Representação visual e cognição
Visual representation and cognition: a study using Science and Mathematics textbooks for Elementary Schools
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v23i2p65-83Keywords:
communication, education, visual representation, cognition, textbookAbstract
To investigate the extent to which visual representations contribute to triggering cognitive processes, we have selected for this article visual representations from Science and Mathematics textbooks that compose the stratified sample of books reviewed in the 2011 Textbooks Guide of the Brazilian Program for Textbooks (Programa Nacional do Livro Didático – PNLD), for final grades of Elementary School in Science, Mathematics, History, Geography, Portuguese Language and Foreign Language in the developed research corpus. After the initial systematization, the different modalities of visual representation were classified and analyzed considering Peirce’s semiotics theory. These discussions are relevant to the communication/education interface since they present the possibility that the involved school disciplines being considered as languages that, when incorporating signs other than verbal, imply new knowledge about such types of representations.
Downloads
References
COLLE, Raymond. Infografía: tipologias. Revista Latina de Comunicación Social, La Laguna, n. 58, 2004. Disponível em: <http://www.ull.es/publicaciones/latina/latina_art660.pdf>. Acesso em: 28 jun. 2014.
DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
DRIGO, Maria Ogécia; SOUZA, Luciana C. P. Aulas de semiótica peirceana. São Paulo: Annablume, 2013.
DURAND, Gilbert. O imaginário: ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. Rio de Janeiro: Difel, 2004.
GIOVANNI, José Ruy; GIOVANNI JUNIOR, José Ruy; CASTRUCCI, Benedicto. A conquista da matemática: 6º ano. São Paulo: FTD, 2012a.
______. A conquista da matemática: 9º ano. São Paulo: FTD, 2012b.
PEIRCE, Charles Sanders. Collected papers. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1931. v. 2.
______. Collected papers. Cambridge: Harvard University Press, 1958. v. 8.
MAFFESOLI, Michel. No fundo das aparências. Petrópolis: Vozes, 2005.
PELTZER, Gonzalo. Jornalismo iconográfico. Lisboa: Planeta, 1991.
RIBAS, Beatriz. Infografia multimídia: um modelo narrativo para o webjornalismo. Grupo JOL, Salvador, 2004. Disponível em: <http://www.facom.ufba.br/jol/pdf/2004_ribas_infografia_multimidia.pdf>. Acesso em: 2 jul. 2014.
SANTAELLA, Lucia. Semiótica aplicada. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.
SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 2001.
SANTANA, Olga. Ciências naturais: 6º ano. São Paulo: Saraiva, 2012a.
______. Ciências naturais: 7º ano. São Paulo: Saraiva, 2012b.
______. Ciências naturais: 8º ano. São Paulo: Saraiva, 2012c.
SOUZA, Joamir Roberto; PATARO, Patrícia Rosana M. Vontade de saber matemática: 8º ano. São Paulo: FTD, 2012a.
______. Vontade de saber matemática: 9º ano. São Paulo: FTD, 2012b.
TRIVELLATO, José et al. Ciências, natureza & cotidiano: criatividade, pesquisa e conhecimento – 7º ano. São Paulo: FTD, 2008a.
______. Ciências, natureza & cotidiano: criatividade, pesquisa e conhecimento – 8º ano. São Paulo: FTD, 2008b.
______. Ciências, natureza & cotidiano: criatividade, pesquisa e conhecimento – 9º ano. São Paulo: FTD, 2008c.
VALERO SANCHO, José L. La infografia: técnicas, análisis y usos periodísticos. Barcelona: Belaterra, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.