Public reactions on Twitter to Sleeping Giants Brazil's strategies to demonetize websites that promote misinformation and hate speech

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-1689.anagrama.2023.212437

Keywords:

communication, disinformation, social networks, hate speech, demonetization

Abstract

The article analyzes the responses of users in Twitter to the profile Sleeping Giants Brazil, a movement that denounces advertisers and direct financing platforms of sites that disseminate false or discriminatory content. From the classification of posts between denounces or boycott threats against financers of fake news and hate speech, and posts that explain the demonetization actions, the research builds a typology of public reactions in favor of these campaigns, or with critical comments that question the methods or the goals of demonetization, criticized for being an indirect form of censorship or ideological persecution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Diogo Cavalcante, Universidade Metodista de São Paulo

    Estudante de graduação em Jornalismo na Universidade Metodista de São Paulo (UMESP) e boslista de Iniciação Científica TT-1 da Fapesp, no projeto de pesquisa processo 21/11610-0 “Estratégias institucionais de verificação de fatos e resposta a críticas no combate a fake news: análise da pressão de usuários em redes sociais para remoção de anúncios em sites com desinformação”, sob orientação do Prof. Dr. Ivan Paganotti. E-mail: xalegranzix@gmail.com

  • Ivan Paganotti, Universidade Metodista de São Paulo

    Orientador do trabalho e coordenador do projeto de pesquisa. Professor da Universidade Metodista de São Paulo (UMESP) e pesquisador do CNPq (PQ-2), desenvolve pesquisa com auxílio Fapesp, processo nº 2020/15055-9, Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP) e realiza pós-doutorado no TIDD/PUC-SP, sob orientação de Pollyana Ferrari. Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). E-mail: ivan.paganotti@metodista.br

References

ALLCOTT, H.; GENTZKOW, M. Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspectives, Nashville, v. 31, n. 2, p. 211-36, abr-jun, 2017. Doi: 10.1257/jep.31.2.211.

BEZERRA, A.C.; BORGES, J. Sleeping Giants: a ofensiva moral dos gigantes adormecidos contra o novo regime de desinformação. EPTIC, São Cristóvão, v. 23, n. 1, jan.-abr. 2021. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/eptic/article/view/15348. Acesso em 20 maio 2023.

BERGAMO, Mônica. Justiça determina que Twitter revele dados de criadores da página Sleeping Giants. Folha de S. Paulo, 24 agosto 2020. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/colunas/monicabergamo/2020/08/justica-determina-que-twitter-revele-dados-de-criadores-da-pagina-sleeping-giants.shtml. Acesso em 20 maio 2023.

BRAUN, J.A.; COAKLEY, J.D.; WEST, E. Activism, Advertising, and Far-Right Media: The Case of Sleeping Giants. Media and Communication, Lisboa, vol. 7, n. 4, p 68–79, 2019. Doi: 10.17645/mac.v7i4.2280.

DEMARCHI, C.H. A campanha Quem financia a baixaria é contra a cidadania como contraposição aos produtos da cultura de massa na TV brasileira. 2010. 125 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/89367. Acesso em 20 maio 2023.

FGV/DAPP. Discurso de ódio em ambientes digitais: definições, especificidades e contexto da discriminação on-line no Brasil a partir do Twitter e do Facebook. Rio de Janeiro: FGV/DAPP, 2021. Disponível em: https://democraciadigital.dapp.fgv.br/estudos/discurso-de-odio-em-ambientes-digitais. Acesso em 20 maio 2023.

FAIRCLOUGH, N. Analysing discourse: textual analysis for social research. New York: Routledge, 2003.

JANSEN, S. C. Ambiguities and imperatives of market censorship: the brief history of a critical concept. Westminster Papers in Communication and Culture, v. 7, n. 2, p. 12-30, 2010. Doi: 10.16997/wpcc.141.

LESSIG, Lawrence. Code version 2.0. New York: Basic books, 2006.

NALON, T.; RIBEIRO, A. Como sete sites lucraram com anúncios no Google ao publicar desinformação sobre a pandemia. Aos Fatos, 21 maio 2020. Disponível em: https://www.aosfatos.org/noticias/como-sete-sites-lucraram-com-anuncios-no-google-ao-publicar-desinformacao-sobre-pandemia. Acesso em 20 maio 2023.

