Correspondence as a sound archive of poetry: Mário de Andrade & Manuel Bandeira
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i50p101-121Keywords:
Genetic criticism, Correspondence., Literary recitation, Mário de Andrade (1893-1945), Manuel Bandeira (1886-1968)Abstract
This article deals with modernist creation, in particular the genesis of Pauliceia desvairada, in its relationship with voice and literary recitation. To this end, it explores the correspondence between Mário de Andrade and Manuel Bandeira, understood as an “archive of creation”, a written testimony of a genetic process which involves the art of speaking. The letters document reading aloud and recitation – widespread at the beginning of the 20th century and essential for avant-garde – as well as the critical reception of Manuel Bandeira, listener and reader. According to the argument, the correspondence makes it possible to partially compensate for the lack of sound recording, supporting an understanding of Pauliceia desvairada, and of the poetry of Mário de Andrade, beyond the printed regime.
Downloads
References
ANDRADE, Mário de. Obra imatura. Rio de Janeiro: Agir, 2009.
ANDRADE, Mário de. Poesias completas. Edição de texto apurado, anotada e acrescida de documentos por Tatiana Longo Figueiredo e Telê Ancona Lopez. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2013. 2v.
BANDEIRA, Manuel. “Perigo de Berta Singerman”, in: Andorinha, Andorinha [1966], sel. e coord. de textos de Carlos Drummond de Andrade. Rio de Janeiro: José Olympio, 1986.
BANDEIRA, Manuel. “Poesia em Disco”, in: Flauta de Papel [1957], São Paulo: Global, 2014.
BANDEIRA, Manuel. Itinerário de Pasárgada [1954]. Rio de Janeiro/Brasília: Nova Fronteira, Instituto Nacional do Livro, 1987.
BRITO, Mário da Silva. História do Modernismo Brasileiro, 1: antecedentes da Semana de Arte Moderna. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1997.
CAMILO, Vagner. A Modernidade Entre Tapumes: da poesia social à inflexão neoclássica na lírica brasileira moderna. São Paulo: Ateliê Editorial, 2020.
DELFIM, Ana Paula Orlandi Mourão. Literatura e música: a trajetória da gravadora Festa (1955-1971). Dissertação apresentada ao Programa de Meios e Processos Audiovisuais da Escola de Comunicação e Artes da USP. Orientador: Prof. Dr. Eduardo Vicente. São Paulo. 2018.
DELFINER, Judith. “Au casino du sycomore’: les dadaïstes et la poésie performée”, in: PENOT-LACASSAGNE, Olivier et THÉVAL, Gaëlle (dir.). Poésie & performance. Nantes : Éditions Nouvelles Cécile Defaut, 2018.
DIAZ, José-Luiz. “Qual genética para as correspondências?” Tradução de Cláudio Hiro e Maria Silva Ianni Barsalini. In: Manuscritica, n. 15, p. 119-162.
FONSECA & ANTELO (Org.). Lirismo + Crítica + Arte = Poesia (Um século de Pauliceia desvairada). São Paulo: Edições Sesc, 2022.
LANG, MURAT & PARDO. Archives sonores de la poésie. Dijon : Les Presses du Réel, 2020.
Meyer-Kalkus, R.. Geschichte der literarischen Vortragskunst. Berlin : J.B. Metzler, 2020.
MONTEIRO, Pedro Meira (org.). Mário de Andrade e Sérgio Buarque de Holanda: correspondência. São Paulo: Companhia das Letras; Edusp; IEB, 2012.
MORAES, Marcos Antonio de (org. introd. e notas). Correspondência Mário de Andrade & Manuel Bandeira. 2ª ed. São Paulo, Edusp/IEB, 2001.
MORAES, Marcos Antonio de. “Pauliceia desvairada nas malhas da memórias”, in: O eixo e a roda, Belo Horizonte, v. 24, n. 2, p. 173-193, 2015.
PUFF, Jean-François (org.). Dire la poésie?. Nantes : Éditions Nouvelles Cécile Defaut, 2015.
SOUZA, Sebastião de. Discografia da literatura brasileira. Rio de Janeiro: Livraria Editora Cátedra. Brasília: Instituto Nacional do Livro, 1977.
TSAGALIS. Homer in performance: rhapsodes, narrators, and characters. Austin: University of Texas Press, 2018.
ZUMTHOR, P. Performance, recepção, leitura. São Paulo: EDUC, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marcelo Castro da Silva Maraninchi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Funding data
-
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Grant numbers 2017/26782-6