Possibilities of using Asterix stories in History teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e218151

Keywords:

Comics, Teaching, History, Asterix (character)

Abstract

It seeks to approach the possibilities of using the comics of the character Asterix in History teaching because they have a versatility of themes that can be used in the classroom, such as concepts, ancient people, and historical places. The objectives are: to accomplish a literature review on this subject and demonstrate the applicability of Asterix stories in the History class. To this end, an analysis of books, articles and master’s dissertations on this subject was carried out. Comics are an interesting, instigating, and motivating source for History and the different Asterix stories can be well used in the teaching of Ancient History to make it funnier and more dynamic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Iuri Biagioni Rodrigues, Faculdades EST

    Especialista em Museografia e Patrimônio Cultural pelo Claretiano Centro Universitário, Pós-graduando (latu sensu) em Histórias em Quadrinhos pela Faculdades EST. Licenciado em História pelo Claretiano Centro Universitário. Professor da rede municipal de Poços de Caldas. Membro associado à Associação de Pesquisadores de Arte Sequencial (ASPAS).

References

BOTELHO, Max. Os povos bárbaros. Pergaminho, Patos de Minas, Revistas UNIPAM, n.3, p. 61-70. nov. 2012.

FRANCO, Edgar. Histórias em quadrinhos e arquitetura. 3.ed. João Pessoa: Marca da Fantasia, 2020.

FUNARI, Pedro Paulo. Grécia e Roma. 6. ed. São Paulo. Contexto, 2020

FERRI, Jean-Yves; CONRAD, Didier. Asterix e o grifo. Lisboa: Edições Asa, 2021.

FERRI, Jean-Yves; CONRAD, Didier. Asterix e a Transitálica. Rio de Janeiro: Editora Record, 2020.

GOSCINNY, René; UDERZO, Albert. Asterix entre os bretões. Rio de Janeiro: Editora Record, 1985. (A)

GOSCINNY, René; UDERZO, Albert. Asterix e Cleópatra. Rio de Janeiro: Editora Record, 2014 (A).

GOSCINNY, René; UDERZO, Albert. Asterix e os godos. Rio de Janeiro: Editora Record, 2012.

GOSCINNY, René; UDERZO, Albert. Asterix na Hispânia. Rio de Janeiro: Editora Record, 2015.

GOSCINNY, René; UDERZO, Albert. Asterix nos Jogos Olímpicos. Rio de Janeiro: Editora Record, 2016.

GOSCINNY, René; UDERZO, Albert. O combate dos chefes. Rio de Janeiro: Editora Record, 2014. (B)

GOSCINNY, René; UDERZO, Albert. O domínio dos deuses. Rio de Janeiro: Editora Record, 2014. (C)

GOSCINNY, René; UDERZO, Albert. Os louros de César. Rio de Janeiro: Editora Record, 1985. (B)

GOSCINNY, René; UDERZO, Albert. O presente de César. Rio de Janeiro: Editora Record, 2010.

LIMA, Douglas Mota Xavier de. História em quadrinhos e ensino de História. Revista História Hoje, São Paulo, ANPUH, v. 6, n. 11, p. 147-171. DOI: 10.20949/rhhj.v6i11.332. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/332. Acesso em: 11 jul. 2023

LUIZ, Irapuan. Virtude: histórias da China Antiga. Independente. Curitiba, 2023

MATOS, Aleff de Lima Laurindo Fraemann. Histórias em quadrinhos e educação: uso das hqs de asterix no ensino de história antiga. In: JORNADAS INTERNACIONAIS DE HISTÓRIAS EM QUADRINHOS, 5as, São Paulo, 2018. Anais. São Paulo: Observatório de Histórias em Quadrinhos da ECA-USP, 2018. Disponível em: https://jornadas.eca.usp.br/anais/5asjornadas/q_educacao/aleff_matos.pdf. Acesso em: 12 dez. 2023.

MENDES, Norma Musco. Império e romanização: “estratégias”, dominação e colapso. Brathair, São Luís, Universidade Estadual do Maranhão, v.7, n.1, p. 25-48, 2007. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/brathair/article/view/549. Acesso em: 12 dez. 2023.

PAN, Felipe; COSTA, Olavo; GUSMÃO, Mariane. O Menino Rei. São Paulo: Nemo, 2022

RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2009.

SANTOS, Roberto Elisio dos. Asterix: quadrinhos e resistência cultural. Comunicação & Sociedade, São Bernardo do Campo, Editora IMS - Edimis, n. 21, p. 189-202. 1994.

SIMONAIO, Arthur de Moraes. Usos do passado: Gália, Hispânia e suas relações; Júlio César e Asterix, o gaulês. 2016. 89 folhas. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal de Alfenas, Alfenas.

TOLEDO, Júlia Medina de. Asterix entre os acadêmicos: o uso dos quadrinhos para uma análise dos conceitos de geografia. 2011. 65 folhas. Monografia (Graduação em Geografia) – Universidade Federal de Viçosa, Viçosa.

VERGUEIRO, Waldomiro. O Uso das HQ`s no Ensino. In: RAMA, Ângela; VERGUEIRO, Waldomiro (Org.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004. P. 7-30.

VERGUEIRO, Waldomiro; RAMOS, Paulo. Os quadrinhos (oficialmente) na escola: dos PCN ao PNBE. In: VERGUEIRO, Waldomiro; RAMOS, Paulo. Quadrinhos na educação: da rejeição à prática. São Paulo: Contexto, 2009. p. 9-42.

VILELA, Túlio. Os quadrinhos na aula de História. In: RAMA, Angela; VERGUEIRO, Waldomiro (Org.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004. p. 105-130.

VILELA, Túlio. Utilização dos quadrinhos no ensino de história: avanços, desafios e limites. 2012. 319 folhas. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo.

Published

2023-12-15

How to Cite

Rodrigues, I. B. (2023). Possibilities of using Asterix stories in History teaching. 9 Arte (São Paulo), e218151. https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e218151