Analysis of the exposure of presidential candidates in the second round of 2018 elections on Twitter

Authors

  • Jéssica Vieira Torres Universidade de São Paulo
  • Luis Alberto de Farias Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2022.188342

Keywords:

2018 elections, Second round, Fernando Haddad, Jair Bolsonaro, Twitter

Abstract

The article seeks to analyze the exposition of candidates Jair Bolsonaro and Fernando Haddad on Twitter during the second round of Brazilian presidential elections of 2018. To this end, by content analysis of posts in their official profiles, the recurrent themes, the interaction generated (likes, retweets, and comments), and the posts layouts were verified. The analysis confirmed the hypothesis that the posts of both candidates in Twitter have common characteristics between them, that critics to the opponent generates more interactions than purposes/political agenda, and that candidates use more social media to self-promote than to expose their plans.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jéssica Vieira Torres, Universidade de São Paulo

    Mestranda em Ciências da Comunicação na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Especialista em Comunicação Digital pela mesma instituição.

  • Luis Alberto de Farias, Universidade de São Paulo

    Livre docente e doutor em Comunicação e Cultura pela USP. Professor associado da ECA-USP. Professor Titular da Universidade Metodista de São Paulo.

References

Art of the lie. (2016, 15 de setembro). The Economist. https://econ.st/3KulxLF

Ayer, F. (2018, 16 de setembro). Bolsonaro critica Lula e Haddad no primeiro pronunciamento depois de facada. Estado de Minas. https://bit.ly/3kq8wYI

Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo (L. A. Reto & A. Pinheiro, Trads.). 70; Almedina Brasil. (Trabalho original publicado em 1977).

Bolsonaro diz que facada que recebeu foi ‘atentado político’. (2018, 24 de setembro). Folha de S.Paulo. https://bit.ly/3MFzU0Z

Bucci, E. (2016). Televisão brasileira e ditadura militar: Tudo a ver com o que está aí até hoje. Rumores, 10(20), 172-193. https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2016.117685

Fake news: TSE lança página para esclarecer eleitores. (2018, 11 de outubro). TSE. https://bit.ly/3OK7l4q

Farias, L. A. (2019). Opiniões voláteis: Opinião pública e construção de sentido. Metodista.

Favaro, C. (2018, 19 de outubro). Aumenta ação de robôs pró-Bolsonaro no Twitter. O Estado de S.Paulo. https://bit.ly/3OXQUlh

Gelfert, A. (2018). Fake news: A definition. Informal Logic, 38(1), 84-117.

Jorge Filho, J. I. P. (2019). Debates sobre a regulação de fake news nas eleições brasileiras de 2018: Polarização ideológica e crise de credibilidade do jornalismo [Apresentação de trabalho]. XVII Congresso de Ciências da Comunicação, Belém, Pará, Brasil.

Lei nº 1.164, de 24 de julho de 1950. (1950, 24 de julho). Institui o Código Eleitoral. Presidência da República. https://bit.ly/3y3aGWu

Lei nº 4.115, de 22 de agosto de 1962. (1962, 22 de agosto). Introduz alterações na Lei nº 4.109, de 27 de julho de 1962, e dá outras providências. https://bit.ly/38DKSpa

Macedo, I. (2018, 26 de outubro). Das 123 fake news encontradas por agências de checagem, 104 beneficiaram Bolsonaro. Congresso em Foco. https://bit.ly/3EXBTeq

Recuero, R. (2009). Redes sociais na internet. Meridional.

Srnicek, N. (2018). Capitalismo de plataformas. In N. Srnicek, Capitalismo de plataformas (pp. 39-86). Caja Negra.

TSE aprova resolução sobre plano de mídia do horário eleitoral gratuito para candidatos à Presidência da República. (2018, 29 de agosto). TSE. https://bit.ly/3kt5WkR

Veiga, L. (2002). Em busca das razões para o voto: O uso que o eleitor faz da propaganda política. Contracampo, (7), 183-208. https://doi.org/10.22409/contracampo.v0i07.482

Published

2022-06-29

How to Cite

Analysis of the exposure of presidential candidates in the second round of 2018 elections on Twitter. (2022). Novos Olhares, 11(1), 79-90. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2022.188342