The black intellectuality and scientific production: a decolonial view
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1517-0128.v39i2p33-44Keywords:
Gender, Decolonial thinking, Education, FeminismAbstract
This paper discusses the female role in the scientific knowledge production, in a decolonial perspective. It has as guideline the libertarian education, reflecting on contemporary social discourses, based on a colonialist thought model. For the colonialist thinking, the gender issue is still very relevant. This theme importance is justified by the need to understand the aspects from the colonizing mentality, which silenced, censored and depreciated the women knowledge production throughout human history. For this reason, democratic spaces for debate must be created so that groups that have not been seen by this patriarchal, sexist and unequal society can be heard and welcomed. For this research, the bibliographic research methodology was used, having as analysis scientific corpus papers and academic books. The researched materials refer to decolonial studies and the Black Feminism Movement legacy.
Downloads
References
CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. Lisboa: Ed. Sá da Costa, 1978.
DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: Ed. UFBA, 2008.
GOMES, Nilma Lino. Intelectuais negros e produção do conhecimento: algumas reflexões sobre a realidade brasileira. In: SANTOS. B.; MENEZES, M. (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010. pp. 492-516.
GOMES, Nilma Lino. Movimento negro e educação: ressignificando e politizando a raça. Educação e sociedade. Campinas, v. 33, n 120, jul-set 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000300005. Acesso em 24 abril 2021.
HOOKS, Bell. Ensinar a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.
MUNANGA, Kabengele. Prefácio. In: Descolonização do conhecimento no contexto afro-brasileiro. Bahia, Ed. UFRB, 2017.
QUIJANO, Anibal. Colonialidad y modernidad-racionalidad. In: BONILLO, H. (Org.). Los conquistados. Bogotá: Tercer Mundo Ediciones; FLACSO, 1992.
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.
SANTIAGO, Ana Rita. Intelectuais negras: entre a invisibilidade e a resistência. In: Descolonização do conhecimento no contexto afro-brasileiro. Bahia: Ed. UFRB, 2017.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: por uma nova cultura política. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2010.
SOUZA, Grace Kelly Silva Sobral. Mulheres negras e relações de gênero: narrativas de construção da identidade de mulheres negras participantes do Bloco Afro Akomabu do Centro de Cultura Negra do Maranhão. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas da Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2017. Disponível em: http://tedebc.ufma.br:8080/jspui/browse?type=author&value=Souza%2C+Grace+Kelly+Silva+Sobral. Acesso em 24 abril 2021.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Betânia de Assis Reis Matta, Rita de Cássia Fraga Machado
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.