The school and the establishment of the hierarchy in the Japanese society
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v31i2p125-136Keywords:
Japanese society, School, Social hierarchy, Militarism, RoutinizationAbstract
The social hierarchy is an important component for understanding Japanese society. The present paper intends to discuss the hierarchy in Japanese society through the analysis of the school, as one of the main institutions of socialization. For that, in the first moment, the historical method will be used in the reconstitution of the institutional trajectory of schools in Japan, highlighting the institutionalization factors of the hierarchy, and lastly, it will focus on the structure and operation of the contemporary school, in the light of the concept of routine.
Downloads
References
BOBBIO, Norberto; MATTEUCCI, Nicola. Dicionário de Política. 4ª. ed. Brasília, DF: Ed. Universidade de Brasília, 1992.
BOURDIEU, Pierre. A Distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: EDUSP; Porto
Alegre, RS: Zouk, 2008.
DURKHEIM, Émile. As regras do método sociológico. 2a. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
GIDDENS, Anthony. A constituição da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1989 [1984].
GOFFMAN, Erving. A representação do Eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1975.
HIROOKA, Yoshiyuki. Kyôiku no Seido to Rekishi (O Sistema Educacional e História). Quioto:
Mineruva Shobo, 2007.
HOSHIBA, Tatsuo. “Nihon Bunkaron” wo Koete (Avançando além das Teorias da Cultura
Japonesa). Tóquio: Kadensha, 2019.
IWAI, H.; KONDO, H. Gendai Kyôiku Shakaigaku (Sociologia da Educação Contemporânea).
Tóquio: Yuhikaku, 2010.
JOHNSON, Allan G. Dicionário de Sociologia: guia prático da linguagem sociológica.
Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.
KAWASE, Kazuma. Ashikagagakkô no Kenkyû (Estudo sobre a Escola Ashikaga). Tóquio:
Kodansha, 1974.
KIKUCHI, Wataru. Relações hierárquicas do Japão contemporâneo: um estudo da consciência
de hierarquia na sociedade japonesa. 2012. 221p. Tese (Doutorado em Ciência, Sociologia) –
Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo.
KOKUGAKUIN: site. Disponível em: <https://www.kokugakuin.ed.jp/admission/qa/>. Acesso em: 11 dez. 2020.
KUROKAWA, Masako. Gakkô ni okeru Taibatsu to Hô (O castigo físico na escola e a lei). In: SAKATA, Takashi. Gakkô to Hô (A Escola e a Lei). Tóquio: Hoso Daigaku Kyoiku Shinkokai, 2012. p. 107-118.
MOCHIZUKI, S.; HARIMOTO, H.; OKAMYO H. (Orgs.). Nihon no Kyôiku o Kangaeru –Genjô to Tembô (Reflexões sobre a Educação do Japão: realidade e perspectivas). Tóquio:
Gakubunsha, 2010.
MONKASHO, Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology-Japan: site.
Disponível em: <https://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/jinji/1411820_00001.htm>. Acesso
em: 12 dez. 2020.
NAKAMURA, Toshio. Kurabu wo Toinaosu (Rediscutindo o “Clube”). In: NAKANISHI, T.;
MORI, T. Nakamura Toshio Chosakushû Dai4kan Bukatsu-Kuraburon (Coleção Obras de
Nakamura Toshio Vol.4: discussão sobre a atividade de departamentos e “clubes”). Tóquio:
Sobunkikaku, 2009.
NAKANE, Chie. Tateshakaino Ningenkankei (As Relações Pessoais na Sociedade Vertical).
Tóquio: Kôdansha, 1967.
NAKANE, Chie. Tateshakaito Gendai Nihon (A Sociedade Vertical e o Japão Atual). Tóquio: Kôdansha, 2019.
NARUSAWA, Akira. Gendai Nihon no Shakai Chitsujo –rekishiteki kigen o motomete
(A Ordem Social do Japão Contemporâneo: na busca das origens históricas). Tóquio: Iwanami Shoten, 2011.
NIHONSHI KOJITEN HENSHU IINKAI (org.). Yamakawa Nihonshi Shôjiten (Pequeno
Dicionário Yamakawa de História do Japão). Tóquio: Yamakawa Shuppansha, 2016.
OGI, Naoki. Ai no Muchi toiu Sakkaku. Taibatsu wa eskarêto shi, kosodate no chikara o
ushinawaseru (A Ilusão do “chicote do amor”: o castigo físico recrudesce e elimina a
capacidade de criar os filhos). In: Nihon no Ronten 2007 – The Issues for Japan 2007, p.616-619. Tóquio: Bungei Shunju, 2006. REKISHI KYOIKUSHA KYOGIKAI (Org.). Nihon Shakai no Rekishi Jô Genshi Kodai - Kinsei (História da Sociedade Japonesa, vol. 1: Pré-história, Antiguidade a Pré-moderna). Tóquio: Otsuki Shoten, 2012.
SATO, M. et alii. Shôsetsu Nihonshi Kenkyû (Estudo detalhado da História do Japão). Tóquio:
Yamakawa, 2008.
TAKAGI, Shingen. Kûkai-Shôgai to sono Shûhen(Kûkai: trajetória de vida e afins). Tóquio:
Yoshikawa Kobunkan, 2009.
TOTSUKA, Hiroshi. Taibatsu ga Kodomo o Yomigaeraseru –seizensetsu ni motozuku waga
yotto sukûru no tokuiku (O castigo físico ressuscita a criança: a educação da nossa escola de
iatismo que se baseia no princípio da bondade dos humanos). In: Nihon no Ronten 2007 –The
Issues for Japan 2007,p.616-619. Tóquio: Bungei Shunju, 2006.
TSUCHIYA, Motonori. Gendaikyôikuseidoron (Teoria do Sistema Educacional Contemporâneo). Quioto: Minerva Shobo, 2011.
UZAWA, Hirofumi. Nihon no Kyôiku wo Kangaeru (Refletindo sobre a Educação do Japão).
Tóquio: Iwanami Shoten, 1998. WHANG, Soon Hee. Dôsôkai no Shakaigaku – Gakkôteki Shintai Bunka, Shinrai, Nettowâku (A Sociologia dos Encontros de Formados: a cultura corporal, confiança e rede das escolas). Quioto: Sekai Shisosha, 2007.
WOLFEREN, K. van. The Enigma of Japanese Power. Vol. 2. Tóquio: Hayakawa, 1990.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Wataru Kikuchi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.