Dance and networked artistic creation from the perspective of process criticism: compositional and pedagogical procedures with technological mediation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i47p69-81

Keywords:

Critical Process, Ubiquity Pedagogy, Dance video

Abstract

This investigation is based on reflections on the productive ways of the choreographic work in video "Interlocutions in Motion" (2021), created and ‘choreoedited’ by the author-choreographer for the Téssera Dance Company of the Federal University of Paraná and intends to unveil, through the inventory of its constructive process, aspects of the pedagogy of ubiquity. It starts from the methodological approach of process criticism proposed by Cecília Almeida Salles (2000; 2006; 2007; 2013; 2018), for its implications on the inviting reflective path, to think about vestigial indices, notes and complex relationships that intertwine the work of art in its genesis. Such reflective constructions are permeated by notes that denounce the presence of interdisciplinarity in/of the video dance work and indicate the [re]knowledge of a non-linear creative functioning, contextualized and dynamic, making evident the feminine artistic production in the environment in question and whose scope is resized when in the relationship dance-technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Helen de Aguiar, Universidade Federal do Paraná

    Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Paraná (UFPR), vinculada à linha de pesquisa LICORES – Linguagem, Corpo e Estética na Educação e Membro do Grupo de Pesquisa Labelit - Laboratório de Estudos em Educação, Linguagem e Teatralidades (UFPR/CNPq).

References

AGUIAR, H. C. Emoção e interação em cena. Curitiba: Appris, 2019

AGUIAR, H. C. Interlocuções em movimento. Curitiba, 2021. Videodança (08:35 min.): son.; color. Disponível em: <https://youtu.be/6zskG95cDxc>. Acesso em: 10 mar 2022.

LE BRETON, D. Antropologia dos sentidos. Petrópolis: Editora Vozes, 2016.

SALLES, C. A. Redes da criação: Construção da obra de arte. Vinhedo: Editora Horizonte, 2006.

SALLES, C. A. Crítica genética: uma (nova) introdução — fundamentos dos estudos genéticos sobre o processo de criação artística. São Paulo: EDUC, 2000.

SALLES, C. A. Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: Intermeios, 2013.

SALLES, C. A. Acompanhamento de processos de criação: algumas reflexões. Revista Aspas. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/aspas/article/view/139967/139691>. Acesso em: 10 fev. 2022.

SALLES, C. A; CARDOSO, D. R. Crítica Genética em Expansão. Disponível em: <http://cienciaecultura.bvs.br/pdf/cic/v59n1/a19v59n1.pdf >.Acesso em: 10 fev. 2022.

SANTAELLA, L. Corpo e comunicação: sintoma da cultura. São Paulo: Paulus, 2004.

SANTAELLA, L. Percepção: fenomenologia, ecologia, semiótica. São Paulo: Cengage Learning, 2021.

Published

2022-12-22

How to Cite

Aguiar, H. de. (2022). Dance and networked artistic creation from the perspective of process criticism: compositional and pedagogical procedures with technological mediation. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 47, 69-81. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i47p69-81