Epistemologias do Sul: desafios teórico-metodológicos da educomunicação
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p20-30Keywords:
Educommunication, South epistemology, Interculturality, Cognitive justice, EmancipationAbstract
In our article, we seek to reflect on the imperative theoretical-methodological challenges for the conception of educommunication as an epistemology of the South, with critical and emancipatory power. The epistemologies of the South, according to Sousa Santos (1994-2019), use the following procedures: sociology of absences, sociology of emergencies, ecology of knowledge and intercultural translation. The epistemologies of the South produce counter-hegemonic science, appropriating non-extractive methodologies, because they aim at promoting cognitive justice and producing emancipatory knowledge that implies in an ac\knowledge of the other as a (communicative) subject.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. Meditações Pascalianas. Oeiras: Celta Editora, 1998.
CITELLI, Adilson. Comunicação e educação: as pontes da linguagem. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 16, n. 46, p. 314-332, 2019. DOI: 10.18568/cmc.v16i46.1744.
CITELLI, Adilson; SOARES, Ismar de Oliveira; LOPES, Maria Immacolata Vassallo de. Educomunicação: referências para uma construção metodológica. Comunicação e Educação, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 12-25, 2019. DOI: 10.11606/issn.2316-9125.v24i2p12-25.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Edições Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.
HABERMAS, Jurgen. Die nachholende revolution und linker revisionsbedarf: was heibt sozialismus heute? In: HABERMAS, Jurgen. Die nachholende revolution. Frankfurt: Suhrkamp, 1990.
HABERMAS, Jurgen. Direito e democracia: entre facticidade e validade. 2. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003a.
HABERMAS, Jurgen. Teoría de la acción comunicativa: racionalidad de la acción y racionalización social. Madrid: Taurus, 2003b.
HORKHEIMER, Max. Traditional and Critical Theory. In: HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor. Critical Theory: selected essays. New York: Continuum, 1989. p. 188-243.
HORKHEIMER, Max. Filosofia e teoria crítica. In: HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor. Textos escolhidos. 5. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1991. p. 125-169.
KAPLÚN, Mario. Hacia una comunicación participativa: entrevista a Mario Kaplún. Quito: Aler, 1983.
LAGO, Cláudia; NONATO, Cláudia; MARTINS, Ferdinando. A alteridade na educomunicação: estudos de gênero, interseccionalidade e performance. Comunicação e Educação, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 54-65, 2019. DOI: 10.11606/issn.2316-9125.v24i2p54-65.
LEVINAS, Emmanuel. Ética e infinito: diálogos com Philippe Nemo. Lisboa: Edições 70, 1988.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 1995.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Porque é tão difícil construir uma teoria crítica? Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 54, p. 197-215, 1999. Disponível em: http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/pdfs/Porque_e_tao_dificil_construir_teoria_critica_RCCS54.PDF. Acesso em: 20 jul. 2020.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2001.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: por uma nova cultura política. Porto: Afrontamento, 2006.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo, 2007.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Justicia entre saberes: epistemologías del sur contra el epistemicidio. Madrid: Ediciones Morata, 2017.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Construindo as Epistemologias do Sul: antologia esencial. Buenos Aires: CLACSO, 2018.
SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo: a afirmação das Epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina, 2009.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: um campo de mediações. In: CITELLI, Adilson; COSTA, Maria Cristina Castilho (org.). Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. p. 13-30.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Rosane Rosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.
How to Cite
Funding data
-
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Grant numbers 88881.119595/2016-01