Women professors and Covid-19:impact of telework in the routineof university professors in Brazil

Authors

  • Samantha de Toledo Martins Boehs Universidade Federal do Paraná, UFPR,
  • Nágila Giovanna Silva Vilela University of São Paulo - FEA/USP
  • Lucas dos Santos-Costa University of São Paulo - FEA/USP
  • Simone Kunde Universidade Federal do Paraná, UFPR
  • Mariane Lemos Lourenço Universidade Federal do Paraná, UFPR

DOI:

https://doi.org/10.1108/REGE-06-2021-0099

Keywords:

Women, Professors, Remote Work, Covid-19, Telework

Abstract

Purpose: This article investigates the impact of teleworking, especially concerning work intensity, during the Covid-19 pandemic, on the routine of women university professors in Brazil.

Method: The authors collected data through a web-based survey disseminated through social media and sent e-mails to professors (addresses obtained from educational institutions’ public information), reaching 1,471 responses which were analyzed by correlation and Multinomial Logistic Regression (MLR).

Findings: We find evidence to confirm all hypotheses tested at different levels. The professors who noticed increased workload during the pandemic are mostly from private higher education institutions (HEIs). We also demonstrate the impact of professional and family contexts and find a higher number of negative feelings and workplace correlates that influence the perception of working more.

Originality/value – This work problematizes the condition of women in Brazilian society, revealing the overload of work in the intersection between family, work, self-care, and other tasks. This study contributes to the literature exploring the home-office/telework in extreme periods, as is the case of the Covid-19 pandemic period.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADUSP (2020). Demissões em massa nas universidades particulares atestam conversão acelerada para modalidade EaD e sinalizam desemprego estrutural dos docentes. 14 July. Available at: https://www.adusp.org.br/index.php/defesa-do-ensino-publico/3744-demissoes-em-massa-nas-universidades-particulares-atestam-conversao-acelerada-para-modalidade-ead-e-sinalizam-desemprego-estrutural-dos-docentes (accessed 05 August 2020).

Allen, T. D., & Finkelstein, L. M. (2014). Work–family conflict among members of full-time dual-earner couples: An examination of family life stage, gender, and age. Journal of Occupational Health Psychology, 19(3), 376.

Astegiano, J., Sebastián-González, E., & Castanho, C. D. T. (2019). Unravelling the gender productivity gap in science: a meta-analytical review. Royal Society open science, 6(6), 1-12.

Bathini, D. R., & Kandathil, G. M. (2019). An orchestrated negotiated exchange: Trading home-based telework for intensified work. Journal of Business Ethics, 154(2), 411-423.

Barreto, A. C. F., & Rocha, D. S. (2020). Covid 19 e educação: resistências, desafios e (im) possibilidade. Revista Encantar-Educação, Cultura e Sociedade, 2, 1-11.

Basilaia, G., & Kvavadze, D. (2020). Transition to online education in schools during a SARS-CoV-2 coronavirus (COVID-19) pandemic in Georgia. Pedagogical Research, 5(4).

Brasil (2020). Portaria n.º 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União, 18 mar. 2020., Seção I, p. 39

Carreri, A., & Dordoni, A. (2020). Academic and research Work from Home during the COVID-19 Pandemic in Italy: A Gender Perspective. Italian Sociological Review, 10 (3S), 821.

Castro, B., & Chaguri, M. (2020). Um tempo só para si: gênero, pandemia e uma política científica feminista. Available at: http://dados.iesp.uerj.br/pandemia-cientifica-feminista/ (accessed 17 July 2020).

Cortés-Pérez, H. D., Escobar-Sierra, M., & Galindo-Monsalve, R. (2020). Influence of Lifestyle and Cultural Traits on the Willingness to Telework: A Case Study in the Aburrá Valley, Medellín, Colombia. Global Business Review, 1-17.

Dilmaghani, M., & Tabvuma, V. (2019). The gender gap in work-life balance satisfaction across occupation. Gender in Management: An International Journal, 34(5), 398-428.

Ellison, N. B. (1999). Social impacts: New perspectives on telework. Social Science Computer Review, 17(3), 338-356.

Felix Junior, M. S. F., & Thiollent, M. J. M. (2015). O trabalho docente em instituições de ensino superior privadas: um estudo com professores horistas de cursos de administração. Paper presented at the VI Congresso Nacional de Administração e Contabilidade, 29-30 October, Rio de Janeiro, Brazil, available at:

http://www.adcont.net/index.php/adcont/adcont2015/paper/viewFile/1848/452 (accessed 25 June 2020).

