School tragedy: comics, perception, and representation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e219554

Keywords:

Comics, Language, World perception, Representation, Performativity

Abstract

This study intends to show the perception of the cartoonists Alisson Affonso, Genildo and Daniel Lafayette regarding two tragedies that occurred in 2023 in school environments, relating language, representation and performativity. On March 27th, the teacher Beth was killed by a 13-year-old adolescent in São Paulo. On April 5th, a man killed four children in a daycare center in Blumenau, Santa Catarina. The analysis of six comic texts published on Instagram is based on the understanding of the comic language (Acevedo, 1990; Cagnin, 2014; Eisner, 2010; Ramos, 2010). The study also establishes relationships between world perception, representation and performativity (Austin, 1990; Borges, 2004; Marcondes Filho, 2005, 2006; Rajagopalan, 2003, 2010). The cartoonists share the language but do not perceive and represent the two tragedies equally. They make choices and assume responsibilities when the texts become public. They act as “spokespersons” for the victims (Alisson and Genildo), critics of society and Bolsonarism (Lafayette, Genildo and Motta).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maria Isabel Borges, Universidade Estadual de Londrina

    Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Docente do Departamento de Letras Vernáculas e Clássicas da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Pesquisa histórias em quadrinhos e orienta trabalhos a respeito no Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (PPGEL-UEL). Coordenadora do projeto de pesquisa “Quadrinhos e análise linguística: as personagens em atuação nas novelas gráficas”.

References

ACEVEDO, Juan. Como fazer histórias em quadrinhos. São Paulo: Global Editora, 1990.

AUSTIN, John Langshaw. Quando dizer é fazer: palavras e ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

AFFONSO, Alisson. 27 de março. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CqTjoVfPQw_/. Acesso em: 18 abr. 2023.

AFFONSO, Alisson. 5 de abril. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CqqnV9sv5dk/. Acesso em: 18 abr. 2023.

BORGES, Maria Isabel. O jogo ético-político nos quadrinhos editados em “O Pasquim”. 2004. 179f. Dissertação (Mestrado em Linguística). Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2004.

BORGES, Maria Isabel. Ilustrações editoriais: uma perspectiva sócio-histórica sobre a tragédia na Escola Estadual Raul Brasil. In: PELEGRINELLI, André; MOLINA, Ana Heloísa (Org.). Experiências visuais: ecos temporais e ecos espaciais. Londrina: Eduel, 2022, p. 57-79.

BORGES, Maria Isabel. Tragédia na escola em 2023: quadrinhos, representação, visão performativa de linguagem e percepção de mundo. In: SANTANA, Wilder Kleber Fernandes; SARAIVA, Luciano Mendes (Org.). Educação e práticas interdisciplinares: linguagens e diálogos. Vol. 3. São Carlos: Pedro & João Ediotres, 2023, p. 204-223. E-book. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/produto/educacao-e-praticas-interdisciplinares-linguagens-e-dialogos-vol-3/. Acesso em: 30 nov. 2023.

BORGES, Caroline; PACHECO, John. Quatro crianças são mortas em ataque a creche em Blumenau; homem foi preso. G1 SC. Publicado em: 5 abr. 2023. Disponível em: https://g1.globo.com/sc/santa-catarina/noticia/2023/04/05/ataque-creche-blumenau.ghtml. Acesso em: 18 jul. 2023.

CAGNIN, Antonio Luiz. Os quadrinhos: um estudo abrangente da arte sequencial, linguagem e semiótica. São Paulo: Criativo, 2014.

DIREITA e esquerda: entenda o que cada um significa. Estado de Minas, 15 mar. 2019, Educação – Enem. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/especiais/educacao/enem/2019/03/15/noticia-especial-enem,1037686/direita-e-esquerda-entenda-seu-significado.shtml. Acesso em: 30 nov. 2023.

EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial: princípios e práticas do lendário cartunista. 4. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

FRAINDENRAICH, Verônica. Violência nas escolas: discursos de ódio nas redes sociais estimulam ataques, diz pesquisadora. Canguru News. Publicado em: 27 mar. 2023. Disponível em: https://cangurunews.com.br/violencia-nas-escolas-discursos-de-odio-nas-redes-sociais-estimulam-ataques-diz-pesquisadora/. Acesso em: 18 jul. 2023.

GABRIELE, Beatriz; CARLUCCI, Manoela. Criminoso que atacou creche em Blumenau vira réu. CNN Brasil. Publicado em: 18 abr. 2023. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/criminoso-que-atacou-em-creche-de-blumenau-vira-reu/. Acesso em: 20 jul. 2023.

GEHM, Betina. Ataques em escolas: discursos de ódio e falta de atenção psicológicas agravam risco, avalia Instituto Sou da Paz. Humanista. Entrevista. Publicado em: 31 mar. 2023. Disponível em: https://www.ufrgs.br/humanista/2023/03/31/ataques-em-escolas-discursos-de-odio-e-falta-de-atencao-psicologica-agravam-risco-avalia-instituto-sou-da-paz/. Acesso em: 19 jul. 2023.

GENILDO. Dor. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CqS9MN8LZTh/?img_index=1. Acesso em: 18 abr. 2023.

GENILDO. Essa charge… Disponível em: https://www.instagram.com/p/Cqq80aKLsDQ/. Acesso em: 18 abr. 2023.

INDURSKY, Alexei Conte. Psicanálise, fascismo e populismo: notas sobre a emergência do bolsonarimo no Brasil. Teoría y Crítica de la Psicología, v. 14, p. 150-162, 2020. Disponível em: https://teocripsi.com/ojs/index.php/TCP/article/view/312. Acesso em: 20 jul. 2023.

LAFAYETTE, Daniel. Pai e filho. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CqToOe0Pybs/?igshid=MDJmNzVkMjY%3D. Acesso em: 18 abr. 2023.

LAFAYETTE, Daniel. O que eles querem. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CqqSxL-u6kK/. Acesso em: 18 abr. 2023.

McCLOUD, Scott. Desvendando os quadrinhos. São Paulo: M. Books do Brasil Editora Ltda, 2005.

PEREIRA GONÇALVES, Leandro; CALDEIRA NETO, Odilon; FRANCO DE ANDRADE, Guilherme Ignácio. Neonazismo e transição democrática: a experiência brasileira. Anuário Instituto de Estudios Histórico-Sociales, v. 32, n. 2, p. 221-240, 2017. Disponível em: https://ojs2.fch.unicen.edu.ar/ojs-3.1.0/index.php/anuario-ies/article/view/195. Acesso em: 20 jul. 2023.

RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2010.

RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e questão ética. São Paulo: Parábola, 2003.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. p. 73-102.

SOUZA FILHO, Danilo Marcondes de. A Teoria dos Atos de Fala como concepção pragmática de linguagem. Filosofia Unisinos, v. 7, n. 3, set./dez., p. 217-230, 2006. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/filosofia/article/view/6101. Acesso em: 20 jul. 2023.

WEBER, Camila Eduarda; SOARES, Ana Amélia Serafim; STEIERNAGEL, Daiane Raquel. O movimento neonazista e a extrema direita no Brasil. Salão do Conhecimento, v. 7, n. 7, p. 1-8, 2021. Disponível em: https://publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/salaoconhecimento/article/view/21079/19790. Acesso em: 20 jul. 2023.

Published

2023-12-11

How to Cite

Borges, M. I. (2023). School tragedy: comics, perception, and representation. 9 Arte (São Paulo), e219554. https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e219554