NAPOLITANO, C.J.; STROPPA, T. O Supremo Tribunal Federal e o discurso de ódio nas redes sociais: exercício de direito versus limites à liberdade de expressão. Revista Brasileira de Políticas Públicas, Brasília, v. 7, n. 3, 2017, p. 313-332. Doi: 10.5102/rbpp.v7i3.4920.

PAGANOTTI, I. “Notícias falsas”, problemas reais: propostas de intervenção contra noticiários fraudulentos. In: COSTA, M.C.C.; BLANCO, P. (orgs.). Pós-tudo e crise da democracia. São Paulo: ECA-USP, 2018, p. 96-105. Doi: 10.11606/9788572052092.

PAGANOTTI, Ivan. Expressão, exposição, exploração, explicação e exemplos no caso Sleeping Giants Brasil: critérios para definir alvos em campanhas de desmonetização de sites com notícias falsas e discurso de ódio. In: 44º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação - INTERCOM, 2021, Recife. Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2021. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nacional2021/resumos/dt8-le/ivan-paganotti.pdf. Acesso em 20 maio 2023.

REBS, R.R.; ERNST, A. Haters e o discurso de ódio: entendendo a violência em sites de redes sociais. Diálogo das Letras, Pau dos ferros (RN), v. 06, n. 02, p. 24-44, jul./dez. 2017. Doi: 10.22297/dl.v6i2.2676.

RIBEIRO, M. H.; CALAIS, P. H.: ALMEIDA, V. A. F.; MEIRA JR, W. ‘Everything I Disagree With is #Fake News’: Correlating Political Polarization and Spread of Misinformation. In: Data Science + Journalism. DS+J, 2017, p. 1-8. Proceedings of the Data Science + Journalism. Disponível em: https://arxiv.org/abs/1706.05924. Acesso em 20 maio 2023.

RIBEIRO, M.M.; ORTELLADO, P. O que são e como lidar com as notícias falsas. SUR, São Paulo, n. 27, v. 15, n. 27, p. 71–83, jul. 2018. Disponível em: https://sur.conectas.org/wp-content/uploads/2018/07/sur-27-portugues-marcio-moretto-ribeiro-pablo-ortellado.pdf. Acesso em 20 maio 2023.

ROSS, A.S.; RIVERS, D.J. Discursive Deflection: Accusation of “Fake News” and the Spread of Mis- and Disinformation in the Tweets of President Trump. Social Media + Society, Thousand Oaks, v. 4, n. 2, p. 1–12, 2018. Doi: 10.1177/2056305118776010.

SANTOS, M. LTWEET: Ferramenta de extração do TWITTER. Versão beta. Labcom Digital, 2019. Disponível em: https://www.labcomdata.com.br. Acesso em 20 maio 2023.

SCHÄFER, G.; LEIVAS, P.G.C.; SANTOS, R.H. Discurso de ódio: da abordagem conceitual ao discurso parlamentar. Revista de Informação Legislativa, Brasília v. 52, n. 207, p. 143-158, jul./set. 2015. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/ril/edicoes/52/207/ril_v52_n207_p143. Acesso em 20 maio 2023.

SILVA, R.L.; NICHEL, A.; MARTINS, A.C.L.; BORCHARDT, C.K. Discursos de ódio em redes sociais: jurisprudência brasileira. Revista Direito GV, v. 7, n. 2, p. 445-468, dez. 2011. Doi: 10.1590/S1808-24322011000200004.

SROUR, R.H. Por que empresas eticamente orientadas? Organicom, São Paulo, vol. 5, n. 8, p. 59-67, 1º semestre de 2008. Doi: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2008.138967.

TANDOC Jr., E.C.; LIM, Z.W.; LING, R. Defining 'Fake News' - A typology of scholarly definitions. Digital Journalism, Abingdon, v. 6, n. 2, p. 137-153, ago. 2017. Doi: 10.1080/21670811.2017.1360143.

UNITED NATIONS. Strategy and plan of action on hate speech. New York: United Nations Office on Genocide Prevention and the Responsibility to Protect, 2019. Disponível em: https://www.un.org/en/genocideprevention/hate-speech-strategy.shtml. Acesso em 20 maio 2023.

Published

2023-07-10

How to Cite

Cavalcante, D., & Paganotti, I. (2023). Public reactions on Twitter to Sleeping Giants Brazil’s strategies to demonetize websites that promote misinformation and hate speech. Anagrama, 17(1), 1-19. https://doi.org/10.11606/issn.1982-1689.anagrama.2023.212437

Funding data