Framing crime: the phenomenon of crime celebrities

Authors

  • Ivânia Valim Susin Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2022.200402

Keywords:

celebrity, photography, crime

Abstract

Celebrity related to transgression would result from crime photography circulating in newspapers, first as mugshots and later as different variations produced by police action. In this regard, the circuit of police and press photography production and the changes in how people look at them, here understood as endings of the same process, are considered key actors in constituting crime celebrities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ivânia Valim Susin, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

    Doutora e mestre em História pela Unicamp, com licenciatura em História pela UFRGS.

References

ANGRIMANI, D. Espreme que sai sangue: um estudo do sensacionalismo na imprensa. São Paulo: Summus, 1995.

AZOULAY, A. The civil contract of photography. Nova York: Zone Books, 2008.

BARBOSA, M.; ENNE, A. L. S. O jornalismo popular, a construção narrativa e o fluxo do sensacional. ECO-PÓS, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 67-87, 2005.

BECKER, H. S. Outsiders: estudos de sociologia do desvio. Rio de Janeiro: Zahar, 2019.

BIBER, K. Captive images: race, crime, photography. Londres: Routledge-Cavendish, 2007. E-book.

BOORSTIN, D. J. The Image: a guide to pseudo-events in America. Nova York: Vintage Books, 2012. E-book.

CARNEY, P. Crime, punishment and the force of photographic spectacle. In: HAYWARD, K. J.; PRESDEE, M. Framing crime: cultural criminology and the image. Nova York: Routledge, 2010. p. 17-35.

CRARY, J. Técnicas do observador: visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

PAULA, F. P. Jornalismo popular e representações sociais: sensacionalismo, espetacularização e estereotipagem. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO SUDESTE, 16., 2011, São Paulo. Anais […]. São Paulo: Fecap, 2011. Disponível em: https://bit.ly/3wZyZlO. Acesso em: 13 ago. 2020.

DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2010.

FANON, F. Os condenados da terra. São Paulo: Civilização Brasileira, 1968.

FINN, J. Capturing the criminal image: from mug shot to surveillance society. Mineápolis: University of Minnesota, 2009.

FRANÇA, V.; FREIRE FILHO, J.; LANA, L; SIMÕES, P. Celebridades no século XXI: transformações no estatuto da fama. Porto Alegre: Sulina, 2014.

GELL, A. Arte e agência. São Paulo: Ubu, 2018. E-book.

HAYWARD, K. Opening the lens: cultural criminology and the image. Tradução Álvaro F. O. da Rocha; Tiago L. Cunha. Revista de Direito da Cidade, Rio de Janeiro, v. 11, n. 1, p. 550-580, 2010.

HAYWARD, K.; PRESDEE, M. (ed.). Framing crime: cultural criminology and the image. Nova York: Routledge, 2010.

HEINICH, N. De la visibilité: excellence et singularité en régime médiatique. Paris: Gallimard, 2012.

INGLIS, F. Breve história da celebridade. Rio de Janeiro: Versal, 2012.

MARGOLIS, S. Fame. San Francisco: San Francisco Book Company Inc., 1977.

MAUAD, A. M.; SANTHIAGO, R.; BORGES, V. T. Que história pública queremos? São Paulo: Letra e Voz, 2018.

MENESES, U. T. B. Fontes visuais, cultura visual, história visual. Balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, p. 11-36, 2003.

PENFOLD-MOUNCE, R. Celebrity culture and crime: the joy of transgression. Londres: Palgrave MacMillan, 2009.

RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

ROJEK, C. Celebridade. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.

SANTIAGO JÚNIOR, F. C. H. Dimensões historiográficas da virada visual ou o que pode fazer o historiador quando faz histórias com imagens? Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 11, n. 28, p. 402-444, 2019.

SCHICKEL, R. Intimate strangers: the culture of celebrity. Nova York: Doubleday, 1985.

SONTAG, S. Diante da dor dos outros. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

SOUSA, J. P. Fotojornalismo. Uma introdução à história, às técnicas e à linguagem da fotografia na imprensa. Porto: BOCC (Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação),

Disponível em: https://bit.ly/3m75pG5. Acesso em: 20 nov. 2020.

TAGG, J. The burden of representation: essays on photographies and histories. Nova York: Palgrave MacMillan, 2002.

TAGG, J. The disciplinary frame: photographic truths and the capture of meaning. Londres: University of Minnesota Press, 2009.

VELHO, G. (org.). Desvio e divergência: uma crítica da patologia social. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

Published

2022-07-26

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Framing crime: the phenomenon of crime celebrities. RuMoRes, [S. l.], v. 16, n. 31, p. 184–205, 2022. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2022.200402. Disponível em: https://revistas.usp.br/Rumores/article/view/200402.. Acesso em: 18 may. 2024.