Democratization of the media and education

Authors

  • Maria Cristina Castilho Costa Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p54-64

Keywords:

Communication, Democracy, Freedom, Information

Abstract

This text approaches the obstacles that prevent the general public from differentiating messages and information from the reality. For such purpose, we work with two basic ideas: on the one hand, the advances of democracy in the Western world and, on the other hand, the development of the media and the establishment of media society. We present the conflict between republican political mechanisms and freedom of speech, and between market interests and information. By historically analyzing different stages of these conflicts, this article proposes, in a globalized society connected by network communication, the fight for the democratization of the media as a way to free the public from Plato’s Cave of the contemporary world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maria Cristina Castilho Costa, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

    Livre-Docente em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (USP). Professora Titular em Comunicação e Cultura da USP, Coordenadora do curso Censura e Liberdade de Expressão em Debate.

References

ADORNO, Theodor W. Capitalismo Tardio ou Sociedade Industrial. In: COHN, Gabriel. Sociologia: Theodor Adorno. São Paulo: Ática, 1986.

ABREU E LIMA, Fellipe de Andrade. Antropometria, individualismo e genialidade na tratadística do Renascimento Italiano. Revista Veredas, Caruaru, v. 2, n. 1-2, p. 1-22, 2009.

GREENBLATT, Stephen. A virada: o nascimento do mundo moderno. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

BURKE, Peter. Uma história social do conhecimento: de Gutenberg a Diderot. Rio de Janeiro: Zahar, 2003. 1 v.

CHAUNU, Pierre. A civilização da Europa clássica. Lisboa: Estampa, 1987. v. 1.

ELIAS, Norbert. Escritos & ensaios: Estado, processo, opinião pública. Organização de Federico Neiburg e Leopoldo Waizbort. Rio de Janeiro: Zahar, 2006. v. 1.

FRANÇA. Direitos do homem e do cidadão. 1789.

GINZBURG, Carlo. O queijo e os vermes. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

KOFLER, Leo. Contribución a la historia de la sociedad burguesa. Buenos Aires: Amorrortu, 1974.

MARX, Karl. Liberdade de imprensa. Porto Alegre: L&PM, 2007.

PLATÃO. A Alegoria da caverna: A Republica, 514a-517c. In: MARCONDES, Danilo. Textos básicos de Filosofia: dos Présocráticos a Wittgenstein. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000. p. 39-42.

SAUNDERS, Frances Stonor. Quem pagou a conta? A CIA na Guerra Fria da cultura. Rio de Janeiro: Record, 2008.

STAROBINSKI, Jean. 1798: os emblemas da razão. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

TOYNBEE, Arnold Joseph. A herança dos gregos. Rio de Janeiro: Zahar, 1984.

Published

2021-07-15

How to Cite

Costa, . M. C. C. (2021). Democratization of the media and education. Comunicação & Educação, 26(1), 54-64. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p54-64