Study of trends in Public Relations: Analysis of Papers focused on Communication, innovation and technologies at Abrapcorp from 2015 to 2020

Authors

  • Beatriz de Souza Nunes Universidade Federal do Amazonas
  • Jonas da Silva Gomes Junior Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-1689.anagrama.2022.202246

Keywords:

Public Relations, Organizational Communication, Abrapcorp, Innovation, Content Analysis

Abstract

This article analyzes the results of a scientific study on the papers presented in the working group "Communication, Innovation and Technology" of the Brazilian Association of Researchers in Organizational Communication and Public Relations (Abrapcorp) in the period from 2015 to 2020. The methodological procedures used were: bibliographic research, literature review, mapping, content analysis and classification. Content analysis was selected as a methodological resource to map the themes of the papers presented at the aforementioned working group and highlight the most studied objects, research methods and techniques, as well as scientific advances. We listed five main research trends in innovation within Organizational Communication and Public Relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Beatriz de Souza Nunes, Universidade Federal do Amazonas

    Discente de Comunicação Social - Relações Públicas na UFAM, iniciou na pesquisa científica aos 14 anos com o "Documentário: Histórias do Bairro Educandos por meio de Memórias". Enquanto graduanda, participou da iniciação científica "Mapeamento das tendências da iniciação científica em Relações Públicas no Brasil" como bolsista, sob orientação do Prof. Jonas Gomes Jr. E-mail nunes.beatriz1401@gmail.com

  • Jonas da Silva Gomes Junior, Universidade Federal do Amazonas

    Orientador. Doutor em Sociedade e Cultura na Amazônia e Mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Especialista em Marketing Empresarial pelo Departamento de Administração (FES-UFAM) e Bacharel em Comunicação Social, habilitação em Relações Públicas (UFAM). E-mail jonasjr@ufam.edu.br

References

ARAUJO, Lucas Vieira De.Inovação em Comunicação no Brasil: contexto, desafios e oportunidades. Tese (Doutorado em Comunicação Social). Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2018.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR6028: Resumos. Rio de Janeiro, ABNT, 2003.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições, v. 70, 1995.

CABESTRÉ, Sonia Aparecida; BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Desenvolvimento e inovação no cotidiano do profissional de relações públicas. Anuário Unesco/Metodista de Comunicação Regional, 2008.

CAJAZEIRA, Jorge Emanuel Reis; CARDOSO, Claudio Guimarães. Comunicação e inovação: correlações e dependências. 2016.

CARVALHO, Hélio Gomes de; REIS, Dálcio Roberto dos; CAVALCANTE, Márcia Beatriz. Gestão dainovação. 2011.

DAVILA, Tony; EPSTEIN, Marc J.; SHELTON, Robert. As regras da inovação.Bookman Editora, 2009.

DUARTE, M. Y. M. Estudo de Caso. In: DUARTE, J.; BARROS, A. (Orgs). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2005.

FERRARI, M.A.; FRANÇA, F. Relações Públicas: teoria, contexto e relacionamentos. 2. ed. São Caetano do Sul: Difusão, 2009.

FONSECA JÚNIOR, Wilson Corrêa. “Análise de conteúdo”. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio (Orgs). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 3. ed. Brasília: Líber Livro, 2008.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

KUNSCH, Margarida Maria Krohling. Planejamento Relações Públicas na Comunicação Integrada. São Paulo: Summus, 2003.

LEMOS, A. “Os Sentidos da Tecnologia: Cibercultura e Ciberdemocracia”. In: LEMOS, A.; LÉVY, P. O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus, 2014

LOPES, Maria Immacolata Vassalo de. Pesquisa em Comunicação. 8.ed. São Paulo: Edições Loyola, 2005.

MARQUES, Ângela; OLIVEIRA, Ivone de Lourdes; LIMA, Fábia. Comunicação organizacional: vertentes conceituais e metodológicas. Belo Horizonte: PPGCOM UFMG, 2017. Disponível em: https://www.seloppgcom.fafich.ufmg.br/index.php/seloppgcom/catalog/download/5/5/10-1?inline=1. Acesso em: 20 dez. 2022.

MASETTO, Marcos. Inovação na educação superior. 2004.

MINAYO, M. a Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade. 20.ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

ROSSETTI, Regina. Categorias de inovação para os estudos em Comunicação.Comunicação & Inovação, 2013.

SANTAELLA, Lucia. Potenciais e desafios para a comunicação e inovação.Comunicação & Inovação, 2007.

LÈVY, Pierre. Cibercultura. Trad.Carlos Irineu da Costa. São Paulo:Ed. 34, 1999

DANTAS, José Guibson Delgado. “O que é, afinal, Relações Públicas?”. In: XVII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul, Curitiba, 26 a 28mai. 2016. Anais...Curitiba: INTERCOM, 2016.

NASSAR, Paulo; FARIAS, Luiz Alberto de; OLIVEIRA, Mateus Furlanetto de. Cenário histórico das relações públicas no Brasil. ORGANICOM, v.13, n. 24, jan./jun. 2016.

MACHADO,J., MULLER, F.O., BARICHELLO, E.M.R. Estratégias Contemporâneas de Relações Públicas em Mídias Digitais. Anagrama, v. 4, n. 2, dez.2010/fev.2011.

LIMA, Manuella Dantas Corrêa; ABBUD, Maria Emilia de Oliveira Pereira. “Comunicação Organizacional: Histórico, Conceitos e Dimensões”. In: XIV Congresso de Ciências da Comunicação na Região Norte, Manaus, 2015.Anais... Manaus: INTERCOM, 2015.

SILVA, João Francisco Raposo. Prosumers e o consumo na sociedade em rede: como a colaboração pode mudar as empresas.Anais...Abrapcorp, 2016.

TERRA, Carolina Frazon.Usuário-mídia: a relação entre a comunicação organizacional e o conteúdo gerado pelo internauta nas mídias sociais. Tese (Doutorado em Ciências Comunicação). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

Published

2022-12-22

How to Cite

Nunes, B. de S. ., & Gomes Junior, J. da S. (2022). Study of trends in Public Relations: Analysis of Papers focused on Communication, innovation and technologies at Abrapcorp from 2015 to 2020. Anagrama, 16(2). https://doi.org/10.11606/issn.1982-1689.anagrama.2022.202246