EVALUATION OF TEACHING MATERIALS PREPARED FOR GUIDANCE OF CAREGIVERS AND DAY CARE TEACHERS ON CHILD DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.96764Palavras-chave:
evaluation, educational material, child day care centers, child development, orientation.Resumo
Objective: to evaluate the clarity and objectivity of a guide with detailed explanations and illustrations about the neurodevelopment of children 0-6 years through the analysis of day care teachers, physical therapists and caregivers. Methods: 23 subjects participated in the study, of which seven were caregivers, seven were teachers and nine were physical therapists. The “Guide of guidelines for the development of children 0-6 years” was prepared by the researchers and subsequently averaged by participants through a questionnaire. Results: The vast majority of survey participants classified the guide as good or excellent (96%). All agreed on the language used in the guide as good or excellent and stated that the application of this material favors the stimulation of children’s development. Conclusion: The guide proved to be a practical and cost-effective measure that can aid in stimulating child development.
Referências
Degenszajn RD. Teorias sobre o Desenvolvimento Neuropsicomotor da Criança: uma revisão crítica. In: Marcondes E, Vaz FAC, Ramos JLA, Okay Y. Pediatria Básica: Tomo I – Pediatria Geral e Neonatal. 9. ed. São Paulo: Sarvier; 2003; p. 36-45.
Eickmann SH, Maciel AMS, Lira PIC, Lima MC. Fatores associados ao desenvolvimento mental e motor de crianças de quatro creches públicas de Recife, Brasil. Rev Paul Pediatr. 2009; 27(3): 282-288. Doi: http://dx.doi.org/10.15
/S0103-05822009000300008.
Baltieri L, Santos DCC, Gibim NC, Souza CT, Batistela ACT, Tolocka RE. Desempenho motor de lactentes frequentadores de berçários em creches públicas. Rev Paul Pediatr. 2010; 28(3): 283-289. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-05822010000300005.
Biscegli TS, Polis LB, Santos LM, Vicentin M. Avaliação do estado nutricional e do desenvolvimento neuropsicomotor em crianças freqüentadoras de creche. Rev Paul Pediatr. 2007; 25(4): 337-342. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-05822007000400007.
Rosa Neto F, Santos APM, Xavier RFC, Amaro KNA. Importância da avaliação motora em escolares: análise da confiabilidade da Escala de Desenvolvimento Motor. Rev Bras Cineantropom Desempenho Hum. 2010; 12(6):422-427. Doi: http://dx.doi.org/10.5007/1980-0037.2010v12n6p422.
Willrich A, Azevedo CCF, Fernandes JO. Desenvolvimento motor na infância: influência dos fatores de risco e programas de intervenção. Rev Neurocienc. 2009; 17(1): 51-56.
Vieira MEB, Linhares MBM. Desenvolvimento e qualidade de vida em crianças nascidas pré prétermo em idades pré-escolar e escolar. J Pediatr. 2011; 87(4): 281-291. Doi: http://dx.doi.org/10.2223/JPED.2096.
Souza CT, Santos DCC, Tolocka RE, Baltieri L, Gibim NC, Habechian FAP. Avaliação do desempenho motor global e em habilidades motoras axiais e apendiculares de lactentes frequentadores de creche. Rev Bras Fisioter. 2010; 14(4):
-315. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-35552010000400007.
Pedraza DF, Menezes TN. Fatores de risco do déficit de estatura em crianças pré-escolares: estudo caso-controle. Ciênc Saúde Coletiva. 2014; 19(5): 1495-1502. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232014195.21702013.
Brasil. Ministério da Educação e Cultura/ Secretaria de Educação Especial. Diretrizes educacionais sobre estimulação precoce: o portador de necessidades especiais. Brasília: a Secretaria, MEC/SEESP,1995.
Braga AKP, Rodovalho JC, Formiga CKMR. Evolução do crescimento e desenvolvimento neuropsicomotor de crianças pré-escolares de zero a dois anos do município de Goiânia (GO). Rev Bras Crescimento Desenvolv Hum. 2011;
(2): 230-239.
Pinheiro RC, Martinez CMS, Pamplin RCO. Suporte informativo para educadores de creche: risco e proteção nos primeiros anos de vida. Cad Ter Ocup UFSCar. 2010; 18(2): 129-138.
Nobre FSS, Costa CLA, Oliveira DL, Cabral DA, Nobre GC, Cacola P. Análise das oportunidades para o desenvolvimento motor (affordances) em ambientes domésticos no Ceará – Brasil. Rev Bras Crescimento Desenvol Hum. 2009; 19(1): 9-18.
Pinhel J, Torres N, Maia J. Crianças institucionalizadas e crianças em meio familiar de vida: Representações de vinculação e problemas de comportamento associado. Aná Psicológica. 2009; 27(4): 509-521.
Alvarenga P, Piccinini C. Práticas educativas maternas e problemas de comportamento em pré-escolares. Psicol Reflex Crit. 2001; 14(3): 449-460. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722001000300002.
