Contemporary criticism of Brazilian telenovela
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2020.174425Keywords:
Telenovela, Criticism, Circulation of meanings, CriticsAbstract
The article analyzes the telenovela criticism carried out and broadcasted in the digital environment between the years 2012 and 2018, based on the study by critics Maurício Stycer and Cristina Padiglione. Our main objective is to apprehend the role of this contemporary telenovela criticism, understanding its characteristics in the Brazilian scenario and its circulation of meanings. For this, we analyze the criticism and interviews of these professionals, seeing their writing processes, repertoires and types of evaluations. The results show that this current criticism privileges analyzes of aesthetic nature, reflections on the characteristics of Brazilian telenovela and the very function of criticism; as well as a list of values, in which the political elements emerge and a demand for social issues presented in the fictions, showing a criticism that affects and dialogues with the issues of society.
Downloads
References
BACCEGA, M. A. Crítica de televisão: aproximações. In: MARTINS, M. H. (org.). Outras leituras: literatura, televisão, jornalismo de arte e cultura, linguagens interagentes. São Paulo: Instituto Cultural Itaú, 2000.
BENJAMIN, W. Linguagem, tradução, literatura (filosofia, teoria e crítica). Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
BOURDIEU, P. Gostos de classe e estilos de vida. In: ORTIZ, R. (org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1993.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
CANDIDO, A. Literatura e sociedade: estudos de teoria e história literária. 3ª. ed. São Paulo: Editora Nacional, 1973.
CASTRO, É. G. A aprendizagem da crítica: literatura e história em Walter Benjamin e Antonio Candido. São Paulo: Fapesp/Intermeios, 2014.
CHARAUDEAU, P. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2006.
ECO, U. Lector in fabula. São Paulo: Perspectiva, 2002.
GOMES, M. Ao abrigo dos discursos circulantes. Revista Rumores, ano 6, n. 2, jul.-dez. 2012. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2012.55290.
JOST, F. Seis lições sobre a televisão. Porto Alegre: Sulina, 2004.
LOPES, M. I. V. “Telenovela como recurso comunicativo”. Matrizes v. 3, n. 1, p. 21–47, 2009.
LOPES, M. I. V. A teoria barberiana da comunicação. Revista Matrizes, v. 13, n. 1, 2018.
LOPES, M. I. V. Pesquisa em comunicação. 8ª. ed. São Paulo, Loyola, 2005.
MARTÍN-BARBERO, J. 7ª. ed. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 2015.
MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: três introduções. Revista Matrizes, v. 13, n. 1, 2018.
PALLOTTINI, R. Dramaturgia de televisão. São Paulo: Moderna, 1998.
RYAN, M. L. Story/Worlds/media: turning the instruments of a mediaconscious narratology. In: RYAN, M. L.; THON, J. Storyworlds across media. Lincoln/London: University Nebraska Press, 2014.
SARTRE, J.-P. O que é a subjetividade? Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.
STYCER, M. Adeus, controle remoto: uma crônica do fim da TV como a conhecemos. São Paulo: Arquipélago, 2016.
VERÓN, E. La semiosis social: fragmentos de uma teoria de la discursividad. Argentina: Gedisa, 1987.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Mariana Marques de Lima, Maria Immacolata Vassallo de Lopes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.