Grammatical exercises in landscape architecture teaching - didactic experiences in different ocntexts: UFU/Uberlândia and UNIFOR/Fortaleza
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.v0i34p151-164Keywords:
Grammatical exercises. Teaching methodology. Landscape Architecture.Abstract
This article presents some grammar exercises applied in the discipline of Landscape Architecture, in Federal University of Uberlândia and University of Fortaleza, presenting the methodology applied, the themes suggested for the exercises, their relationship with the program of course, reflections on learning, and how they enable an interpretation of the concepts and practices that provides landscaping. This theme is not new, many teachers adopt similar methodologies, changing the subject, given the links between content and form of approaches. The aim of this paper is to present how the exercises are thought in the discipline, as they are run and how they relate to the final work delivered as a synthesis of the discipline of Landscape Architecture.
Downloads
References
ABBUD, Benedito. Criando paisagens. São Paulo: Senac, 2006. 207 p.
FARAH, Ivete; SCHLEE, Mônica Bahia; TARDIN, Raquel. Arquitetura paisagística contemporânea no Brasil. São Paulo: Senac, 2010. 232 p.
McLEOD, Virginia. El detalle em el paisajismo contemporáneo. Barcelona: Blume Naturart, 2008. 192 p.
PELLEGRINO, Paulo Renato. O programa de capacitação em arquitetura paisagística. Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo. São Paulo: FAUUSP, n. 19, 2006, p. 212-219.
REID, Grant W. From concept to form in landscape design. Universidade da Califórnia, John Wiley & Sons, 2007. 256 p.
ROCHA, Fernanda Claudia Lacerda. Paisagismo, um campo interdisciplinar de ensino e aprendizado: desafios e potencialidades. In: ENCONTRO DE PRÁTICAS DOCENTES. Fortaleza: Fundação Edson Queiroz, 2009, p. 1-5.
ROCHA, Fernanda Claudia Lacerda. O uso de diagramas conceituais como instrumento de aprendizagem em Arquitetura e Urbanismo. In: ENCONTRO DE PRÁTICAS DOCENTES, 2, 2010, Fortaleza: Fundação Edson Queiroz.
ROCHA, Fernanda Claudia Lacerda. Quid pro quod: modelo volumétrico processual e estruturação do espaço livre. In: ENCONTRO DE PRÁTICAS DOCENTES, 3, 2011, Fortaleza: Fundação Edson Queiroz, p. 1-6.
TABACOW, José. Arte e paisagem. São Paulo: Studio Nobel, 2004. 224 p.
ZABALZA, Miguel A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004. 239 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A revista Paisagem e Ambiente: ensaios tem licença Creative Commons
Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional
DIADORIM - Diretório de Políticas Editoriais
O detentor dos direitos autorais é o autor do artigo. A revista exige apenas o ineditismo na publicação do artigo. O autor tem do direito de divulgar seu artigo conforme sua conveniência.