Youtuber profession: social consequences and labor precariousness in social communication

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2022.193511

Keywords:

YouTube, Cyberspace, Work, Professions, Communication

Abstract

This work aims to carry out a critical review of the impacts of YouTube on the potential professional performance in social communication on this website. We analyzed 35 articles on the subject from the Scielo and Web of Science databases. The results evidenced that YouTube provides a vast field of action, not only for communicators with a bachelor’s degree but also for professionals from other areas of expertise. This implies complex social consequences, which increase the dissemination of information and affect social communication work with a potential for increasing the social precariousness of work.

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Author Biographies

  • Jullie Tenório Ed Din Sammur, Universidade Estadual de Campinas

    Mestranda em Divulgação Científica e Cultural pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp).

  • Pedro Afonso Cortez, Universidade Tuiuti do Paraná

    Professor Auxiliar na Escola de Ciências da Vida da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR). Professor adjunto no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia Forense da Universidade Tuiuti do Paraná (UTP). Doutor em Psicologia pela Universidade São Francisco (USF). Mestre em Psicologia pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

  • Ivan Paganotti, Universidade Metodista de São Paulo

    Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). Docente no Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Metodista de São Paulo (Umesp). Desenvolve pesquisa com auxílio da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (Fapesp), processo nº 2020/15055-9. Líder do Grupo de Pesquisa Checagem, Educação, Comunicação, Algoritmos e Regulação (Checar-Umesp) e membro fundador do Grupo de Estudos de Linguagem: Práticas Midiáticas (MidiAto-USP).

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Published

2022-06-29

Funding data

How to Cite

Youtuber profession: social consequences and labor precariousness in social communication. (2022). Novos Olhares, 11(1), 40-53. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2022.193511