Cultura digital e aprendizagem colaborativa:
estratégias virtuais pós-Covid 19
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i1p200-214Keywords:
Digital culture, Collaborative learning, Teaching strategies, Education after Covid-19, Media convergenceAbstract
This article presents an experience with teaching strategies for the collaborative learning in virtual contexts, during the period of social isolation caused by COVID-19. The subject is Science, Technology and Society, with 30 students from the first semester of the Language Course at a private university. The synthesis activities proposed consisted in the construction of a collaborative mural using the PADLET tool on the theme “What is Society?”, and in individual record in students’ Learning Diary. The qualitative analysis of the participants was adopted, seeking to apprehend how the articulation between the methodology, the use of digital tools and media convergence contributed to the learning process. We make considerations about the incorporation of digital culture in pedagogical practices, from the perception of significant learning by students.
Downloads
References
AUSUBEL, D. et al. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericano, 1980.
BANNELL, R. I. et al. Educação no século XXI: cognição, tecnologias e aprendizagens. Petrópolis: Vozes, 2017.
BAZZO, W. A. (org.). Introdução aos estudos CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade). Organização dos Estados Ibero-americanos para a Educação, a Ciência e a Cultura (OEI), 2003. Disponível em: http://www.oei.es/historico/salactsi/introducaoestudoscts.php. Acesso em: 17 jun. 2017.
DEWEY, J. Vida e educação. São Paulo: Nacional, 1950.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 27. ed. São Paulo: Paz & Terra, 1996.
JENKINS, H. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2006.
JENKINS, H. Cultura da conexão. São Paulo: Aleph, 2014.
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência. São Paulo: Editora 34, 1993.
LÉVY, P. A inteligência coletiva. São Paulo: Loyola, 1999a.
MAHONEY, A; ALMEIDA, L. A constituição da pessoa na proposta de Wallon. São Paulo: Loyola, 2014.
MALAGGI, V.; TEIXEIRA, A. C. Comunicação, tecnologias interativas e educação: (re)pensar o ensinar-aprender na cultura digital. Curitiba: Appris, 2019.
MOREIRA, M. M.; MASINI, E. F. S. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.
PIAGET, J. Psicologia e pedagogia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
VIGOSTKY, L. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ana Lucia De Souza Lopes, Marili Moreira da Silva Vieira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.