A lição sobre a noção de propriedade privada no Emílio
Keywords:
teaching, morality, property, self-love, natural pietyAbstract
The fragment mentioned above focuses on the Emile's first moral lesson and on how he is taught the notion of private property. The analysis of the content of the lesson reveals that, with regard to property, Rousseau will propose a critical teaching, rather than an ideological one. On the other hand, the analysis of its form will make explicit some of the most important pedagogical principles for the philosopher.
Downloads
References
ARENDT, H. "Crise na Educação". In: Entre o Passado e o Futuro. São Paulo, Perspectiva, 1972.
CLAPARÈDE, E. "J.-J. Rousseau e a Concepção Funcional da Infância." In: A Educação Funcional. São Paulo, Cia. Editora Nacional, 1958.
FORTES, L.R.S. "Dos Jogos de Teatro no Pensamento Pedagógico e Político de Rousseau." In: revista Discurso, n° 10, 1979.
FRANCISCO, M.F.S. "Autoridade e Contrato Pedagógico em Roussseau." In: Aquino, J.G.(org.), Autoridade e Autonomia, SP: Summus, 1999, p. 101-114.
ROUSSEAU, J.-J. Emílio ou Da Educação. Tradução de Sérgio Milliet. São Paulo, Difel, 1968.
ROUSSEAU, J.-J. Emile ou de 1'éducation. Paris, Garnier Flammarion, 1966.
ROUSSEAU, J.-J. Discurso sobre a Origem e os Fundamentos da Desigualdade entre os Homens, in: Rousseau, "Coleção Os Pen¬sadores". São Paulo, Abril, 1973.
VARGAS, Y. Introduction à /'Emile de Rousseau. Paris: PUF, 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.