The role of the information mediation in the school library

Authors

  • Erica Mariza Correia Universidade Federal de Sergipe
  • Cleide Aparecida Freires Belchior Universidade Federal de Sergipe
  • Janaina Ferreira Fialho Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-5894.berev.2021.173203

Keywords:

Apropriação do conhecimento. Disseminação de saberes. Espaço das bibliotecas. Mediação da informação.

Abstract

This research addresses the role of the librarian in terms of information mediation in the school library environment through a narrative literature review. It assumes that this process can only take place with the necessary support from the professional mediator of information, and with the spaces available for the expansion and dissemination of knowledge through the appropriation of information. To this end, its general objective is to evaluate the role of information mediation in the school library and to address some topics, such as the role of information in the information and knowledge society; mediation and appropriation of information in the field of Information Science; and school libraries as informational devices. The methodology used was literature review, characterized as a bibliographic research, of qualitative nature. It was observed that the role of mediation of information produces greater effectiveness with the help of an information professional; in addition, access to information and expansion of knowledge in these spaces provide greater skills in the subjects, according to information literacy theory. Thus, mediation of information occurs with this professional’s interference, whether in the exchange of ideas, in social interaction, in the sharing of information, with the active participation of protagonist subjects, or in the search for continuous learning. The information professional can make a difference by expanding access, facilitating appropriation and placing the school library as a space for the construction of meanings and the sharing of productive knowledge.

Downloads

Author Biographies

  • Erica Mariza Correia, Universidade Federal de Sergipe

    Mestranda em Gestão da Informação e do Conhecimento pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Sergipe – UFS, Brasil.

  • Cleide Aparecida Freires Belchior, Universidade Federal de Sergipe

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UFS (2019.2). Possui graduação em Letras Português Licenciatura pela UFS (2006) e Pós-Graduação Lato Sensu, nível de especialização, em Formação de Leitores pela FIJ (2011).

  • Janaina Ferreira Fialho, Universidade Federal de Sergipe

    Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Brasil.

    Professora associada da Universidade Federal de Sergipe – UFS, Brasil.

References

AGUIAR, Vera Teixeira. Biblioteca e formação de leitores. In: BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO. A formação do leitor: o papel das instituições de formação do professor para a educação fundamental. São Paulo: Moderna, 1994a. p.101.

AGUIAR, Vera Teixeira. Conclusões do seminário nacional sobre formação do leitor: o papel das instituições de formação do professor para a educação fundamental. In: BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO. A formação do leitor: o papel das instituições de formação do professor para a educação fundamental. São Paulo: Moderna, 1994b. p.139.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: ampliando o conceito de disseminação. In: VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Gestão da informação e do conhecimento no âmbito da Ciência da Informação. São Paulo: Polis: Cultura Acadêmica, 2008. p.41-54.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da Informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, S.; SANTOS NETO, J. A.; SILVA, R. J. (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. p. 9-32.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Pesq. Bras. Ci. Inf., "Tendências da Pesquisa Científica em Ciência da Informação - TPBCI", Brasília, v.2, n.1, p.89-103, jan. /dez. 2009. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/_repositorio/2010/01/pdf_9aa58ba510_0007871.pdf. Acesso: 06 abr. 2020.

ALMEIDA JUNIOR, Oswaldo Francisco de; SANTOS NETO, João Arlindo dos. Mediação da informação e a organização do conhecimento: interrelações. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, 2014. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/16716/pdf_25. Acesso em: 12 dez. 2020.

ALMEIDA, Regina Oliveira de. Mediação e letramento informacional: algumas considerações. Revista Analisando em Ciência da Informação: RACin, João Pessoa, v. 4, n. 2, p. 1-20, jul./dez. 2016. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/80829. Acesso em: 12 out. 2020.

ANTUNES, Walda de Andrade. Curso de capacitação do professor regente de biblioteca. Brasília: Walda Antunes Consultorias, 1993, 222 p.

ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila Araújo de. O que é Ciência da Informação?. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 1, p. 01-30, jan./abr. 2014. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/viewFile/15958/14205. Acesso em: 12 dez. 2020.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista Belluzzo; SANTOS, Camila Araújo dos; ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. A competência em informação e sua avaliação sob a ótica da mediação da informação: Reflexões e aproximações teóricas. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 60-77, maio/ago. 2014. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19995/pdf_21. Acesso em: 12 dez. 2020.

CAPURRO, Rafael. Prefácio. In: OLIVEIRA, Eliane Braga de; RODRIGUES, GeorgeteMedleg (org.). Memória: interfaces no campo da informação. Brasília: Ed. da UnB, 2017. p. 10-14.

CAMPELLO, Bernadete. A competência informacional na educação para o século XXI. In: Biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. Belo Horizonte: Autêntica, 2002. p. 9-11.

