Educomunicação nos movimentos artísticos urbanos venezuelanos: Muraleja, Urbano Aborigen e Ksa La Tribu
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p94-106Keywords:
Urban artistic movements, Territorialities, Educommunication, Art circuit, VenezuelaAbstract
This investigation aimed to understand how Venezuelan urban artistic movements communicate their propositions. For such purpose, research was conducted on social networks and analysis of the written and visual narratives of the Venezuelan collectives: MURALeja, Urbano Aborigen and Ksa La Tribu. Based on the narrative analysis, we organized four categories: Approach and conceptualization of Urban Art; Urban Art Collectives; Art Circuit: Production, Reception, Living Culture and Financing; Artistic productions. In the analysis, the need to understand the concepts of Territorialities, Educommunication and Circuit of Art became evident to show the relations of resistance and power based on urban artistic movements.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 1986.
BAPTAGLIN, Leila Adriana; CHIERENTIN SANTI, Vilso Junior. As intervenções artísticas urbanas no Circuito da Arte em Roraima eu o potencial comunicativo dos saberes artísticos amazônicos. Revista Observatório, Palmas, v. 4, n. 4, p. 615-637, 2018.
CONNELLY, F. Michael; CLANDININ, D. Jean. Relatos de experiências e investigación narrativa. In: LARROSSA, Jorge et al. Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativas y educación. Barcelona: Laertes, 1995. p. 11-59.
DEWEY, John. Arte como experiência. Tradução de Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010. (Coleção Todas as Artes).
ECL – EJÉRCITO COMUNICACIONAL DE LIBERÁCION. Mural e luces. Caracas: ECL, 2011. Disponível em: https://issuu.com/ejercito.comunicacional/docs/mylfinalwev. Acesso em: 10 out. 2018.
ESCOSTEGUY, Ana Carolina. Circuito da cultura/circuito de comunicação: um protocolo analítico de integração da produção e recepção. Revista Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 4, n. 11, p. 115-135, 2007.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Cortez, 1989.
GANZ, Nicholas. O mundo do grafite: arte urbana dos cinco continentes. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
JOHNSON, Richard. O que é, afinal, estudos culturais? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). O que é, afinal, estudos culturais? 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 38 -80.
KAPLÚN, Mário. Processos educativos e canais de comunicação. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 14, p. 69-75, 1999.
MANCILLA, Alfredo Serrano. El chavismo en Venezuela: orígenes, logros, retos y perspectivas. In: SANDER, Emir (coord.). Las vías abiertas de América Latina: siete ensayos em busca de una respuesta: ¿fin de ciclo o repliegue temporal? Caracas: Celag: Bandes, 2017.
MEIRA, Marly. Filosofia da criação: reflexões sobre o sentido do sensível. Porto Alegre: Mediação, 2003.
NUSSBAUMER, Gisele Marchiori. O mercado da cultura em tempos (pós) modernos. Santa Maria: Editora UFSM, 2000.
PALLAMIN, Vera Maria. Arte urbana. São Paulo: Annablume: Fapesp, 2000.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Trilce, 2010.
SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologia do Sul. 2. ed. Coimbra: C.G. Gráfica de Coimbra LDA, 2010.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: um campo de mediações. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 19, p. 12-24, 2000. Disponível em: http://www.journals.usp.br/comueduc/article/view/36934/39656. Acesso em: 3 fev. 2019.
TORROW, Sidney. El poder en movimiento: los movimientos sociales, las accíon colectiva y política. Madrid: Alianza, 1997.
VYGOTSKY, Lev. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Leila Baptaglin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.