Music and politics in Jean-Jacques Rousseau: from the theory of melody unity to the general will
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1517-0128.v1i38p160-174Keywords:
Rousseau, Music, Politics, Affections, Melody unity, General willAbstract
Traditionally, it is texts directly linked to the themes of morals, politics and education that have most drawn the attention of commentators and scholars to the philosophy of Jean-Jacques Rousseau. However, music seems to have been one of the subjects that most occupied the thoughts of the genebrine author throughout his life. Thus, musical thinking appears not only as an inspiring idea, but rather as a theoretical reference that shares the same principles that will also base his political thinking: For our author, it is the natural faculties of man, his feelings and affections that give expressiveness to music, as much as meaning to political institutions.
Downloads
References
BANDERA, Mauro Dela. “Origem e alteração no pensamento linguístico-musical de Rousseau”. In: Cadernos de Ética e Filosofia Política, V. 1, n. 36, pp. 138-161, 2020.
DERATHÉ, Robert. Jean-Jacques Rousseau e a Ciência Política de seu Tempo. Trad. de Natalia Maruyama. São Paulo: Editora Barcarolla/Discurso Editorial, 2009.
FUBINI, Enrico. Estética da música. Lisboa: Edições 70, 2008.
GAGNEBIN, Bernard. “Introduction aux Écrits sur la musique, la langue et le théâtre”. In: ROUSSEAU, Jean-Jacques. Œuvres complètes. Volume V. Paris: Éditions Gallimard, 1995, p. XIII-XXIX.
GARCIA, Daniela F. A música sob a perspectiva crítica de Rousseau: uma análise da Carta sobre a Música Francesa. (Dissertação de Mestrado em Filosofia) – Universidade de Campinas, Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Campinas, 2008.
GARCIA, Daniela F. “Rousseau contra a música francesa”. In: Anais do SEFIM, V. 3, n. 3, pp. 21-36, 2017.
GUETTI, Barbara J. “The double voice of nature: Rousseau’s Essai sur l’origine des langues”. In: MLN, Vol. 84, n. 6, Comparative Literatura, Johns Hopkins University, pp. 853-875, Dec., 1969.
KAWAUCHE, Thomaz. “O concerto dos homens: sobre a relação entre natureza e sociedade em Rousseau”. In: Princípios, Natal, v. 17, n. 27, jan/jun 2010, p. 243-254.
MATOS, Olgária. Rousseau – uma arqueologia da desigualdade. São Paulo, M.G. Editores, 1978.
O’DEA, Michaël. “Rousseau contre Rameau: musique et nature dans les articles pour l’Encyclopédie et au-delà”. In: Recherches sur Diderot et sur l’Encyclopédie, n. 17, pp. 133148, 1994.
PIMENTA, Pedro Paulo (org.) Rousseau – Escritos sobre a política e as artes. Traduzido por Pedro Paulo Pimenta…[et al.]. São Paulo: Ubu Editora, 2020.
POT, Oliver. “Introducion à Lettre sur la Musique Française”. In: ROUSSEAU, JeanJacques. Œuvres Complètes, Volume V. Paris: Éditions Gallimard, 1995, p. XCIX-CXXXVI.
PRADO JR, Bento. A retórica de Rousseau e outros ensaios. Organização e apresentação Franklin de Matos. São Paulo: Editora Unesp, 2018.
RIBEIRO, Lucas Mello C. “Linguagem e política: Rousseau leitor de Charles Duclos”. In: Cadernos de ética e filosofia política, v. 1, n. 34, p. 143-152, 25 jun. 2019.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Œuvres complètes, Volume V : Écrits sur la musique, la langue et le théâtre. Paris: Gallimard, 1995.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. “Do contrato social; Ensaio sobre a origem das línguas; Discurso sobre a origem e os fundamentos da desigualdade entre os homens; Discurso sobre as ciências e as artes”. In: Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1978.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Cartas escritas da Montanha. Trad. e notas de Maria Constança Peres Pissara…[et al.]. São Paulo: EDUC/Editora Unesp, 2006.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Carta sobre a música francesa. Tradução e notas de José Oscar de Almeida Marques e Daniela de Fátima Garcia. Campinas: IFCH-Unicamp, 2005 (Textos Didáticos, 58).
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Confissões. Tradução de Raquel de Queiroz e José Benedicto Pinto. Bauru: Edipro, 2008.
SALINAS FORTES, Luiz Roberto. Paradoxo do espetáculo: política e poética em Rousseau. São Paulo: Discurso Editorial, 1997.
SCOTT, John T. “Rousseau and melodious language of freedom”. In: The Journal of Politics, Vol. 59, nº 3, Chicago: The University of Chicago Press, Aug., p. 803-829, 1997.
STAROBINSKI, Jean. A transparência e o obstáculo, seguido de Sete ensaios sobre Rousseau. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.
STAROBINSKI, Jean. “Introduction à l’Essai sur l’Origine des Langues”. In: ROUSSEAU, Jean-Jacques. Œuvres complètes, Volume V. Paris: Éditions Gallimard, 1995, p. CLXV-CXCVII.
WOKLER, Robert. Rousseau. Porto Alegre: L&PM, 2012.
YASOSHIMA, Fábio. Entre o canto das paixões e os artifícios da harmonia: o pensamento musical de Rousseau contra o sistema harmônico de Rameau. Tese (Doutorado em Filosofia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo/SP, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Daniela Fátima Garcia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.