Nascimento MLBP. A creche na educação infantil: entre o ofício e o direito. Estud Sociol. 2010; 15(29): 555-66.
Santos DC, Tolocka RE, Carvalho J, Heringer LR, Almeida CM, Miquelote AF. Gross motor performance and its association with neonatal and familial factors and day care exposure among children up to three years old. Rev Bras Fisioter. 2009; 13(2): 173-179. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-35552009005000025.
Schmidhauser J, Caflisch J, Rousson V, Bucher HU, Remo H, Largo MD. Impaired motor performance and movement quality in verylow-birthweight children at 6 years of age. Dev Med Child Neurol. 2006; 48(9): 718-22. Doi: http://dx.doi.org/10.1017/S001216220600154X.
Formiga CKMR, PedrazzaniES,Tudella E. Intervenção precoce com bebês de risco. São Paulo: Atheneu; 2010.
Liddle TL, Yorke L. Coordenação Motora. São Paulo: M. Books do Brasil; 2007.
Tisi L. Estimulação precoce para bebês. Rio de Janeiro: Spring; 2004.
Lamy Filho F, Medeiros SM, Lamy ZC, Moreira ME. Ambiente domiciliar e alterações do desenvolvimento em crianças de comunidades da periferia de São Luis – MA. Ciênc Saúde Coletiva. 2011; 16(10): 4181-4187. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-8123201100100023.
Santos MM, Corsi C, Marques LAP, Rocha NACF. Comparação do desempenho motor e cognitivo de crianças frequentadoras de creches públicas e particulares. Braz J PhysTher. 2013; 17(6): 579-587. Doi: http://dx.doi.org/
1590/S1413-35552012005000126.
Grippo MLVS, Fracolli LA. Avaliação de uma cartilha educativa de promoção ao cuidado da criança a partir da percepção da família sobre temas de saúde e cidadania. Rev Esc Enferm USP. 2008; 42(3): 430-436. Doi: http://
dx.doi.org/10.1590/S0080-62342008000300003
Martins J, Veríssimo MDLOR, Oliveira MA. Avaliação dos instrumentos do projeto “nossas crianças: janelas de oportunidades”, segundo agentes comunitários de saúde. Texto Contexto Enferm. 2008; 17(1): 106-114. Doi: http:/
/dx.doi.org/10.1590/S0104-07072008000100012.
Teixeira E, Siqueira AA, Silva JP, Lavor LC. Cuidados com a saúde da criança e validação de uma tecnologia educativa para famílias ribeirinhas. Rev Bras Enferm. 2011; 64(6): 1003-1009. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-
Fonseca LMM, Scochi CGS, Rocha SMM, Leite AM. Cartilha efucativa para orientação materna sobre os cuidados com o bebê prematuro. Rev Latino-Am Enfermagem. 2004; 12(1): 65-75. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692004000100010.
Reichert APS, Vasconcelos MGL, Eickmann SH, Lima MC. Avaliação de implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeiros. Rev Esc Enferm USP. 2012; 46(5):1049-56. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S008062342012000500003.
Resegue R, Puccini RF, Silva EMK. Fatores de risco associados a alterações no desenvolvimento da criança. Pediatria (São Paulo). 2007; 29(2): 117-128.
Halpern R, Giugliani ERJ, Victora CG, Barros FC, Horta BL. Fatores de risco para suspeita de atraso no desenvolvimento neuropsicomotor aos 12 meses de vida. J Pediatr. 2000; 76(6): 421-428.
Bonome-Pontoglio CF, Marturano EM. Brincando na creche: atividades com crianças pequenas. Estud Psicol (Campinas). 2010; 27(3): 365-373. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2010000300008.
Soejima CS, Bolsanello MA. Programa de intervenção e atenção precoce com bebês na Educação infantil. Educ Rev. 2012; (43):65-79. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-
Campos MM, Esposito YL, Bhering E, Gimenes N, Abuchaim B. A qualidade da educação infantil: um estudo em seis capitais brasileiras. Cad Pesqui. 2011; 41(142): 20-54. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S100-15742011000100003.
Campos MM, Fullgraf J, Wiggers V. A qualidade da educação infantil brasileira: alguns resultados de pesquisa. Cad Pesqui. 2006; 36(127): 87-128. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742006000100005.
Sabatés AL, Mendes LCO. Perfil do crescimento e desenvolvimento de crianças entre 12 e 36 meses de idade que freqüentam uma creche municipal da cidade de Guarulhos. Ciênc Cuid Saúde. 2007; 6(2): 164-170.
Pilz EML, Schermann LB. Determinantes biológicos e ambientais no desenvolvimento neuropsicomotor em uma amostra de crianças de Canoas/RS. Ciênc Saúde Coletiva. 2007; 12(1): 181-190. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/
S1413-81232007000100021.
Maranhão DG, Sarti CA. Creche e família: uma parceria necessária. Cad Pesqui. 2008; 38(133): 171-1940.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis