Being in the place of someone: a process of negotiation between spectator and character from “experientiality”

Authors

  • Regiane Regina Ribeiro Universidade Federal do Paraná
  • Valquiria Michela John Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2020.174430

Keywords:

Serial fiction, experientiality, Aesthetic experience, Character, Media consumption

Abstract

The article discusses the relationship between character and narrative in serial fiction. The argument is that, in the series, a game for the reader/ spectator is formulated, weakening the notion of end, and at the same time strengthening the notion of character. Thus, what is hypothesized is that in the narrative of the series the centrality of the plot is weakened due to the negotiation process of the audience, that from the “experientiality” puts itself in the game of repeating someone’s path. Such arguments are intended to answer the following question: is the consumption of series an attempt of aesthetic experiment much more related to an invitation to experience the place of the character in the present than to be guided by the narrative in which events are already foreseen? The starting point is a theoretical discussion about the growth of serial fiction consumption, the structure of the narrative text and the relation between this type of consumption and the aesthetic experience – in other words, a specific mode of temporality and enjoyment in which the receiver is involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Regiane Regina Ribeiro, Universidade Federal do Paraná

    Doutora e mestra em Comunicação e Semiótica (PUC-SP). Docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Paraná e dos cursos de graduação do Decom/UFPR. Líder do Grupo de Pesquisa NEFICS – Núcleo de Estudos em Ficção Seriada (PPGCOM/UFPR).

  • Valquiria Michela John, Universidade Federal do Paraná

    Doutora em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Paraná e dos cursos de graduação do Decom/UFPR. Pesquisadora do grupo Nefics e da Rede Obitel Brasil de Pesquisadores de Ficção Televisiva.

References

Referências

ARISTÓTELES. Poética. São Paulo: Nova Cultural, 2000 (Coleção Os pensadores).

BALOGH, A. M. O discurso ficcional na TV: sedução e sonho em doses homeopáticas. São Paulo: Edusp, 2002

BENJAMIN, W. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. In: Benjamin, W. Obras escolhidas: Magia e Técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1986.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaio sobre literatura e história da cultura. In: Benjamin, W. Obras escolhidas. Vol. I). São Paulo: Brasiliense, 2012.

CÂNDIDO, A. A personagem do romance. In: CÂNDIDO, A. et al. A personagem de ficção. 12ª. ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.

CARR, N. The Shalow. What the Internet is Doing to Our Brains. New York: W. W. Norton & Company, 2010.

ESQUENAZI, J.-P. As séries televisivas. Lisboa: Texto & Grafia, 2011.

FEUER, J. Genre study and television. In: ALLEN, R. (ed.), Channels of discourse, reassembled: television and contemporary criticism. London: Routledge. 1992.

FISKE, J. Television culture. London: Routledge, 1987.

FOSTER, E. M. Aspectos do romance. 2ª. ed. Porto Alegre: Globo, 1974.

GARCÍA RIVERA, Gloria. Diccionario Digital de Nuevas Formas de Lectura y Escritura. Disponível em: http://dinle.usal.es/searchword.php?valor=Sensorium%20audiovisual%20y%20j%C3%B3venes.

HAMBURGER, K. A lógica da criação literária. São Paulo: Perspectiva, 1986.

JOST, F. Do que as séries americanas são sintoma? Porto Alegre: Sulina, 2012.

MARTÍN BARBERO, J.; REY, G. Os exercícios do ver: hegemonia audiovisual e ficção televisiva. São Paulo: Senac, 2001.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 2ª. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 1999.

MITTEL, J. Genre and television. Londres; Nova Iorque: Routledge, 2004.

MUNGIOLI, M. C. P. Gêneros televisuais e discurso: enunciação, ficcionalidade e interação na série Norma. Comunicação, mídia e consumo, vol. 9 n. 24, maio de 2012. Disponível em: http://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/article/view/238.

OLIVEIRA, B. B. O personagem de ficção no mundo digital. Revista Viso, n. 17, jul.-dez. 2015.

OLIVEIRA, B. B. As narrativas seriadas e a experiência contemporânea. Revista O que nos faz pensar, n. 36, 2015.

OLIVEIRA, M. K. Vygotsky aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1999.

SILVA, M. V. B. Cultura das séries: forma, contexto e consumo de ficção seriada na contemporaneidade. Galáxia, n. 56, 2014.

Filmografia

The passages of Walter Benjamin. A documentary film. 55min. 2014. WECHSLER, Judith (escritora, diretora e produtora); O’CONOR, Erika Volchan (editora). Publicado na plataforma on-line de vídeos YouTube em 24 fev. 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=rsbzzMRdIBg. Acesso em: 3 set. 2015.

Published

2020-12-21

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Being in the place of someone: a process of negotiation between spectator and character from “experientiality”. RuMoRes, [S. l.], v. 14, n. 28, p. 223–244, 2020. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2020.174430. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/174430.. Acesso em: 17 may. 2024.