The “animated photograph” aesthetics in contemporary creation: unarchiving, putting into movement, detailed analysis, editing, listening and projection of archived images
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2017.115194Keywords:
Slideshow, cinema and photography, unarchiving images, documentary.Abstract
This article analyses films that show archived photographs and put them into movement, revealing, thanks to the strategies employed by the films and art-installations analysed, that latent tensions and potencies from archived and forgotten images emerge, giving actuality to a violent and painful past. Our objective is to understand and describe this operation of “animating” images originally static in two documentaries – 48, by Susana de Sousa Dias, and Retratos de identificação, by Anita Leandro – and A man
called love, a slideshow created by Tamar Guimarães and Kasper Ankhøj.
Downloads
References
AUMONT, J. Que reste-t-il du cinéma? Paris: Vrin, 2012.
BARTHES, R. La chambre claire: note sur la photographie. Paris: Seuil, 1980.
BELLOUR, R. Entre-imagens: foto, cinema, vídeo. Campinas: Papirus, 1997.
______. L’Entre-images 2: mots, images. Paris: P.O.L., 1990.
______. “Le texte introuvable’’. In: L’analyse du film. Paris: Albatros, 1979. p. 35-41.
BERNARDET, J. C. “Os anos JK: como fala a história?”. In: ______. Cineastas e imagens do povo. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
BLÜMLINGER, C. “Présentation”. Cinémas: revue d’études cinématographiques/Cinémas: Journal of Film Studies, Montreal, v. 24, n. 2-3, p. 7-16, 2014.
BOULOUCH, N. “O que resta do diaporama?”. In: FURTADO, B.; DUBOIS, P. (Org.). Pós-fotografia, pós-cinema: o devir das imagens contemporâneas das artes. São Paulo: Sesc, 2017. No prelo.
BRASIL. Casa Civil. Lei nº 12.527, de 18 de novembro de 2011. Regula o acesso a informações previsto no inciso XXXIII do art. 5º, no inciso II do § 3º do art. 37 e no § 2º do art. 216 da Constituição Federal; altera a Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990; revoga a Lei nº 11.111, de 5 de maio de 2005, e dispositivos da Lei nº 8.159, de 8 de janeiro de 1991; e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 19 nov. 2011. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12527.htm Acesso em: 22 mar. 2017.
BUERGEL, R. M. Leitmotifs. 2005. Disponível em: http://www.documenta12.de/index.php?id=leitmotive&L=1. Acesso em: 21 mar. 2017.
BURGIN, V. “The shadow and the ruins”. In: Voyage to Italy. Berlin: Hatje Cantz,2006. p. 79-87.
CLARETIE, J. “La vie à Paris” (1896). In: BANDA, D.; MOURE, J. Le cinéma: naissance d’un art – 1895-1920. Paris: Flammarion, 2008. p. 42-43.
DERRIDA, J. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
DIDI-HUBERMAN, G. “L’optogramme. L’arrêt sur la dernière image”. Revue Belge du Cinéma, Ville de Bruxelles, n. 4, p. 29-34, 1983.
DOANE, M. A. The emergence of cinematic time: modernity, contingency, the archive. Cambridge; London: Harvard University Press, 2002.
DUBOIS, P. “Le corps et ses fantômes”. La recherche photographique, Paris, n. 1, p. 46-50, out. 1986.
FOSTER, H. “An archival impulse”. October, Cambridge, n. 110, p. 3-22, Fall 2004.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1987.
GAUDREAULT, A.; MARION, P. La fin du cinéma? Un média en crise à l’ère du numérique. Paris: Armand Colin, 2013.
GUIMARÃES, T. A man called love: reading Xavier. London: Capacete Produções; Forlaget, 2010.
KRACAUER, S. Theory of film: the redemption of physical reality. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, 2005.
LE MAÎTRE, B. Entre film et photographie: essai sur l’empreinte. Saint-Denis:Presses Universitaires de Vincennes, 2004.
LEANDRO, A. “A voz inaudível dos arquivos”. In: SOUZA, G. et al. (Org.). XIII estudos de cinema e audiovisual socine. São Paulo: Socine, 2012. p. 27-37.
LUIZ, A. Nosso Lar. Psicografado por Chico Xavier. Rio de Janeiro: Federação Espírita Brasileira, 2010.
MACHADO, A. Pré-cinemas e pós-cinemas. Campinas: Papirus, 1997.
MATUSZEWSKI, B. La photographie animée: ce qu’elle est, ce qu’elle doit être. Paris: Noizette, 1898.
MULVEY, L. Death 24x a second: stillness and the moving image. London: Reaktion Books, 2007.
______. “Stillness in the moving image: ways of visualizing time and its passing”. In: Saving the image: art after film. Manchester: Manchester Metropolitan University, 2003. p. 78-89.
NADAR, F. “Balzac et le daguerréotype”. In: ______. Nadar: dessins et écrits. Paris: A. Hubschmidt, 1979.
NINEY, F. Le documentaire et ses faux-semblants. Paris: Klincksieck, 2009.
MONTEIRO, L. R. “Le mouvement des ruines”. In: BURGIN, V.; CASTRO, T.; GIANNOURI, E. et al. Palmanova. Paris: Éditions Form[e]s, 2016. p. 67-84.
RIBETTES, J. M. Le diaphane et l’obscur. Paris: Maison Européenne de la Photographie, 2002.
RICOEUR, P. La mémoire, l’histoire, l’oubli. Paris: Le Seuil, 2000.
RODOVALHO, B. “Visages exposés: retournement et détournement de l’archive visuelle de dictature dans les films de Susana de Sousa Dias”. In: REVOLUTION ET CINEMA: L’EXEMPLE PORTUGAIS, Paris, 2014. Anais… Paris: Fondation Calouste Gulbenkian, 2014.
STEWART, G. Between film and screen: modernism’s photo synthesis. Chicago; London: University of Chicago Press, 1999.
______. Framed time: toward a postfilmic cinema. Chicago: University of Chicago Press, 2007.
SOMAINI, A. “Walter Benjamin’s media theory: the medium and the apparat”. Grey Room, Cambridge, n. 62, p. 6-41, Winter 2016.
VALE, G. C. A mise-en-film da fotografia no documentário brasileiro. Belo Horizonte: Filmes de Quintal e Relicário, 2016.
Referências audiovisuais
Criação: Susana de Sousa Dias. Portugal, 2010.
A FAMÍLIA do capitão Gervásio. Criação: Tamar Guimarães e Kasper Ankhøj. Brasil,
A MAN called love. Criação: Tamar Guimarães e Kasper Ankhøj. Austrália, 2007.
NATUREZA morta. Criação: Susana de Sousa Dias. Portugal, 2005.
PREFÁCIO a Fuzis para Banta. Criação: Mathieu Abonnenc. França, 2011.
RETRATOS de identificação. Criação: Anita Leandro. Brasil, 2014.

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Lúcia Ramos Monteiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.