A phenomenological description of the affectionate house in the domain of memory.

Authors

  • Luciano Fiscina

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v32i1p185-195

Keywords:

Affective-home, Phenomenology, Social psychology, Memory art, Autobiographical time

Abstract

We present a phenomenological essay on the affective-home seeking to describe it within the scope of autobiographical experiences that confer elevated ways of comprehension of life in the poetic domain of image, remembrance and language. We seek to represent a current tradition of phenomenology whose convergence reflects hermeneutics in which the regions of belonging and rooting participate on certain fundamental ontology of the temporality of human existence. It seems to us to be a subject the within reach of a social psychology that seeks in the examination of microhistory the poetic structure of memory that unveils the feeling of inhabiting. We are looking for that original autobiographical time of Being in which we find our relationships of belonging.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luciano Fiscina

    Psicólogo graduado pela Universidade Mackenzie, com mestrado em História da Ciência pela PUC-SP e doutorado em Psicologia Social pelo IP-USP, em ambos os casos com bolsas da CAPES. Tem realizado pesquisas na interface entre Epistemologia e História da Psicologia. Atualmente faz estudos sobre a Fenomenologia em diálogo com a hermenêutica-existencial, literatura, Psicologia Social e Psicologia da Arte na compreensão e descrição das abordagens estéticas da percepção e da memória.

References

BACHELARD, Gaston. O direito de sonhar. São Paulo: Bertrand Brasil, 1994.

BACHELARD, Gaston. A poética do Espaço. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

BENJAMIN, Walter. Rua de mão única. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BERGSON, Henri. Memória e Vida. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BOSI, Ecléa. O tempo vivo da memória: ensaios de psicologia social. São Paulo: Ateliê, 2003. DILTHEY, Wilhelm. “Draft Critique of Historical Reason”. The formation of the historical world in the human sciences. Chicago: University of Chicago Press, 1978.

DUFRENNE, Mikel. Phénoménologie de l'expérience esthétique. Paris: Presses Universitaires de France, 1967.

HEIDEGGER, Martin. “A origem da obra de arte”. In: Caminhos de Floresta. Tradução Irene Borges Duartee Filipa Pedroso. Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1998.

HARTOG, François. “Régimes d ́historicité: Présentisme et expériences du temps”. Référence électronique. Paris, Editions du Seuil, 2003. Disponível em: https://journals.openedition.org/osp/752

HUTTON, Patrick.“The art of memory: from rhetoric to psychoanalysis”. In: Journal of History of ideas, Inc., 1987. Disponível em: http://marcuse.faculty.history.ucsb.edu/classes/201/articles/87HuttonArtMemoryReconceivedJnlHistIdeas.pdf

JAMES, William. Principles of psychology. Chicago: Encyclopedia Britannica, 1952.

MCGUIRE, J. E. “Newton on Place, Time and God: An Unpublished Source”. The British Journal for the History of Science, XI (38): 114-129, 1978.

PROUST, Marcel.“Tempo Recuperado”. Vol. 7. In: A busca do tempo perdido. Trad. Fernando Py. Nova Fronteira: Rio de Janeiro, 2016.

RICOUER, Paul. (2003). “Memória, História, Esquecimento”, 2003. Disponível em: https://www.uc.pt/fluc/uidief/textos_ricoeur/memoria_historia. Acesso em: 23 abr. 2021.

SILVA, Franklin Leopoldo e. “Bergson e Jankélévitch”. Estudos Avançados 10 (28): 333-345, 1996.

YATES, Frances. The Art of Memory. Vintage Digital, 2011.

Published

2021-08-07

How to Cite

Fiscina, L. (2021). A phenomenological description of the affectionate house in the domain of memory. Cadernos CERU, 32(1), 185-195. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v32i1p185-195