Being a mother in the first half of the 20th Century: natural attribution, scientific learning and civic duty
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2446-7693i9p54-77Keywords:
Pediatria, Pedagogia, Escola NormalAbstract
This article analyzes the discourses on motherhood directed at women in the first half of the 20th century in Rio de Janeiro and São Paulo, seeking to highlight their ambiguous nature. On the one hand, it was stated that being a mother was the biological destiny of women, who were naturally endowed with a maternal instinct. On the other hand, it was argued that it was necessary to teach women how to perform the maternal role well. The analysis focuses on the journal Educação e Pediatria, published from 1913 to 1915, in Rio de Janeiro, and on materials used in the training of students at the Puericulture Center of the Escola Normal da Praça da República de São Paulo. The analysis is based on the perspective of discourse analysis, by Michel Foucault (2004).
Downloads
References
CARVALHO, Marta Maria Chagas de. A escola e a República. São Paulo: Brasiliense, 1989.
COSTA, Jurandir Freire. Ordem Médica e Norma Familiar. Rio de Janeiro: Ed. Graal, 1979.
FIGUEIRA, Fernandes. O movimento pediátrico nos últimos seis meses. Educação e Pediatria, ano I, n. 2, jul., 1913, p. 99-104.
FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do Saber. 7. ed., Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.
FOUCAULT, Michel. A política da saúde no século XVIII. In: Microfísica do Poder. 12. ed., Rio de Janeiro: Graal, 1996.
FREIRE, Maria Martha de Luna. Mulheres, mães e médicos: discurso maternalista no Brasil. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2009.
GOLOMBEK, Patrícia. Caetano de Campos: A Escola que mudou o Brasil / Patrícia Golombek; apresentação, José Goldemberg. - Editora da Universidade de São Paulo, 2016.
KUHLMANN JÚNIOR, Moysés. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 1998.
LEITÃO, Mello. Impressões sobre a educação feminina. Educação e Pediatria, ano I, n.2, jul., 1913, p. 113-117.
LIMA, Ana Laura Godinho. Maternidade higiênica: natureza e ciência nos manuais de puericultura publicados no Brasil. História. Questões e Debates. v. 47, p. 95-122, 2007.
MEYER, D. E. As Mamas como Constituintes da Maternidade: uma história do passado? Educação & Realidade, [S. l.], v. 25, n. 2, 2014. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46838>. Acesso em: 30 jul.2024.
MONCORVO FILHO. Protecção da infancia no Brasil (Conclusão). Educação e Pediatria, ano I, n. 5, out., 1913, p. 334-344.
MORANDO, A. SOUZA, N. G. S. de. A (re)invenção da boa mãe em um manual de puericultura no Brasil dos anos de 1930. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 19, p. e019019, 2019. DOI: 10.20396/rho.v19i0.8652696. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652696>. Acesso em: 30 jul. 2024.
PIZA, Wladimir. O livro das mãezinhas. 3ª. ed., São Paulo: Departamento de Saúde do Estado de São Paulo: Seção de Propaganda e Educação Sanitária, 1940.
REIS, Alvaro. O berço. Educação e Pediatria, ano I, n. 5, out., 1913, p. 355-361.
ROCHA, José Martinho da. Pequena crônica da puericultura e pediatria brasileiras. In: AGUIAR, A.; MARTINS, E.M. (eds). História da pediatria brasileira: coletânea de textos e depoimentos. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Pediatria/Nestlé, 1996.
ROCHA, José Martinho da. Cartilha das mães. 7ª. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1939.
STEPHANOU, Maria. Discursos médicos, educação e ciência: escola e escolares sob exame. In: Trabalho, educação e saúde 4 (1). Mar 2006. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1981-77462006000100004>. Acesso em: 30 jul. 2024.
TELLES, Walter. Um século de pediatria. In: AGUIAR, A.; MARTINS, E.M. (eds). História da pediatria brasileira: coletânea de textos e depoimentos. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Pediatria/Nestlé, 1996.
VAZ, Franco. Nosso Rumo. Educação e Pediatria, ano I, n. 1, jun., 1913, p. 3-21.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Estudos Culturais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.