Muniz Sodré: the common of a disruptive school made by the hands of axé

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v19i1p299-304

Keywords:

Muniz Sodré, Communication, Culture, Common, Arkhé

Abstract

Following the cartography of Muniz Sodré’s thoughts on Communication, I present a book review of Muniz Sodré: uma escola disruptiva, organized by Zilda Martins/Marcello Gabbay and published by Mauad X (2022). The work, divided into 5 parts/24 chapters, brings criticism, interviews, chronicles and testimonies in the rhythm of a syncopation for the common place of the encounter. Across Brazil, Latin and North America, Africa and Europe, the authors celebrate the 80th year of this sociologist, journalist and Professor Emeritus of the Federal University of Rio de Janeiro, through what echoes in disruption made from the terreiro, through the body and the smallest gesture that is written by the hands of axé and unfolds as Arkhé to come.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ribamar José de Oliveira Junior, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Professor Substituto e pós-doutorando FAPERJ Nota 10 da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Doutor em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) com período sanduíche na York University (YorkU), Canadá. Mestre em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Especialista em Gênero e Sexualidade na Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Graduado em Comunicação Social - Jornalismo pela Universidade Federal do Cariri (UFCA).

References

Sodré, M. (2017). Pensar nagô. (1 ed). Vozes.

Maffesoli, M. (2022). Moralismo dramático e ética trágica. In: Martins, Z. & Gabbay, M (Ed.), Muniz Sodré: Uma escola disruptiva (1 ed). Mauad X.

Published

2025-06-17

Issue

Section

Book reviews

How to Cite

Oliveira Junior, R. J. de. (2025). Muniz Sodré: the common of a disruptive school made by the hands of axé. MATRIZes, 19(1), 299-304. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v19i1p299-304