Ferreira, P. C. A. D. S., Nascimento, R. P., & Salvá, M. N. R. (2014). Professor: profissão de risco. Uma análise do impacto da gestão de IES Privadas sobre o trabalho docente. Sociedade, Contabilidade e Gestão, 9(2), 152-171.

Filardi, F., Castro, R. M. P., & Zanini, M. T. F. (2020). Vantagens e desvantagens do teletrabalho na administração pública: análise das experiências do Serpro e da Receita Federal. Cadernos EBAPE. BR, 18(1), 28-46.

Floro, M. S. (1995). Women’s well-being, poverty, and work intensity. Feminist Economics, 1(3), 1-25.

Griffiths, B., Tinoco, L., Baird Giordano, J., Hassel, H., Suh, E. K., & Sullivan, P. (2022). Community College English Faculty Pandemic Teaching: Adjustments in the Time of COVID-19. Community College Journal of Research and Practice, 46(1-2), 60-73.

Hau, F. & Todescat, M. (2018). O teletrabalho na percepção dos teletrabalhadores e seus gestores: vantagens e desvantagens em um estudo de caso. Navus-Revista de Gestão e Tecnologia, 8(3), 37-52.

Hoffmann, C., Zanini, R. R., Moura, G. L. D., & Machado, B. P. (2019). Prazer e sofrimento no trabalho docente: Brasil e Portugal. Educação e Pesquisa, 45, 1-20.

Hryniewicz, L. G. C., & Vianna, M. A. (2018). Mulheres em posição de liderança: obstáculos e expectativas de gênero em cargos gerenciais. Cadernos EBAPE. BR, 16(3), 331-344.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (2019). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. Avaiable at: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101650_informativo.pdf (accessed 01 June 2020).

INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (2020). Sinopse Estatística da Educação Superior 2019. Available at: http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse (accessed 15 January 2022).

Lemos, A. H. C, Barbosa, A. O., & Monzato, P. P. (2020). Mulheres em home office durante a Pandemia da COVID-19 e as configurações do conflito trabalho-família. Revista de Administração de Empresas, 60(6), 388-399.

Lemos, D. (2011). Trabalho docente nas universidades federais: tensões e contradições. Caderno CRH, 24, 105-120.

Lodovici, S. (2021). The impact of teleworking and digital work on workers and society. European Parliament. Avaiable at: https://www.aceb.cat/images/The_impact_of_teleworking.pdf (accessed 06 February 2022).

Nakrošienė, A., Bučiūnienė, I., & Goštautaitė, B. (2019). Working from home: characteristics and outcomes of telework. International Journal of Manpower, 1-15.

Silva, S. S., & Camargo, D. (2020). A articulação de múltiplas atividades por mulheres trabalhadoras: significados e emoções. Psicologia Argumento, 38(99), 46-65.

Silveira, S. S., & Bendassolli, P. F. (2018). Estratégias de conciliação trabalho-família de professores universitários em uma capital do Nordeste brasileiro. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, 18(3), 422-29.

Sobratt – Sociedade Brasileira de Teletrabalho e Teleatividades (2018). Pesquisa home office 2018. Avaiable at: http://www.sobratt.org.br/index.php/01122018-pesquisa-home-office-2018/ (accessed 27 April 2020).

Strobino, M. R. C., & Teixeira, R. M. (2014). Empreendedorismo Feminino e o Conflito Trabalho-Família: Estudo de Multicasos no Setor da Construção Civil da Cidade de Curitiba. Revista Administração, 49(1), 1-18.

van den Besselaar P., & Sandström, U. (2016). Gender differences in research performance and its impact on careers: a longitudinal case study. Scientometrics, 106, 143-162.

van Miegroet, H., Glass, C., Callister, R. R., & Sullivan, K. (2019). Unclogging the pipeline: advancement to full professor in academic STEM. Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal, 38(2), 246-264.

Vidigal, C. (2020). Ensino Superior Privado em tempos de pandemia. O Tempo, 09 June. Available at: https://www.otempo.com.br/opiniao/artigos/ensino-superior-privado-em-tempos-de-pandemia-1.2347664 (acessed 05 August 2020).

Zandoná, C., Cabral, F. B., & Sulzbach, C. C. (2014). Produtivismo acadêmico, prazer e sofrimento: um estudo bibliográfico. Perspectiva, 38(144), 21

Downloads

Published

2024-04-17

Issue

Section

Article

How to Cite

Women professors and Covid-19:impact of telework in the routineof university professors in Brazil. (2024). REGE Revista De Gestão, 31(1). https://doi.org/10.1108/REGE-06-2021-0099