Today’s education towards tomorrow’s planetary education
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i2p78-87Keywords:
education, distance education, digital media, educator training, educommunicationAbstract
This article sets the beginning of a broad and open discussion about the issues affecting education today concerning the impacts of digital media in a context of permanent connection with the teaching-learning process. The basic premise is that the demands and challenges of Distance Education (DE) are, in principle, the same as those that affect education as a whole, both profoundly affected by the complexity paradigm of planetary dimension – illuminating concepts approached in Edgar Morin’s work. At the end of this series of reflections, we aim to highlight the need for an outlook that transcends purely technological and operational issues, while reaffirming the importance and pertinence of the educommunicative approach.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 27833, 23 dez. 1996. Available from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Access on: Dec. 30, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 4.059, de 10 de dezembro de 2004. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 34, 13 dez. 2004. Available from: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/nova/acs_portaria4059.pdf. Access on: Nov. 15, 2019.
BRUNNER, José Joaquim. Los valores se modernizam o permanecen inmutables? Revista Universum, Talca, n. 13, p. 21-32, 1998.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Zahar, 2009.
CASTELLS, Manuel. Ruptura: a crise da democracia liberal. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.
LITTO, Fredric Michael; FORMIGA, Manuel Marcos Maciel (org.). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessário a educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: Unesco, 2003.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2007.
MORIN, Edgar; CURANA, Emilio-Roger; MOTTA, Raúl Domingo. Educar na era planetária: o pensamento complexo como Método de aprendizagem no erro e na incerteza humana. São Paulo: Cortez, 2003.
NISKIER, Arnaldo. Os aspectos culturais e a EAD. In: LITTO, Fredric Michael; FORMIGA, Manuel Marcos Maciel (org.). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009. p. 28-33.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Alfabetização midiática e informacional: diretrizes para a formulação de políticas e estratégias: resumo sobre as políticas da AMI. Brasília, DF: Unesco, 2016.
PISANI, Francis; PIOTET, Dominique. Como a web transforma o mundo: a alquimia das multidões. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010.
SIRE, Antoine. Posfácio. In: PISANI, Francis; PIOTET, Dominique. Como a web transforma o mundo: a alquimia das multidões. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010. p. 301-304.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2011.
TORI, Romero. Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.