A lição sobre a noção de propriedade privada no Emílio

Authors

  • Maria de Fátima Simões Francisco Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação.

Keywords:

teaching, morality, property, self-love, natural piety

Abstract

The fragment mentioned above focuses on the Emile's first moral lesson and on how he is taught the notion of private property. The analysis of the content of the lesson reveals that, with regard to property, Rousseau will propose a critical teaching, rather than an ideological one. On the other hand, the analysis of its form will make explicit some of the most important pedagogical principles for the philosopher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maria de Fátima Simões Francisco, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação.

    Professora da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.

References

ARENDT, H. "Crise na Educação". In: Entre o Passado e o Futuro. São Paulo, Perspectiva, 1972.

CLAPARÈDE, E. "J.-J. Rousseau e a Concepção Funcional da Infância." In: A Educação Funcional. São Paulo, Cia. Editora Nacional, 1958.

FORTES, L.R.S. "Dos Jogos de Teatro no Pensamento Pedagógico e Político de Rousseau." In: revista Discurso, n° 10, 1979.

FRANCISCO, M.F.S. "Autoridade e Contrato Pedagógico em Roussseau." In: Aquino, J.G.(org.), Autoridade e Autonomia, SP: Summus, 1999, p. 101-114.

ROUSSEAU, J.-J. Emílio ou Da Educação. Tradução de Sérgio Milliet. São Paulo, Difel, 1968.

ROUSSEAU, J.-J. Emile ou de 1'éducation. Paris, Garnier Flammarion, 1966.

ROUSSEAU, J.-J. Discurso sobre a Origem e os Fundamentos da Desigualdade entre os Homens, in: Rousseau, "Coleção Os Pen¬sadores". São Paulo, Abril, 1973.

VARGAS, Y. Introduction à /'Emile de Rousseau. Paris: PUF, 1995.

Published

2022-06-23

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Francisco, M. de F. S. (2022). A lição sobre a noção de propriedade privada no Emílio. Cadernos De Ética E Filosofia Política, 1(03), 73-89. https://revistas.usp.br/cefp/article/view/199267