Racializando a Publicidade de uma paixão nacional: Representatividade negra no segmento de bebidas

Authors

  • Pablo Moreno Fernandes Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0002-5446-9301
  • Larissa Loureiro da Silva Universidade Federal de Minas Gerais
  • Poliana Pinto Lima Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-1689.anagrama.2021.180700

Keywords:

racismo, consumo, publicidade, representatividade

Abstract

In this work we publish part of the results of the first stage of the research Racializing Advertising: black representation in the communication of the most valuable brands in Brazil, looking specifically at the segment of alcoholic beverages. From the Content Analysis of Instagram posts of the Antarctica, Brahma and Skol brands in 2018, we found that the presence of black bodies is still small and disproportionate in relation to the percentage of black population in the country, according to IBGE data. Based on that, we carried out some theoretical reflections on the theme, from the activation of concepts such as representativity, forms of representation, constructions of racism in the consumer society and the place of advertising in the construction and affirmation of identities.

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Author Biographies

  • Pablo Moreno Fernandes, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

    Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Comunicação Social da UFMG e do curso de Publicidade e Propaganda da mesma Instituição. Doutor em Ciências da Comunicação pela ECA-USP. Membro do Grupo de Pesquisa em Comunicação Raça e Gênero da UFMG (Coragem) e do Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo  da USP(GESC3).

  • Larissa Loureiro da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

    Graduanda em Publicidade e Propaganda pela UFMG. Bolsista de Iniciação Científica financiada pela Pró-reitoria de Pesquisa da UFMG. Integrante do grupo de Pesquisa em Comunicação, Raça e Gênero (Coragem).

  • Poliana Pinto Lima, Universidade Federal de Minas Gerais

    Graduanda em Publicidade e Propaganda pela UFMG. Bolsista de Iniciação Científica financiada pela Pró-reitoria de Pesquisa da UFMG. Integrante do grupo de Pesquisa em Comunicação, Raça e Gênero (Coragem).

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Published

2021-06-28

How to Cite

Fernandes, P. M. ., Silva, L. L. da, & Lima, P. P. . (2021). Racializando a Publicidade de uma paixão nacional: Representatividade negra no segmento de bebidas. Anagrama, 15(1), 1-17. https://doi.org/10.11606/issn.1982-1689.anagrama.2021.180700