolescentes: o olhar dos adolescentes. Cadernos de Saúde Pública. 2002; 18(1): 321-28.
Suárez-Ojeda N, Silber TJ, Munist M. Servicios para la atención de salud del adolescente. In Silber TJ, Munist M, Maddaleno M, Suárez-Ojeda N, org. Manual de Medicina de la Ado-lescencia. Washington, DC: Organización Panamericana de la Salud; 1992: 601-29.
Bledsoe KL, Graham A. The use ofmultiple evaluation approaches in program evaluation. Am J Evaluation. 2005; 26: 302-19.
Faw L, Hogue A. Multidimensional implementation evaluation of a residential treatment program for adolescent substance abuse. Am J Evaluation. 2005;26:77-94.
Weissberg RP, Kumpfer KL, Seligman ME. Prevention that works for children and youth. American Psychologist 2003; 58(6/7): 425-32.
Beyea SC, Nicoll LH. Writing in integrative review. AORN Journal. 1998;67(4): 877-80.
Ganong LH. Integrative reviews of nursing research. Research in Nursing Health. 1987; 10(1): 1-11.
Peres RS, Santos MA. Personalidade e câncer de mama: produção científica em Psico-oncologia. Psicologia: Teoria e Pesquisa. 2009; 25(4): 611-20.
Weiss CH, Murphy-Graham E, Petrosino A, Gandhi AG. The fairy godmother and her warts: making the dream of evidence-based policy cometrue. Am J Evaluation. 2008; 29(1): 29-47.
Marson SM, Wei G, Wasserman D. Areliability analysis of goal attainment scaling (GAS) weights. Am J Evaluation. 2009; 30(2):203-16.
Brandon PR, Singh JM. The strengthof the methodological warrants for the findings of research on program evaluation use. Am J Evaluation. 2009; 30(2): 123-57.
Bisset S, Daniel M, Potvin L. Exploring the intervention context inter-face: a case from a n-based nutrition intervention. Am J Evaluation. 2009; 30(4): 554-71.
Savaya R, Spiro S, Elran-Barak R. Sustainability of social programs: acomparative case study analysis. Am J Evaluation. 2008;29(4): 478-93.
Urban JB, Trochim W. The role of evaluation in research-practice integration: working toward the “Golden Spike”. Am J Evaluation 2009; 30(4): 538-53.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis