Between cement powder and the blow of hope: experiences with curator and photography at school

Authors

  • Adriano José Pinheiro Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i48p75-88

Keywords:

School, Photography, Triangular Approach, Curatorship, Device

Abstract

This text reports an experience with photography that took place in the Caminhos do Concreto Project at a municipal school in São Paulo, in 2018, and relates it with knowledge about the device of curatorship based on Cinara Barbosa de Sousa (2013). The Caminhos do Concreto Project arose from the students' interest in photography and had as a methodology the actions proposed by the Triangular Approach, by Ana Mae Barbosa — therefore, actions such as contextualization, reading and creation in visual arts were contemplated in the course of the Project —, and, as a final work, the Caminhos do Concreto Exhibition. These actions made it possible to reflect on curatorial devices, such as: curating as a game, neutrality, mediation, fruition, studies on the exhibition space, planning and opening. These devices will be revisited in these writings, referenced in Sônia Fernandes (2021); Cinara Barbosa de Sousa (2013) and Rosely Nakagawa (2020).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Adriano José Pinheiro, Universidade Estadual de Campinas

    Doutorando em Educação pelo PPG em Educação–Unicamp, membro do grupo de pesquisa Laborarte (Laboratório de Estudos sobre Arte, Corpo e Educação) e coordenador pedagógico na Prefeitura Municipal de São Paulo.

References

BARBOSA, A. M. T. B. A imagem no ensino da arte: anos oitenta e novos tempos. 6ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2009.

FERNANDES, S. O dispositivo da curadoria. Encontros dialogados na disciplina “Curadoria Educativa: Elementos para uma Prática Crítico-Reflexiva da Arte-Educação em Instituições Museológicas e Espaços Culturais”. ECA (USP), 2021.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

NAKAGAWA, R. Workshop MAC - Curadoria como espaço de ações e relações entre o artista e o público (Encontro 1/2). Youtube. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=UoBhEj26OsQ>. Acesso em: 20 ago. 2020.

NAKAGAWA, R. Workshop MAC - Curadoria como espaço de ações e relações entre o artista e o público (Encontro 2/2). Youtube. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=-bKAwluPQTM>. Acesso em: 21 ago. 2020.

RIZZI, M. C. S. Caminhos Metodológicos. In: Barbosa, Ana Mae (org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2007. p.63-70.

SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Currículo da cidade: Ensino Fundamental: Arte. 2. ed. São Paulo: SME / COPED, 2019. p. 10-71. Disponível em: <http://portal.sme.prefeitura.sp.gov.br/Portals/1/Files/50636.pdf>. Acesso em: 08 out. 2022.

SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Divisão de Ensino Fundamental e Médio. Direitos de aprendizagem dos ciclos interdisciplinar e autoral: Arte. – SME / COPED, 2016a. – (Coleção Compone~~~.0ntes Curriculares em Diálogos Interdisciplinares a Caminho da Autoria).

SÃO PAULO (SP). Portaria Secretaria Municipal de Educação (SME) nº 7991, de 13 de dezembro de 2016b. Define normas complementares e procedimentos para a implementação do “Programa Imprensa Jovem”, e dá outras providências. Diário Oficial da Cidade de São Paulo de 14/12/2016.

SAO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Diretoria de Orientação Técnica. Programa Mais Educação São Paulo: Subsídios para a implantação. São Paulo: SME / DOT, 2014.

SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Projeto Especial de Ação Protagonismo na Escola: reflexões e práticas de professoras e professores pesquisadores. São Paulo, Escola Municipal de Ensino Fundamental Júlio de Oliveira, 2018.

SOUSA, C. B. O dispositivo da curadoria: entre seleção, conceito e plataforma. Brasília. 2013. Tese (Doutorado em Artes) – Instituto de Artes da Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2013.

Published

2023-03-15

How to Cite

Pinheiro, A. J. (2023). Between cement powder and the blow of hope: experiences with curator and photography at school. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 48, 75-88. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i48p75-88