Folkers, Bards and Beards: memory, utopia and politics in braziliam medievalism
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p58-69Keywords:
Memory, Medievalism, Utopia, Politcs, YouthAbstract
Our article is part of an extensive research on the Brazilian medievalism practiced by young groups that meet face to face for combats, picnics, parties and fairs, whose inspiration is the medieval period. The objective of our study is to demonstrate how the memory produced in these groups shows utopian and political dimensions resulting from the urgencies of the present. The methodology is based on ethnographic research (flânerie), by field research, and bibliographical research, supported by studies of semiotics of culture and media, social theories and memory, and the study of theatricality.
Downloads
References
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
DIÉGUEZ, Ileana C. Um teatro sem teatro: a teatralidade como campo expandido. Sala Preta, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 125-129, 2014.
DIÉGUEZ, Ileana C. Escenarios y teatralidades liminales. Prácticas artísticas y socioestéticas. Inquietando, [S. l.], 2016. Disponível em: https://inquietando.wordpress.com/textos-2/escenarios-y-teatralidades-liminales-practicas-artisticas-y-socioesteticas/. Acesso em: 14 fev. 2019.
DUBY, Georges. A Europa na Idade Média. São Paulo: Editora Brasiliense, 1988.
ECO, Umberto. Viagem na irrealidade cotidiana. Rio de Janeiro: Nova Fronteira,1984.
ELIADE, Mircea. O sagrado e o profano. Lisboa: Edições Livros do Brasil, [19--].
FRANCO JUNIOR, Hilário. A Idade Média, o nascimento do Ocidente. São Paulo: Editora Brasiliense, 1986.
GAGO, Verónica. A razão neoliberal: economias barrocas e pragmática popular. São Paulo: Editora Elefante, 2018.
HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela memória. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.
HUYSSEN, Andreas. Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas da memória. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.
JACOBY, Russel. Imagem imperfeita: pensamento utópico para uma época antiutópica. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
LOTMAN, Iuri. La semiosfera. Catedra: Madrid, 1996. v. 1.
MACLAREN, Peter. Multiculturalismo revolucionário. Porto Alegre: Artmed, 2000.
MONTEIRO, Gabriela. A cena expandida: alguns pressupostos para o teatro do século XXI. Art Research Journal, Natal, v. 3, n. 1, p. 37-49, 2016.
MORUS, Thomas. A utopia. São Paulo: Abril Cultural, 1978. (Coleção Os Pensadores).
NAPPO, Sami. De tabardo e espada em punho: consumo, memória e medievalismo em um grupo juvenil praticante de boffering. 2017. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) – Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2017.
NUNES, Mônica Rebecca Ferrari. (org.). Cosplay, steampunk e medievalismo: memória e consumo nas teatralidades juvenis. Porto Alegre: Sulina, 2017.
NUNES, Mônica Rebecca Ferrari; BIN, Marco Antonio. Espartilhos e espadas: vitorianos e medievalistas em práticas juvenis. Revista Líbero, São Paulo, v. 19, n. 38, p. 69-80, 2016.
PASSERINI, Luisa. Memoria y utopia: la primacia de la intersubjetividade. Valencia: Publicacions de la Universitat de Valencia, 2006.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Marco Antonio Bin, Mônica Rebecca Ferrari Nunes
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.