The black intellectuality and scientific production: a decolonial view

Authors

  • Betânia de Assis Reis Matta Universidade Estadual do Amazonas
  • Rita de Cássia Fraga Machado Universidade Estadual do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1517-0128.v39i2p33-44

Keywords:

Gender, Decolonial thinking, Education, Feminism

Abstract

This paper discusses the female role in the scientific knowledge production, in a decolonial perspective. It has as guideline the libertarian education, reflecting on contemporary social discourses, based on a colonialist thought model. For the colonialist thinking, the gender issue is still very relevant. This theme importance is justified by the need to understand the aspects from the colonizing mentality, which silenced, censored and depreciated the women knowledge production throughout human history. For this reason, democratic spaces for debate must be created so that groups that have not been seen by this patriarchal, sexist and unequal society can be heard and welcomed. For this research, the bibliographic research methodology was used, having as analysis scientific corpus papers and academic books. The researched materials refer to decolonial studies and the Black Feminism Movement legacy.

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Author Biographies

  • Betânia de Assis Reis Matta, Universidade Estadual do Amazonas

    Graduada em Serviço Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Especialista em criança e adolescente em situação de risco social (UNIFRA -RS) e Gestão Pública (UEA -AM). Mestra em Ciências Humanas pelo Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas (PPGICH).

  • Rita de Cássia Fraga Machado, Universidade Estadual do Amazonas

    Vice Coordenadora do PPG em Educação da Universidade Estadual do Amazonas –CEST/UEA. É membro da Rede Brasileira de Mulheres Filósofas, da UNESCO -Rede de Mulheres Filósofas da América Latina e do GT -Filosofia e Gênero da ANPOF (2021-2023). Pós-doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Bolsista PNPD/CAPES. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

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Published

2021-12-21

How to Cite

The black intellectuality and scientific production: a decolonial view. (2021). Cadernos De Ética E Filosofia Política, 39(2), 33-44. https://doi.org/10.11606/issn.1517-0128.v39i2p33-44