When Felipe Neto helped me to teach: report of the experience a journalism lecturer confronting hyper transversality in pandemic times

Authors

  • Carolina Falcão Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p144-155

Keywords:

Emergency remote education, Covid-19, Journalism teaching, Hypertransversality, Cyberculture

Abstract

In this report, I share my teaching experience with the course Theories of Journalism during the semester of 2020.1, when remote education was compulsorily adopted due to the Covid-19 pandemic. Working on this course, which is part of the mandatory journalism training curriculum, showed me how Covid-19 became a hypertransversal topic throughout the semester, that embraced not only bureaucratic (formulations on the didactic contract) aspects, but also pedagogical questions. The report also shows that the coronavirus agenda was challenged when the students brought to debate an interview given by the Brazilian YouTuber Felipe Neto to the “Roda Viva” TV Show. This interview helped to redefine a strategy to work on topics such as Fake News, misinformation, and current business models in journalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Carolina Falcão, Universidade Federal de Pernambuco

    Pesquisadora de Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Direitos Humanos (PPGDH) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Doutora em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da mesma instituição.

References

ALFANO, Bruno. “Há uma crise de atenção”. O Globo, 12 set. 2015. Disponível em: https://oglobo.globo.com/sociedade/educacao/ha-uma-crise-de-atencao-17476629. Acesso em: 14 jan. 2021.

BARROS E SILVA, Fernando de. O jornalismo como crise permanente. Folha de S.Paulo, São Paulo, 1 fev. 2002. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/folha/80anos/futuro.shtml Acesso em: 14 jan. 2020.

BRASIL, Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Diretoria de Avaliação da Educação Superior. Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior. Instrumento de avaliação de cursos de graduação: presencial e a distância. Brasília, 20 mar. 2015. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_cursos_graduacao/instrumentos/2015/instrumento_cursos_graduacao_publicacao_agosto_2015.pdf. Acesso em: 14 jan. 2021.

BRASIL TERÁ maioria de alunos em EAD até 2022, indica estudo. GaúchaZH, Porto Alegre,10 jun. 2020. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/educacao-e-emprego/amp/2020/06/brasil-tera-maioria-de-alunos-em-modalidade-ead-em-2022-ckb9g9b840074015n6ap9avya.html. Acesso em: 14 jan. 2021.

BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: FERREIRA, M. M.; AMADO, Janaína. Usos e abusos de história oral. Rio de Janeiro: Editora FGV, 1996. p. 183-191.

CANZIAN, Fernando. A revolta da classe média. Folha de S.Paulo, São Paulo, 22 jul. 2020. Disponível em: https://temas.folha.uol.com.br/desigualdade-global/europa/a-revolta-da-classe-media.shtml. Acesso em: Acesso em: 14 jan. 2021.

FELIPE Neto comenta estratégias de comunicação dos veículos jornalísticos. [S. l.: s. n.], 2020. 1 vídeo (2 min.). Publicado pelo canal Roda Viva. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=1fGb79bToms. Acesso em: 14 jan. 2021.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três textos que se completam. 3. ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1986.

FREIRE, Paulo. Carta de Paulo Freire aos professores. Estudos Avançados, São Paulo, v. 15, n. 42, p. 259-268, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142001000200013&lng=en&nrm=iso. Acesso em 14 jan. 2021.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 14. ed. São Paulo: Olho d’Água, 2003.

GOING online without any proper help. Canadian Association of University Teachers, Ottawa, 1 maio 2020. Disponível em: https://www.caut.ca/bulletin/2020/05/news-going-online-without-any-proper-help. Acesso em: 14 jan. 2021.

IRETON, Cherilyn; POSETTI, Julie (org.). Jornalismo, fake news e desinformação: manual para educação e treinamento em jornalismo. Paris: Unesco, 2019.

LI, Charlene; BERNOFF, Josh. Groundswell. Boston: Harvard Business Press, 2008.

MENEZES, Anna Paula de Avelar Brito. Contrato didático e transposição didática: inter-relações entre fenômenos didáticos na iniciação à álgebra na 6a série do ensino fundamental. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2006.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. Lisboa: Instituto Piaget, 2008.

NETO, Felipe. Trump isn’t the worst pandemic president. The New York Times, New York, 15 jul. 2020. Disponível em: https://www.nytimes.com/2020/07/15/opinion/coronavirus-covid-brazil-bolsonaro.html. Acesso em: 14 jan. 2021.

OMS DECRETA pandemia mundial por novo coronavírus. O Globo, São Paulo, 11 mar. 2020. Disponível em: https://oglobo.globo.com/sociedade/coronavirus/oms-decreta-pandemia-mundial-por-novo-coronavirus-24298652. Acesso em: 14 jan. 2021.

PIRES, Breiller. Movimento expõe empresas do Brasil que financiam, via anúncios, sites de extrema direita e notícias falsas. El País, São Paulo, 20 maio 2020. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2020-05-20/movimento-expoe-empresas-do-brasil-que-financiam-via-publicidade-sites-de-extrema-direita-e-que-propagam-noticias-falsas.html. Acesos em: 14 jan; 2021.

WINQUES, Kérley. “Tem que ler até o fim?”: consumo da grande reportagem multimídia pelas gerações X, Y e Z nas multitelas. 2016. Dissertação (Mestrado em Jornalismo) – Departamento de Jornalismo, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.

Published

2020-12-04

How to Cite

Falcão, C. (2020). When Felipe Neto helped me to teach: report of the experience a journalism lecturer confronting hyper transversality in pandemic times. Comunicação & Educação, 25(2), 144-155. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p144-155