Upper secondary education reform

communication deficit and political intercurrences

Authors

  • Adilson Odair Citelli Universidade de São Paulo - USP

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v23i2p7-19

Keywords:

upper secondary education, reform, communication, education, public policy

Abstract

The recent approval of the new Law that will govern the Brazilian Upper Secondary Education entailed a series of questions about its procedural strategy and about the very feasibility of its implementation. Issued as a Provisional Executive Order, it was quickly assessed and approved by the Chamber of Deputies and the Senate, excluding from the discussion the social sectors focused on education. The necessary communication processes, understood as dialogical processes – crucial to discussing a matter possibly affecting the practices of the whole level of basic education – were not pursued, resulting in a Law debated solely in ministerial offices and in the National Congress offices of government leaders.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Adilson Odair Citelli, Universidade de São Paulo - USP

    Professor at the Communications and Arts Department of ECA-USP. He teaches undergraduate
    and postgraduate courses (PPGCOM-USP). Researcher 1B of CNPq. Head of the
    Educommunication Mediation Research Group (MECOM).. He is the author of numerous
    articles and books focused on the areas of communication, education, educommunication.

References

BRASIL. Câmara dos Deputados. PL 6840/2013. Disponível em: <http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=602570>. Acesso em: 14 dez. 2018.

______. MEC/INEP. Censo escolar 2015. Disponível em: <http://inep.gov.br/resultados-e-resumos>. Acesso em: 14 dez. 2018.

______. Câmara dos Deputados. PLV nº 34. Projeto de Lei de Conversão. Disponível em: <http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2119066&ord=0>. Acesso em: 14 dez. 2018.

______. Congresso Nacional. Medida Provisória (MP) n° 746. Disponível em: <https://www.congressonacional.leg.br/materias/medidas-provisorias/-/mpv/126992>. Acesso em: 14 dez. 2018.

______. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/BNCC_EnsinoMedio>. Acesso em: jun. 2018.

CALLEGARI, César. Revogar a lei do ensino médio. Norma pode agravar desigualdades educacionais. Folha de S. Paulo, 03 jul. 2018. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/opiniao/2018/07/cesar-callegari-revogar-a-lei-do-ensino-medio.shtml>. Acesso em: 14 dez. 2018.

COMUNICAÇÃO & EDUCAÇÃO. São Paulo: USP-ECA-CCA-SIBI, 1994- . Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/comueduc/>.

DOUMET, Marie-Helene. What’s new? Education Indicators in Focus, n. 63. Disponível em: <http://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/educationindicatorsinfocus.htm>. Acesso em: 14 dez. 2018.

IMPEACHMENT foi ‘tropeço da democracia’, diz Lewandowski. Folha de S. Paulo. 29 set. 2016. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/poder/2016/09/1817948-impeachment-foi-tropeco-da-democracia-diz-lewandowski.shtml>. Acesso em: 14 dez. 2018.

IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua (Montly). 2017. Disponível em: <https://ww2.ibge.gov.br/home/estatistica/pesquisas/calendario.php#1>. Acesso em: 14 dez. 2018.

DIAGNÓSTICOS e propostas para a educação básica brasileira, Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo. 2018. Disponível em: <http://www.iea.usp.br/publicacoes/textos/diagnosticos-e-propostas-para-a-educacao-basica-brasileira>. Acesso em: 14 dez. 2018.

ROSSI, Marina. Reforma do Ensino Médio é aprovada no Senado. El País. 09 fev. 2017. Disponível em: <https://brasil.elpais.com/brasil/2016/12/14/politica/1481746019_681948.html>. Acesso em: 14 dez. 2018.

SOUSA, Josias. Para ministro, mudar ensino médio é tão importante quanto reformar a economia. Blog do Josias, 28 set. 2016. Disponível em: <http://josiasdesouza.blogosfera.uol.com.br/2016/09/28/para-ministro-mudar-ensino-medio-e-tao-importante-quanto-reformar-economia/>. Acesso em: 14 dez. 2018.

Published

2018-12-31

How to Cite

Citelli, A. O. (2018). Upper secondary education reform: communication deficit and political intercurrences. Comunicação & Educação, 23(2), 7-19. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v23i2p7-19