Grammatical exercises in landscape architecture teaching - didactic experiences in different ocntexts: UFU/Uberlândia and UNIFOR/Fortaleza

Authors

  • Glauco de Paula Cocozza Universidade Federal de Uberlândia
  • Fernanda Cláudia Lacerda Rocha Universidade de Fortaleza

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.v0i34p151-164

Keywords:

Grammatical exercises. Teaching methodology. Landscape Architecture.

Abstract

This article presents some grammar exercises applied in the discipline of Landscape Architecture, in Federal University of Uberlândia and University of Fortaleza, presenting the methodology applied, the themes suggested for the exercises, their relationship with the program of course, reflections on learning, and how they enable an interpretation of the concepts and practices that provides landscaping. This theme is not new, many teachers adopt similar methodologies, changing the subject, given the links between content and form of approaches. The aim of this paper is to present how the exercises are thought in the discipline, as they are run and how they relate to the final work delivered as a synthesis of the discipline of Landscape Architecture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Glauco de Paula Cocozza, Universidade Federal de Uberlândia

    Arquiteto e Urbanista pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Professor adjunto da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo e Design da Universidade Federal de Uberlândia (FAUeD/UFU). Doutor em Paisagem e Ambiente pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAUUSP). Especialista em ensino de Arquitetura Paisagística (FAUUSP/FUPAM/ABAP/IFLA/UNESCO). FAUeD/UFU.

  • Fernanda Cláudia Lacerda Rocha, Universidade de Fortaleza

    Arquiteta e Urbanista pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora, pesquisadora, coordenadora do Laboratório da Paisagem da Universidade de Fortaleza (Unifor). Mestre em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia (PROPGEO) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestranda em Arquitetura e Urbanismo pelo Mestrado Interinstitucional em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Presbiteriana Mackenzie MINTER UPM/Unifor. Especialista em Paisagismo pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR) e em ensino de Arquitetura Paisagística FAUUSP/FUPAM/ABAP/IFLA/UNESCO). Fundação Edson Queiroz, Universidade de Fortaleza (Unifor). 

References

ABBUD, Benedito. Criando paisagens. São Paulo: Senac, 2006. 207 p.

FARAH, Ivete; SCHLEE, Mônica Bahia; TARDIN, Raquel. Arquitetura paisagística contemporânea no Brasil. São Paulo: Senac, 2010. 232 p.

McLEOD, Virginia. El detalle em el paisajismo contemporáneo. Barcelona: Blume Naturart, 2008. 192 p.

PELLEGRINO, Paulo Renato. O programa de capacitação em arquitetura paisagística. Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo. São Paulo: FAUUSP, n. 19, 2006, p. 212-219.

REID, Grant W. From concept to form in landscape design. Universidade da Califórnia, John Wiley & Sons, 2007. 256 p.

ROCHA, Fernanda Claudia Lacerda. Paisagismo, um campo interdisciplinar de ensino e aprendizado: desafios e potencialidades. In: ENCONTRO DE PRÁTICAS DOCENTES. Fortaleza: Fundação Edson Queiroz, 2009, p. 1-5.

ROCHA, Fernanda Claudia Lacerda. O uso de diagramas conceituais como instrumento de aprendizagem em Arquitetura e Urbanismo. In: ENCONTRO DE PRÁTICAS DOCENTES, 2, 2010, Fortaleza: Fundação Edson Queiroz.

ROCHA, Fernanda Claudia Lacerda. Quid pro quod: modelo volumétrico processual e estruturação do espaço livre. In: ENCONTRO DE PRÁTICAS DOCENTES, 3, 2011, Fortaleza: Fundação Edson Queiroz, p. 1-6.

TABACOW, José. Arte e paisagem. São Paulo: Studio Nobel, 2004. 224 p.

ZABALZA, Miguel A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004. 239 p.

Published

2014-12-07

Issue

Section

Ensino e Pesquisa

How to Cite

Cocozza, G. de P., & Rocha, F. C. L. (2014). Grammatical exercises in landscape architecture teaching - didactic experiences in different ocntexts: UFU/Uberlândia and UNIFOR/Fortaleza. Paisagem E Ambiente, 34, 151-164. https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.v0i34p151-164