A descentralização pedagógica em uma ação educomunicativa guiada pela sequência Fedathi
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p81-93Keywords:
Educommunication, Pedagogical decentralization, Teachers, Fedathi sequenceAbstract
This article analyzes what teachers from a school of the public network of Fortaleza, state of Ceará, think about “pedagogical decentralization”, based on their own professional routines. The essay is the result of an extension activity conducted from August 2019 to October 2019 that offered a pedagogic educative communication training, using the Fedathi Sequence as methodological support (a teaching methodology that seeks to stimulate scientific reasoning in pedagogical practices by improving teaching action). It could be seen that educators interpreted the idea of democratizing teaching practice as something almost inapplicable, and that the concept of “pedagogical decentralization” was almost always linked to the loss of authority in the classroom.
Downloads
References
BORGES NETO, Hermínio (org). Sequência Fedathi: fundamentos. Curitiba: CRV, 2018.
BORGES NETO, Hermínio et al. (org.). Sequência Fedathi: uma proposta pedagógica para o ensino de ciências e matemática. Fortaleza: Edições UFC, 2013.
DESCENTRALIZAÇÃO. In: DICIO Dicionário Online de Português. Matosinhos: 7 Graus, [2020?]. Disponível em: https://www.dicio.com.br/descentralização/. Acesso em: 1 jul. 2020.
FERREIRA, Flávia de Carvalho. Contraexemplo. In: BORGES NETO, Hermínio (org). Sequência Fedathi: fundamentos. Curitiba: CRV, 2018. p. 49-54.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
KAPLÚN, Mario. Uma pedagogia da comunicação. In: APARICI, Roberto (org.). Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas, 2014. p. 59-80.
LAGO, Cláudia; MARTINS, Ferdinando; NONATO, Cláudia. A alteridade na Educomunicação. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 54-65, 2019.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2a. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
LUCKESI, Cipriano. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22a. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MENEZES, Daniel Brandão. Prova. In: BORGES NETO, Hermínio (org). Sequência Fedathi: fundamentos. Curitiba: CRV, 2018. p. 99-106.
SANTANA, Ana Carmen de Souza. Mão no bolso: postura, metodologia ou pedagogia? In: BORGES NETO, Hermínio (org). Sequência Fedathi: fundamentos. Curitiba: CRV, 2018. p. 15-22.
SAVIANI, Dermeval. Educação em diálogo. Campinas: Autores Associados, 2011.
SOARES, Ismar de Oliveira Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação. São Paulo: Paulinas, 2011.
SOARES, Ismar de Oliveira. A educomunicação possível: uma análise da proposta curricular do MEC para o Ensino Básico. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 21, n. 1, p. 13-25, 2016.
SOUZA, Maria José Araújo. Sequência Fedathi: apresentação e caracterização. In: BORGES NETO, Hermínio et al. (org.). Sequência Fedathi: uma proposta pedagógica para o ensino de ciências e matemática. Fortaleza: Edições UFC, 2013. p. 15-48.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Marcus Henrique Linhares Ponte Filho, Hermínio Borges Neto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.