Cultura digital e aprendizagem colaborativa:

estratégias virtuais pós-Covid 19

Authors

  • Ana Lucia de Souza Lopes Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Marili Moreira da Silva Vieira Universidade Presbiteriana Mackenzie

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i1p200-214

Keywords:

Digital culture, Collaborative learning, Teaching strategies, Education after Covid-19, Media convergence

Abstract

This article presents an experience with teaching strategies for the collaborative learning in virtual contexts, during the period of social isolation caused by COVID-19. The subject is Science, Technology and Society, with 30 students from the first semester of the Language Course at a private university. The synthesis activities proposed consisted in the construction of a collaborative mural using the PADLET tool on the theme “What is Society?”, and in individual record in students’ Learning Diary. The qualitative analysis of the participants was adopted, seeking to apprehend how the articulation between the methodology, the use of digital tools and media convergence contributed to the learning process. We make considerations about the incorporation of digital culture in pedagogical practices, from the perception of significant learning by students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSUBEL, D. et al. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericano, 1980.

BANNELL, R. I. et al. Educação no século XXI: cognição, tecnologias e aprendizagens. Petrópolis: Vozes, 2017.

BAZZO, W. A. (org.). Introdução aos estudos CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade). Organização dos Estados Ibero-americanos para a Educação, a Ciência e a Cultura (OEI), 2003. Disponível em: http://www.oei.es/historico/salactsi/introducaoestudoscts.php. Acesso em: 17 jun. 2017.

DEWEY, J. Vida e educação. São Paulo: Nacional, 1950.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 27. ed. São Paulo: Paz & Terra, 1996.

JENKINS, H. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2006.

JENKINS, H. Cultura da conexão. São Paulo: Aleph, 2014.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência. São Paulo: Editora 34, 1993.

LÉVY, P. A inteligência coletiva. São Paulo: Loyola, 1999a.

MAHONEY, A; ALMEIDA, L. A constituição da pessoa na proposta de Wallon. São Paulo: Loyola, 2014.

MALAGGI, V.; TEIXEIRA, A. C. Comunicação, tecnologias interativas e educação: (re)pensar o ensinar-aprender na cultura digital. Curitiba: Appris, 2019.

MOREIRA, M. M.; MASINI, E. F. S. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

PIAGET, J. Psicologia e pedagogia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

VIGOSTKY, L. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2020-12-28

How to Cite

Lopes, A. L. de S., & Vieira, M. M. da S. . (2020). Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19. Comunicação & Educação, 25(1), 200-214. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i1p200-214