CARVALHO, Luis Osete Ribeiro; DUARTE, Francisco Ricardo; MENEZES, Afonso Henrique Novaes; SOUZA, Tito Eugênio Santos. Metodologia científica: teoria e aplicação na educação a distância. Livro digital. Petrolina-PE, 2019.83 p. Disponível em: https://portais.univasf.edu.br/dacc/noticias/livro-univasf/metodologia-cientifica-teoria-e-aplicacao-na-educacao-a-distancia.pdf. Acesso em: 28 jul. 2020.

CORTES, Vanderléa Nóbrega Azevedo; CAVALACHE, Lucas Vinícius Junqueira; FERNANDES, Raquel Gonçalves da Silva. Promoção do letramento informacional para qualificação de docente: trabalho colaborativo entre biblioteca e professores. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E COMUNICAÇÃO, 9., 2018. Aracaju. Anais [...]. Aracaju: Universidade Tiradentes, 2018. Disponível em: https://www.eventos.set.edu.br/index.php/simeduc/article/view/9488/4129. Acesso em: 26 maio 2020.

DALFOVO, Michael Samir; LANA, Rogério Adilson; SILVEIRA, Amélia. Métodos quantitativos e qualitativos: um resgate teórico. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, Blumenau, v.2, n.4, p. 01-13, Sem II. 2008. Disponível em: https://rica.unibes.com.br/rica/issue/view/18. Acesso em: 12 nov. 2020.

FACHIN, Juliana. Mediação da informação na sociedade do conhecimento. Biblios: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Rio Grande, v. 27, n. 1, p. 25-41, jan./jun. 2013. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/3096. Acesso em: 12 abr. 2020.

FIALHO, Janaina Ferreira; ANDRADE, Maria Eugênia Albino. Comportamento informacional de crianças e adolescentes: uma revisão de literatura estrangeira. Ciência da Informação, Brasília, v. 36, n. 1, p. 20-34, jan./abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0100-19652007000100002&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 20 nov. 2020.

LAMIZET, Bernard. La médiation culturalle. Paris: L’Harmattan, 1999.

LANCASTER, F. W. Indexação e resumos: teoria e prática. Brasília: Briquet de Lemos/Livros, 1993.

NASCIMENTO, Natália Marinho do; MORO-CABERO, Maria Manuela; VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Mediação da informação em ambientes empresariais com enfoque nos fluxos de informações. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM INFORMAÇÃO E MEDIAÇÃO, 2., 2015. Anais [...]. Londrina: UFPR, 2015. Disponível em: http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/eb. Acesso em: 12 jul. 2020.

NUNES, Martha Suzana Cabral. Mediação da leitura na biblioteca escolar: práticas e fazeres na formação de leitores. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 25, n. 2, abr./jun. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362020000200003. Acesso em: 20 dez. 2020.

RASTELI, Alessandro.; CAVALCANTE, Lídia Eugênia. Mediação cultural e apropriação da informação em bibliotecas públicas. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 19, n. 39, p. 43-58, jan./abr. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n39p43. Acesso em: 20 nov. 2020.

RODRIGUES, Adriano Duarte. Dicionário breve da informação e da comunicação. Lisboa: Presença, 2000.

SANTAELLA, Lucia. Linguagens líquidas na era da mobilidade. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2011.

SANTOS NETO, João Arlindo dos; BORTOLIN, Sueli; ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. A concepção de apropriação da informação nos periódicos da área “Comunicação e Informação” e anais do ENANCIB. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 18., 2017.Anais [...]. Marília, SP, 2017. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/105333. Acesso em¨20 nov. 2020.

SILVA, Jonathas Luiz Carvalho; GOMES, Henriette Ferreira. Conceitos de informação na ciência da informação: percepções analíticas, proposições e categorizações. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 25, n. 1, p. 145-157, jan./abr. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/145/13200. Acesso em: 12 dez. 2020.

SILVA, Judson Daniel Oliveira da; CUNHA, Jacqueline de Araújo. O papel educativo da biblioteca escolar no contexto do Plano Nacional de Educação. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 21, n. 46, p. 45-58, maio/ago., 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2016v21n46p45. Acesso em: 15 jul. 2020.

SILVA, Jonathas Luiz Carvalho. Percepções conceituais sobre mediação da informação. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 6, n. 1, p. 93- 108, mar./ago. 2015. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/incid/article/view/89731/96288. Acesso em: 04 jun. 2020.

TEIXEIRA, C. A.; SANTOS, A. P. dos. A importância da leitura e da biblioteca no processo de Letramento Informacional. In: GOMES, Suely Henrique de Aquino [et al.]. Letramento Informacional: educação para a informação [recurso eletrônico]. Educação para informação. p. 15-34. Goiânia: Gráfica UFG, 2016.

WILSON, P. Public Knowledge, private ignorance: toward a library and information policy. Westport: Greenwood Press, 1977.

Published

2021-06-21

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Correia, E. M., Belchior, C. A. F., & Fialho, J. F. (2021). The role of the information mediation in the school library. Biblioteca Escolar Em Revista, 7(2), 102-121. https://doi.org/10.11606/issn.2238-5894.berev.2021.173203