Adult education as socialization: Hannah Arendt versus Paulo Freire
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v25i1p121-136Keywords:
Adult education, dialogic education, Paulo Freire, Hannah ArendtAbstract
This paper analyzes data under diametrically opposed theoretical frameworks. Encouraged by the sudden and recent popularity of Hannah Arendt, we decided to submit the data of a already presented dissertation to a "new" reference, extracted from Arendt's famous text on the education crisis in the United States in the 1950. Data had been interpreted in the light of Paulo Freire's epistemology. In further analyzes, from Arendt, our interpretations gained even more strength. However, in the final comparison between the two thinkers stand out irreconcilable differences: For Arendt, it is impossible to educate adults and the world of education should be detached from the world of politics, since the responsibility of the educator is based on tradition and authority while for Freire is indeed possible to educate adults and the responsibility of the educator - as in Sartre - leads to freedom. Our conclusion is to be possible the social education of adults if we educate ourselves with them in a dialogic relationship
Downloads
References
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2013. 7ed.
BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. São Paulo: Edições Loyola. 2011
BAUMAN, Zygmunt. Amor Líquido: sobre a fragilidade dos laços humanos. Rio de Janeiro: Zahar, 2006
BRASIL, POLÍTICA NACIONAL DE ASSISTÊNCIA SOCIAL (PNAS), aprovada pelo Conselho Nacional de Assistência Social por intermédio da Resolução nº 145, de 15 de outubro de 2004, e publicada no Diário Oficial da União – DOU do dia 28 de outubro de 2004.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. São Paulo: Graal, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
HAAG, Carlos. A paixão pela liberdade. [setembro, 2013]. Pesquisa FAPESP, São Paulo, N. 211,setembro/2013, p.86.
MACIEL, Carlos Alberto Batista. Benefício de prestação continuada: as armadilhas. PresidenteVenceslau: Letras à Margem, 2008.
MEMMI, Albert. Retrato do colonizado precedido pelo retrato do colonizador. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
SARTRE, Jean Paul. O ser e o nada.Ensaio de ontologia fenomenológica. Petrópolis: Vozes,2013.
SOUZA, Marinaldo Fernando de. Das formas instituídas às contradições reveladas:análise dapráxis educacional das políticas públicas de assistência social. Dissertação (Mestrado em EducaçãoEscolar) Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Universidade Estadual Paulista, 2010.
WHITAKER, Dulce C. Andreatta. Sociologia Rural:questões metodológicas emergentes.Presidente Venceslau: Letras à Margem/CNPq, 2002.
WHITAKER, Dulce C. Andreatta; WHITAKER, Valéria; SOUZA, Marinaldo Fernando. Propostametodológica para pesquisa de campo em assentamentos de reforma agrária. Retratos de Assentamentos. Araraquara: Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional e MeioAmbiente/NUPEDOR/CNPq. V.14 N.1, 2011a. p. 17-31.
WHITAKER, Valéria; WHITAKER, Dulce C. Andreatta; SOUZA, Marinaldo Fernando.Subjetividade, Ciência e Natureza. In: FERRANTE, Vera Lúcia Botta Ferrante. et al. Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente: os desafios da interdisciplinaridade. Rio de Janeiro:Publit, 2011b.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Cadernos CERU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.