Amazonian representation in three comics: a social and ecological approach
DOI:
https://doi.org/10.11606/2316-9877.2025.v13.e233548Keywords:
Amazonia, Comics, Arts, Amazon discourseAbstract
It aims to present a short history of the importance of comics from the state of Pará, Brazil, especially the importance of the comics collectives that were created in the 1990s and the importance of the calls for proposals for comics production in Belém do Pará. The comics of this period contributed a political vision of the world that is reflected in the narratives of the comics produced in the city of Belém do Pará to this day. In this sense, we also analyzed three comic narratives that deal with the theme of the Amazon and show a dialogical relationship with environmental issues and the preservation of cultural identities in the North of Brazil. This article draws on the theoretical contributions of Angelim (2020), Costa (2021) and Loureiro (2022).
Downloads
References
ANGELIM, Juliana.de Kássia de Oliveira. A Nona Arte na Amazônia: um panorama do cenário de histórias em quadrinhos em Belém. In: JORNADAS INTERNACIONAIS DE HISTÓRIAS EM QUADRINHOS, 4as., São Paulo, 2017. Anais. São Paulo: Observatório de Histórias em Quadrinhos da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, 2017.15p. Disponível em: https://anais2ajornada.eca.usp.br/anais4asjornadas/q_h_cultura/juliana_angelim.pdf. Acesso em: 22 mar. 2025.
ANGELIM, Juliana de Kássia de Oliveira. A Nona Arte na Amazônia: um estudo sobre a representação da cultura amazônica nas histórias em quadrinhos belenenses (2004-2017). Dissertação (Mestrado em História Social da Amazônia) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Pará, Belém, 2020.
BOTELHO, Franci (Org). Niara e o imaginário amazônico. Belém: Editora, 2021.
COSTA, Gil Vieira. Imagens da Amazônia na arte brasileira: do território a conquistar ao território a resistir. Revista Poiésis, v. 22, n. 38, p. 44-63, 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/45673. Acesso em: 6 ago. 2024.
GUARESCHI, Pedrinho A. et al. Comunicação e controle social. Rio de Janeiro: Vozes, 2001.
GARCIA, Maryanne. O que é Cli Fi. Disponível em: https://www.wecoletivoeditorial.com/post/o-que-%C3%A9-cli-fi. Publicado em: 22 mar. 2022. Acesso em: 30 set. 2024.
GOUVEIA, Saulo. O Catastrofismo Ecodistópico: perspectivas do Brasil e da América do Norte. Moara, Belém do Pará, Universidade Federal do Pará, edição 48, ago.-dez. 2017. Estudos Literários ISSN:0104-0944. Disponível em https://periodicos.ufpa.br/index.php/moara/article/viewFile/5732/4700. Acesso em: 15 out. 2024.
HEMEROTECA DIGITAL. Fundação Biblioteca Nacional. Disponível em: https://bndigital.bn.gov.br/hemeroteca-digital/. Acesso em: 20 mar. 2025.
LOPATO, Jão; CAJUN, Cleber. Contos da coruja. In: RODRIGUES, Ítalo (Org). Açaí Pesado: distopia neocabana. Belém: Coletivo Açaí Pesado, 2021. p. 51.
LOUREIRO, Violeta Refkalesfsky. Amazônia colônia do Brasil. Manaus: Editora Valer, 2022.
MASAKI, Woylle. Tailus: em busca da semente da vida. Ananindeua, PA: Ed. do Autor, 2021.
ONO, Ricardo Harada. Saburo. 2020. Tese (Doutorado em Arte) – Universidade Federal do Pará, Belém do Pará, 2020. Disponível em: https://livroaberto.ufpa.br/items/f0e4816c-84ac-49cd-9845-e4b73d9e3522. Acesso em: 22 mar. 2025.
PINTO, Renan Freitas. A viagem das ideias. Estudos Avançados, v. 19, p. 97-114, 2005. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/10049/11621. Acesso em: 05 mar. 2024.
RODRIGUES, Ítalo (Org). Açaí Pesado: distopia neocabana. Belém: Coletivo Açaí Pesado, 2021.
SOUZA, Vince; OLIVEIRA, Otoniel. Uma breve história dos quadrinhos paraenses. Belém: Secult- PA, 2019.
VHQ – Uma breve história do quadrinho paraense. Produção de: Bianca D´Aquino, Leriton Brito, Thamires Rafael e Vince Souza. Direção e roteiro de: Vince Souza. Belém do Pará: Instituto de Artes do Pará, 2015. Col., 51 min. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=34Thw6hzSII&t=92s. Acesso em: 20 mar. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 9 Arte (São Paulo)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.