I vogue, therefore I am

The political-corporate communication of the Ballroom

Authors

  • Aleson Lima Gomes Estevam Universidade de Brasília
  • Elen Geraldes Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-1689.anagrama.2021.186046

Keywords:

Ballroom, Communication, Body, Subversion, Existence

Abstract

The following article seeks to discuss conditions for a subversive communication about the hegemonic norms present in society, trying to answer the question: How does the bodies at the Ballroom scene culture communicate among themselves? By using the methodological resources of interviews and with the theoretical contribution of Judith Butler, Hannah Arendt, Jesús Martín-Barbero and Roque Laraia, it is concluded that, in this culture, there is a political communicative body. Thincking about Ballroom means to think about corporeal speeches that demand their rightful places.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Aleson Lima Gomes Estevam, Universidade de Brasília

    Estudante de Comunicação Social com habilitação em Comunicação Organizacional na Universidade de Brasília.

  • Elen Geraldes, Universidade de Brasília

    Jornalista, Mestra em Comunicação, Doutora em Sociologia, Pós-doutora em Ciência da Informação. Professora do curso de Comunicação Organizacional da Universidade de Brasília.

References

ARENDT, Hannah. A Condição Humana. 10. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.

BAILEY, Marlon M. Butch Queens Up in Pumps: Gender, Performance, and Ballroom Culture in Detroit. University of Michigan Press, 2013.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

CHATZIPAPATHEODORIDIS, C. Strike a pose, forever: The legacy of vogue and its recontextualization in contemporary camp performances. European Journal of American Studies, 2017.

DANTAS, J. G. D. Teoria das mediações culturais: uma proposta de Jesús Martín-Barbero para o estudo de recepção. In: Congresso De Ciências Da Comunicação Na Região Nordeste. São Luís: Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2008. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/regionais/nordeste2008/resumos/R12-0015-1.pdf>

HISTÓRIA e teoria queer / Miguel Rodrigues de Sousa Neto; Aguinaldo Rodrigues Gomes (orgs.) 1 edição / Salvador, BA: Editora Devires, 2018.

LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. 14. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

LIVINGSTON, Jennie. Paris Is Burning. Burbank: Miramax Home Entertainment, 2005. RIGGS, Marlon. Tongs Untied. Documentário, 55m, EUA, 1989.

RONSINI, Veneza V. Mayora. A perspectiva das mediações de Jesús Martín-Barbero (ou como sujar as mãos na cozinha da pesquisa empírica de recepção). In: XIX Encontro da Compós. Rio de Janeiro: PUC-RJ, 2010. Disponível em: <http://compos.com.puc-rio.br/media/gt12_veneza_ronsini.pdf>

SANTOS, Henrique Cintra. A transnacionalização da cultura dos Ballrooms. 2018. 1 recurso online (180 p.). Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/331699>. Acesso em: 3 set. 2018.

SODRÉ, Muniz. Do lugar de fala ao corpo como lugar de diálogo: raça e etnicidades numa perspectiva comunicacional. Entrevistador: Roberto Abib. RECIIS - Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 13, n. 4, p. 877-886, out./dez. 2019. Entrevista concedida à RECIIS - Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde.

Published

2021-06-28

How to Cite

Estevam, A. L. G., & Geraldes, E. (2021). I vogue, therefore I am: The political-corporate communication of the Ballroom. Anagrama, 15(1), 1-13. https://doi.org/10.11606/issn.1982-1689.anagrama.2021.186046