Estratégias para experiências significativas no ensino de criação publicitária

Authors

  • Rudinei Kopp Universidade de Santa Cruz do Sul
  • Fábio Hansen Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i1p42-56

Keywords:

Advertising, Teaching, Creativity, Educational work, Advertising formation

Abstract

This paper is a fraction of a longitudinal study entitled Teaching Advertising Creation, which was carried out by the research group on Innovation in Advertising Teaching. The study approaches different forms of teaching by taking the classroom as the observation field. Therefore, the study presents an analysis of a significant experience observed along the course of Art Direction II in the University of Santa Cruz do Sul (Unisc): creation of packaging and promotional pieces for the Pedagogical Fair in the Agricultural Family School of Santa Cruz do Sul (Efasc). The material was produced and became available during the Organic Products Week of EFASC in 2016. The situation was monitored and it proved to be significant due to the creative action promoted by the professor, who carefully planned the activity and generated an appropriate challenging exercise for creative practice. Likewise, the reward mechanisms proposed have stimulated student insertion into social practices; enhancing experiences in other learning situations. Accordingly, the project-based teaching has benefited the integration between the class content and community issues, which brings meaning to the experience of learning creativity.

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Author Biographies

  • Rudinei Kopp, Universidade de Santa Cruz do Sul

    Professor no Departamento de Comunicação Social da Uuniversidade de Santa Cruz do Sul desde 1999. Doutor em Comunicação Social pela PUCRS. Autor dos livros “Design gráfico cambiante”; “Quando o futuro morreu”; “Rio dos dias”; “Oto e Isac” “Contraforte”.

  • Fábio Hansen, Universidade Federal do Paraná

    Publicitário, Doutor em Letras pela UFRGS. Professor no Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e Professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM UFPR) na linha de pesquisa Comunicação, Educação e Formações Socioculturais. Autor do livro (In)verdades sobre os profissionais de criação: poder, desejo, imaginação e autoria. Pesquisador nos Grupos de Pesquisa certificados no CNPq: Ensino Superior de Publicidade e Propaganda e Estudos sobre Comunicação, Consumo e Sociedade.

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Published

2020-12-28

How to Cite

Kopp, R., & Hansen, F. (2020). Estratégias para experiências significativas no ensino de criação publicitária. Comunicação & Educação, 25(1), 42-56. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i1p42-56